Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
User avatar
PF-Racing
Posts: 312
Joined: 09 Jul 2008, 14:46
Location: Ski
Contact:

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by PF-Racing »

Angående dette med USA-import, så er min RX-8 importert fra USA. Måtte vises tre ganger for å få den godkjent. De kicket på at det var litt for breie bakdekk på den, samt feil farge på ene pæra. Det siste de kicket på var at frontruta og siderutene var veldig sotet (dette skjønner jeg ikke :lol: ).

Men uansett, nå har jeg fått følgende på vognkortet mitt:

15: Merknader
REG ETTER UNNTAKSBEST PRGF 1-15 KAN IKKE ENDRES KONSTRUKTIVT ELLER UTSEENDEMESSIG. (ordrett)

Vil dette bety at hvis Politiet har en dårlig dag, så kan de kicke på at jeg har byttet frontfanger, eksos etc? Noen som vet om hvis Politiet ligger bak meg og slår opp skiltnummeret, vil de da få se at jeg har USA-bil og at den må være original? Eller er dette noe man skal ta med en klype salt? Altså, får man godkjent bilen, så er man gjennom det verste? Jeg spør fordi jeg har et komplett eksosanlegg liggende her hos meg samt styling som er på vei.
2002 VW Beetle Turbo
1974 VW Boble 1303S
x 2004 Mazda RX-8 High Power (solgt)
x 2001 Audi TTsq 225 (solgt)
x 2000 Audi TT 180 (solgt)
x 2000 Audi A3 1.8T (solgt)
http://www.pf-racing.no
Illyont
Posts: 525
Joined: 11 Apr 2006, 11:19
Location: Kristiansund N

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by Illyont »

Du vil ved en hver kontroll (det være teknisk kontroll tilfeldig en plass eller en annen form for rutinemessig kontroll av biltilsynet eller politiet) måtte vise vognkort og førerkort. I vognkortet står det at bilen skal være kliss original både teknisk og utseendemessig.

Styling, dekk, felger, blinklys, pærer, eksos, girkule eller hva som helst annet vil være grunn til mangellapp/forelegg etc. Hvor strenge hver enkelt person er til å håndheve det varierer selvfølgelig.

Men bottom line er: Bilen skal til enhver tid være 100% original på alle måter for at du skal kunne beholde skiltene på bilen. Eksos og styling = brudd på disse reglene, og det vil være grunn til bråk. Dog så kjører det en god del folk i årevis uten å få problemer.
mdouglog
Posts: 28
Joined: 10 Jul 2008, 14:49

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by mdouglog »

"Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8
Toppfart Lør 26 Jul 2008, 22:03

Ah den der bilen ja, så på den for noen dager siden. UBER SWEET! Så strøken at jeg fikk nesten en tåre i øye, synd at den kostet 33tusen dollar
Du kan selvsagt ta nødvendige reprasjoner på bilen, slik som å skifte ut litt vacum slanger. Men biltilsynet har skjelden den kompetansen som skal til for å se om noe er skiftet ut.
Tror ikke du trenger å bekymre deg for at så alt for mange problemer oppstår med den bilen der, den er jo som ny. Selv det gammle vacumet kan sikkert brukes.

Bortsett fra mange guruer her på forumet er det vell kun mindor på aukra biloppretting som har erfaring,Mazda Rx7 r-2 LHD streetport"


Ja, det er den bilen ja :D
Jeg har snakket med eieren og det ser ut som om han er villig til aa faa til en deal. Den er nesten saa stroeken at jeg ikke vil kjoere den, men jeg har akkurat solgt bilen min her og jeg trenger noe like "sweet" til aa erstatte den med! Siden jeg kommer fra en BMW 335 er dette vanskelig aa faa til...But the weight of the BMW could really be felt in high speed transitions and under heavy braking, so I'm looking forward to losing that 700lbs.
mdouglog
Posts: 28
Joined: 10 Jul 2008, 14:49

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by mdouglog »

http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=5330


Hva med denne bilen daa? Proevde han aa registrere den? Uten katalysator maa det vel vaere umulig...?
User avatar
Toppfart
Gear Head
Posts: 1416
Joined: 28 Mar 2007, 09:31
Location: Refstad Oslo

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by Toppfart »

november 06, det var året før biltULLsynet begynte å gjøre seg koselig. Små modifikasjoner slik som eksos er jo en lett match å skifte ut før en eventuell visning!
Nåværende eier av 05 Evo
Tidligere eier av rx7fd3s m/402.3rwhp
Subaru Wrx 04 m/300hester
+noe annet møkk som ikke er værd å skrive om
User avatar
PF-Racing
Posts: 312
Joined: 09 Jul 2008, 14:46
Location: Ski
Contact:

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by PF-Racing »

Illyont wrote:Du vil ved en hver kontroll (det være teknisk kontroll tilfeldig en plass eller en annen form for rutinemessig kontroll av biltilsynet eller politiet) måtte vise vognkort og førerkort. I vognkortet står det at bilen skal være kliss original både teknisk og utseendemessig.

Styling, dekk, felger, blinklys, pærer, eksos, girkule eller hva som helst annet vil være grunn til mangellapp/forelegg etc. Hvor strenge hver enkelt person er til å håndheve det varierer selvfølgelig.

Men bottom line er: Bilen skal til enhver tid være 100% original på alle måter for at du skal kunne beholde skiltene på bilen. Eksos og styling = brudd på disse reglene, og det vil være grunn til bråk. Dog så kjører det en god del folk i årevis uten å få problemer.
Huff, nå ble jeg nesten litt lei meg her. Utrolig kjipt at man ikke får lov til å gjøre noe med bilen bare fordi det er import. Samme bil ble jo solgt i Norge og der er det fritt frem. Dette er jo typisk for bykrati-Norge. Her skal vi forsøke å ødelegge alt som er moro og gøy.
2002 VW Beetle Turbo
1974 VW Boble 1303S
x 2004 Mazda RX-8 High Power (solgt)
x 2001 Audi TTsq 225 (solgt)
x 2000 Audi TT 180 (solgt)
x 2000 Audi A3 1.8T (solgt)
http://www.pf-racing.no
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by biXen »

Litt vanskelig for dem å vite nøyaktig hva som var originalt da. Men det er definitivt noe jeg har i tankene. Gidder ikke gjøre store utseendeforandringer ihvertfall. Men jeg synes bilen er fin original så :P
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
mdouglog
Posts: 28
Joined: 10 Jul 2008, 14:49

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by mdouglog »

Toppfart wrote:
Eller du kan sikkert kjøpe min >>vil ha evo 9<< hehe


What have you got? :)
User avatar
Toppfart
Gear Head
Posts: 1416
Joined: 28 Mar 2007, 09:31
Location: Refstad Oslo

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by Toppfart »

Du har pm :P
Nåværende eier av 05 Evo
Tidligere eier av rx7fd3s m/402.3rwhp
Subaru Wrx 04 m/300hester
+noe annet møkk som ikke er værd å skrive om
mdouglog
Posts: 28
Joined: 10 Jul 2008, 14:49

Re: Volumberegning ved import av RX7 eller RX8

Post by mdouglog »

Hey guys, one more question here about importing. I'm doing this is english cos I don't have the taalmodighet to write in norsk right now :)

I want to get rid of the terrible pre cat (catalysator) right after the turbo for obvious reasons. Is this something biltilsynet will notice. I will of course keep the mid pipe cat and the rest of stock exhaust system, but can I get away with an aftermarket downpipe? I want to get the car tuned (power fc) with the custom downpipe on it and I really don't want to have to take it on and off three times. I am going to see a car this weekend in Tulsa, Oklahoma. It's a 93 touring model with 9000 miles! Let's hope it's a good one, cos if it is, some of you guys may be seeing this car next month.
Post Reply