Varm gange i rx7 en

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
stavanger25
Posts: 43
Joined: 26 Jun 2009, 17:37

Varm gange i rx7 en

Post by stavanger25 »

Noen som kan hjelpe ?

Bilen funker helt fint, MEN når det går en liten stund så begynner den å piper på varmen i deshbordet, den blir for varm :( så da slår jeg den selvsagt av med en GANG!
jeg har byttet vannpumpe, termostat, og radiator har jeg sjekket om at den er tett å det e den ikke.. SÅ hva kan det være ??? viftene slå også inn ettervært. alt er normalt, borsett fra den blir så varm at den komme til å koke så jeg må slå den av.

noen som har peiling/ ider? Takk på forhand...!
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Varm gange i rx7 en

Post by Trauma »

Når du fylte vann på den etter å skifte termostat.
Tok du av slangen til manifoilen da, og fikk ut all luften?.
Hvis ikke kan den bli varm.

Det er VELDIG viktig å få ut all luft i systemet.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
stavanger25
Posts: 43
Joined: 26 Jun 2009, 17:37

Re: Varm gange i rx7 en

Post by stavanger25 »

har selvsagt fyldt på masse vann, dette problem var før jeg begynte å bytte ting, dette problemet oppstod bare helt uten videre, så tenke jeg at når jeg først byttet vannpumpa så kunne jeg like godt bytte termostat. men feiler er her enda.. :/ så jeg skjønner rett å slett ikke hva det kan være.
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Varm gange i rx7 en

Post by Trauma »

Der er et par ting som kan foresake overoppheting.

1. Lekasje
2. Termostat
3. Vann pumpe
4. tette rør
5. RadiatorVifte
6. radiator lokket virker ikke skikkelig
7. Luft i systemet / Lite vann.

1. Kan sjekke dette hos verkted med en lekasje tester
2. Er skiftet så lite sansynlig
3. Er også skiftet
4. Har aldri hørt om det, men kan være en mulighet.
5. Du sier vifta kommer på, sa kan utelukke den også.
6. Er også en mulighet.
7. Er det mest sansynlige årsaken. Er vanskelig å lufte systemet på disse bilene, finnes et par triks som gjør det lettere.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Varm gange i rx7 en

Post by jantore »

Hei

Bruker den vann?
Pipinga betyr at det er for lite vann i motoren. Den har en vann nivå sensor som gjør at den piper.

Hvis du ikke har fått luftet den ordentlig vill luft bobler komme og de kommer opp i påfyllings nakken. Blåser det varmt av varmeapperatet ditt?

hvor bor du? kanskje noen skal komme og se på bilen din.

JT
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Varm gange i rx7 en

Post by Trauma »

jantore wrote:Hei

Bruker den vann?
Pipinga betyr at det er for lite vann i motoren. Den har en vann nivå sensor som gjør at den piper.

Hvis du ikke har fått luftet den ordentlig vill luft bobler komme og de kommer opp i påfyllings nakken. Blåser det varmt av varmeapperatet ditt?

hvor bor du? kanskje noen skal komme og se på bilen din.

JT
Jeg tar en tur til han i dag. Få se om det blir ordning. :)
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Rotary performance
Posts: 314
Joined: 23 Mar 2007, 07:28
Location: Skurup (Sverige )
Contact:

Re: Varm gange i rx7 en

Post by Rotary performance »

Är inga konstigheter att fylla upp med vatten om man gör rätt.( Man behöver inte ta av slangar eller hissa upp bilen som vissa gör )
Innan man börjar fylla på så skall alltid kupe värmen stå på fullt så man får ut luften ur värmepaketet.
Ta av både påfyllningslocket och AST locket. Sen fyller man på uppe vid påfyllningshålet tills det rinner över i AST och då sätter man tillbaks locket på denna och fortsätter fylla upp tills det är fullt uppe vid påfyllningslocket. När man gjort detta så startar man upp bilen och låter den gå på tomgång ca 5min medans man efterfyller det sista och sen sätter tillbaks locket.( Låt inte motorn gå så varm att termostaten öppnar för då trycker motorn ut vatten ur påfyllningsröret ).
Varmkör bilen ordentligt så att termostaten öppnar och vattnet cirkulerar runt i systemet. Varva gärna upp motorn några gånger så cirkulerar vattnet bättre.
När motorn är riktigt varm så stannar man motorn och låter den stå tills den svalnat av och vattnet är kallt och då tar man av påfyllningslocket och fyller upp och sen skall det fungera.
Glöm inte att kolla så att vattennivån i expansionskärlet är normal.
Image

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Lättning Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

info@rotaryperformance.se
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Varm gange i rx7 en

Post by jantore »

fant dere problemet igår?
User avatar
Aikio
Posts: 3139
Joined: 21 Aug 2005, 17:06
Location: Shanghai, Kina
Contact:

Re: Varm gange i rx7 en

Post by Aikio »

Ja? hvordan gikk det? For disse symptomene virker ganske så like sånn min var før jeg overhalte.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/

- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
stavanger25
Posts: 43
Joined: 26 Jun 2009, 17:37

Re: Varm gange i rx7 en

Post by stavanger25 »

humz.. nei det er ikke fikset.. har samme problemet enda.. desverre, men den er også litt vanskelig å starte.. så vet ikke hva jeg skal gjøre-- bilen står i garasjen til jeg finner noen som kan fikse den. fordi jeg orke ikke å dille mer med den, når jeg ikke har peilig:(
bilen skal være overhalt, for 9 tusen siden..
stavanger25
Posts: 43
Joined: 26 Jun 2009, 17:37

Re: Varm gange i rx7 en

Post by stavanger25 »

Noen som vet hvor jeg kan få tak i overhalings sett til rx7 ? og brosjyre på motoren??
User avatar
Toppfart
Gear Head
Posts: 1416
Joined: 28 Mar 2007, 09:31
Location: Refstad Oslo

Re: Varm gange i rx7 en

Post by Toppfart »

Har du snakket med nick ang problemet? Må finne ei løysning på det det kjedelige problemet!! Er ikke noe mirakel mann men kan se over litt sånn basic (ikke om nick har vært der...)
Nåværende eier av 05 Evo
Tidligere eier av rx7fd3s m/402.3rwhp
Subaru Wrx 04 m/300hester
+noe annet møkk som ikke er værd å skrive om
stavanger25
Posts: 43
Joined: 26 Jun 2009, 17:37

Re: Varm gange i rx7 en

Post by stavanger25 »

jo han var der men han hadde litt dårlig tid.. har prøvd å få tak i han igjen uten hell :/ men om du har tid og anleding hadde jeg selvsagt satt pris på det! bilen står i sandnes sentrum.
User avatar
Toppfart
Gear Head
Posts: 1416
Joined: 28 Mar 2007, 09:31
Location: Refstad Oslo

Re: Varm gange i rx7 en

Post by Toppfart »

Skal få det udugelige svine med meg neste gang jeg kjører forbi :lol: Send meg en pm med Navn og nr :) Kan ikke love at det blir i dag, men kansje iløpet av uken :wink:

Hva sa nick når han var innom? For den feilen du har virker som sirkulasjons svikt. Fått noe dritt i systemet når du holdt på? Dårlig slange? Du har trykk på systemet? Varme i bilen?
Nåværende eier av 05 Evo
Tidligere eier av rx7fd3s m/402.3rwhp
Subaru Wrx 04 m/300hester
+noe annet møkk som ikke er værd å skrive om
stavanger25
Posts: 43
Joined: 26 Jun 2009, 17:37

Re: Varm gange i rx7 en

Post by stavanger25 »

han mente kansje det var luft i systemet, men skal jo ikke være så sykt vanskelig å få ut alt luften?
Ikke vet jeg.. varmen i varmeapperatet kom litt når han var innom, men nå¨e det vekk igjen,, :( Som meg virke det som ikke vannet får sirkulasjon, men har prøvd ganske hardt å få ut luften i den, men kansje jeg "vi" gjør det feil?
når jeg må starte bilen av og til må jeg holde inne gassbedalen, men komme vel kansje av at vi har stått å kinnet som en gale en i perioder. Når bilen startet osv. å jeg kjører med den, fungerer den fint etter mitt skjønn.. men den blir varm da. begynne å lure på om det kan være motoren? men den ble jo overhalt for 9 tusen siden, men den har jo gått varm da? vet ikke hva disse motorene tåler jeg?

Peder 99584731

Takk for hjelpen så langt!!
Post Reply