2 Gen rx7 Turbokonvertering

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
rx-7 karl
Posts: 74
Joined: 02 Dec 2007, 14:52
Contact:

2 Gen rx7 Turbokonvertering

Post by rx-7 karl »

Hei noen her som vet om det er mye jobb å montere org twins fra 3gen på 2gen 13b uten turbo??
hva må gjøres og hva trengs?? kan man kjøre org oppsett fra 3gen på 2gen??

takk for alle tips =)
1993 Mazda Rx-7 "Spirit R" Replica
1994 Mazda rx-7 "jmd japan"
1975 Opel kadett c Coupe Turbo
1986 bmw e30 325 cab "e46 look"
User avatar
Kjeksen
Gear Head
Posts: 1422
Joined: 27 Oct 2005, 12:21
Location: Norge

Re: 2 Gen rx7 Turbokonvertering

Post by Kjeksen »

Jeg tror det er så mye jobb at det vil da heller lønne seg å kjøpe en rew motor og montere
93 Mazda 323 GT-R
89 Mazda RX7 Turbo 2
User avatar
Sindregutt
Gear Head wanabe
Posts: 885
Joined: 03 Mar 2006, 14:22

Re: 2 Gen rx7 Turbokonvertering

Post by Sindregutt »

Du må fjerne den sekvensielle styringa, få på no mer suppe om du skal gå opp i trykk, lage ny eksos, ny røring til IC og ny røring til luftfiltre. Det er utrolig rar ting å gjøre men det er ikke noe hokus.. Må sikkert lage noen slanger til oljetur og retur + vann...
Kjøp heller en singelturbo å sett på..
Ekstremt mye FC deler og ymse annet tilsalgs. Se tråd.
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: 2 Gen rx7 Turbokonvertering

Post by janp87 »

skjønner ikke helt hvordfor du vil ha twins? Er ikke så mye turbolag på singelturbo 13b.
User avatar
Kjeksen
Gear Head
Posts: 1422
Joined: 27 Oct 2005, 12:21
Location: Norge

Re: 2 Gen rx7 Turbokonvertering

Post by Kjeksen »

eksosmanifolden passer vel ikke på og da må du vel enten fabrikere ny selv elle modifisere den manifolden til å passe på 2gen motor.
motorstyring da? Tenkte du orginal styring eller datasprut?
93 Mazda 323 GT-R
89 Mazda RX7 Turbo 2
rx-7 karl
Posts: 74
Joined: 02 Dec 2007, 14:52
Contact:

Re: 2 Gen rx7 Turbokonvertering

Post by rx-7 karl »

Er en kompis av meg som har bilen så vil han ha turbo å for å gjøre det litt billig så har jeg ett sett med twins ekstra etter montering av singel turbo, så derfor jeg velger twins, er for å få litt mer guff, blir kjøring på org styring! ellers det som trengs!
1993 Mazda Rx-7 "Spirit R" Replica
1994 Mazda rx-7 "jmd japan"
1975 Opel kadett c Coupe Turbo
1986 bmw e30 325 cab "e46 look"
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: 2 Gen rx7 Turbokonvertering

Post by jantore »

rx-7 karl wrote:Er en kompis av meg som har bilen så vil han ha turbo å for å gjøre det litt billig så har jeg ett sett med twins ekstra etter montering av singel turbo, så derfor jeg velger twins, er for å få litt mer guff, blir kjøring på org styring! ellers det som trengs!
Er det en FC uten turbo? Da vill ikke det virke med orginal styringa. Den har ingen map for ladetrykk. Det vill heller ikke virke med orginal sprutet til en FC Turbo heller. Da FD turboene gir mere luft en det FC Turboen gir. Det er å be om bråk. Samtidig som NA motoren ikke vill tåle så mye ladetrykk.

Og det å få på FD turboene "går" i den forstand at jeg tror ikke y pipen vil passe med innsuget. Samt at den bakre turbo olje returen vill ikke ha noe hull å gå inn i blokka på. Samt at motor festene på bilen sitter i midten av blokka, og der skal grenrøret og turbo precontroll sitte. Kom jeg akuratt på nå ;)

JT
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: 2 Gen rx7 Turbokonvertering

Post by Stig »

jeg trur jaggu jeg har en greddy turbo, manifold, bitteliten downpipe og wastegate liggende til FC... :shock:

om det er av interesse!
Post Reply