Problem FD : Oljerøyk

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
User avatar
MazdaLaVista
Gear Head
Posts: 1244
Joined: 24 Aug 2005, 12:05
Location: On The Roads in Bergen

Problem FD : Oljerøyk

Post by MazdaLaVista »

Heisann, har lagt merke til at eg har hatt en liten oljelekkasje somewhere under innsugsalbuen / greddy albuen. Så jeg vasket motor osv for å få vekk det som var av olje så jeg kunne se hvor det lakk fra. Startet opp og lot den gå seg god og lunken, ingen lekkasje. ingen andre synlige defekter / ulyder heller som jeg kunne se. Så tok den på en liten kjøretur, la da merke til at lamda måleren min seg nedover, uansett om eg hadde på drag eller slapp gassen (tror ikke dette har skjedd før), men notoren oppførte seg akkurat som vanlig. Når eg kom hjem og gikk frem og lyste var det olje overalt under der. Men når den sto der og gikk på tomgang,eller om eg ruset den med gasswire, så var det ingen mer lekkasje. WTF?

Noen plasser det kan lekke olje, men kun under belastning på motor?

Image

Og videre, tok opp peilepinnen, og da kom det røyk ut, pulserende sammen med turtall på motor , ikke noe trykk å snakke om, men kom røyk. tok da av oljepåfyllingslokk, og da kom akkurat det samme der, bare i litt større mengde.
Tenkte da at no var motoren blåst. men den går helt fint, ingen ulyd, stoppet den når den var varm, startet helt fint igjen, samme når den er kald. Noen forslag? Skal se om eg får lånt meg en komp måler, og se hva den sier.

BTW, det eg egentlig skulle var og fine ut hvorfor den fusker litt på fullt pådrag/ har problemer med å komme opp i fullt ladetrykk. Men er jo klart at visst pluggledningene drukner i olje , skal det ikke mye til før tenningen slår over.
93mod Mazda RX7
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Problem FD : Oljerøyk

Post by jantore »

Ser ut som det blåser ut olje via olje peile pinnen. Du ser den står opp på bildet.

Kan være dårlig olje ringer på en av rotorene. Samt at det blåser forbi kompresjon forbi side seals.

JT
User avatar
MazdaLaVista
Gear Head
Posts: 1244
Joined: 24 Aug 2005, 12:05
Location: On The Roads in Bergen

Re: Problem FD : Oljerøyk

Post by MazdaLaVista »

jo, ser den, men bildet er tatt etter eg hadde oppe peilepinnen. Bare ikke satt skikkelig i. Skulle filme og. Men anyhow, tenkte samme som deg. Vet ikke om den var kommt opp av hullet sitt etter kjøreturen, tenkte ikke over det. Men eg satte peilepinne på plass, prøvde å la motoren stå og gå, samt gi gass med gasswire. men peilepinnen kom ikke ut igjen. Tror du det er samme feil allikevel?
Og vil eg merke denne feilen om eg tester med vanlig stempelmotor komp tester? Får lånt meg en imorgen tror eg
93mod Mazda RX7
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: Problem FD : Oljerøyk

Post by Stig »

trykket bunnpannen vil bli høyere med sylindertrykket, og det øker med effekten. ekke mye sylindertrykk ved rusing.

kjent på oljefilteret ditt? banjobolten til oljekjøleren? sett rundt basen til oljefilterhuset? der det kobles til blokka? 2 oringer der og.

ser ikke spesielt fuktig ut akkurat rundt peilepinnen, og popper den ikke ut kommer det ikke derifra. sjekk det neste gang du er ute å kjører!

jeg gambler på noe rundt oljefilteret. hvorfor det ikke lekker når du står i ro veit ikke jeg.. kan være med oljetemp og trykk..
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Problem FD : Oljerøyk

Post by Trauma »

Når jeg fikk ned Mas sin bil, var det olje over alt der.
Det var da under olje filteret det lakk på hans.

Tror nok det er best å sjekke med letteste først før man demonterer motor.


Og bare for sikkerhets skyld, sjekk tilbakeslagsventilen som komme fra manifold til påfyllingsrøret.
Er den ødelagt, vil få trykk ned i olja.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply