Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by OutCold »

Pusler over noe jeg har kikka på de siste dagene ang. at blinklysene og taklyset + de røde markeringslysene i dørene plutselig har sluttet å funke.

Jeg kikka først på sikringsboksen med der så det greit ut, bytta sikringene til Hazard og Turn men ingen forandring da heller.
Så oppdaget jeg plutselig at en av kontaktene som førte til sikringsboksen ikke var koblet inn (Se bildet under, det er den nederste store grønne kontakten det er snakk om)
Image

.....og tenkte "NÅ... virker det" Men ingen forandring der heller.. Klatrer ned i gulvet og ser meg rundt og ser at det er en kontakt som mangler på CPU`n, den kontakten som mangler skal visst være signalkontakten til Hazard og Turn, de eneste som STO I er den sorte store og den hvite kontakten dere ser på bildet her ->
Image

.......men jeg finner den f*en meg ikke noen plass...Kan den alltid ha vært borte?..har den blitt med noen andre ledninger som jeg har dratt inn til motorommet? Denne kontakten er vel vital for at blinklysene skal virke?


Takk
Thomas
Image
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by jantore »

Du må bare gå over alle ledninger og kontakter. Men de kontaktene skal inn i CPU'en som er over beina dine ja. Den lille sorte hvor blink lys osv er til. Sjekk at alt sitter i og i rikitg plass ;)
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by OutCold »

Det er kun de to kontaktene (Stor sort/liten hvit) som sto i CPU`n og ingen fler....å finner om det så skulle stå om liv å død ikke de andre....wtf haha?
Image
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by jantore »

Ehm det skal være flere mener jeg. Kan hende du har plassert kontakter feil i sikrings boksen hvis du har tatt ut den. Mange kontakter skal det være totalt i CPU2?
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by OutCold »

Om du med CPU2 mener turn & hazard CPU`n så ser det ut som om det er 4 innganger for forskjellig forma kontakter. Jeg har bare 2 i den boksen akkurat nå, skal se gjennom manualen igjen etterpå nå om det står noe om det skal være kontakter der i switch seksjonen.

2 merkelige ting skjedde igår som fikk meg til å le..for det første så tennes "åpen dør" lyset på dashpanelet og klokka forsvinner når jeg setter Dome lyset i taket inni coupe`n i venstre posisjon, som jeg TROR betyr at alle lys skal være slått på.

Nr:2 Plutselig fant jeg ut at jeg har sentral lås etter 3 år som eier av bilen...hey..who knew right? :\ haha Vet ikke hva som gjorde at den begynte å virke igjen men det var mens jeg skrudde inn høytalere at jeg merka det :P
Image
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by OutCold »

Ouch! Å dette betyr av jeg ikke har bra nok -/jording? siden det er jordingskontakten som har smeltet til høyre der?kanskje det også går på rust?
Image
Image
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by janp87 »

På tide å gjøre som denne karen?
http://www.benzworld.org/forums/w140-s- ... heres.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har planer om å bytte ut samtlige ledninger og evt plugger i bilen med nye, må bare finne ledninger i nok forskjellige farger, vet ikke helt hvor jeg skal lete :?: . Plugger finner man lett på ebay. Blir også greit siden jeg tenkte å ha en stor kobling på hver side av motor sånn at det bare er å plugge av de, skru av eksos og motorfester hvis man skal ha ut motoren :)
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by OutCold »

Skal se meg rundt etter ledninger selv, men ang. Pluggene/kontaktene...Hvordan er standarden for slikt? Er det bare å finne riktig formet kontakt også finner jeg innmat en annen plass eller hvordan er det?
Image
User avatar
Griznah
Posts: 76
Joined: 03 Oct 2011, 16:31
Location: Hønefoss

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by Griznah »

janp87 wrote:På tide å gjøre som denne karen?
http://www.benzworld.org/forums/w140-s- ... heres.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har planer om å bytte ut samtlige ledninger og evt plugger i bilen med nye, må bare finne ledninger i nok forskjellige farger, vet ikke helt hvor jeg skal lete :?: . Plugger finner man lett på ebay. Blir også greit siden jeg tenkte å ha en stor kobling på hver side av motor sånn at det bare er å plugge av de, skru av eksos og motorfester hvis man skal ha ut motoren :)
For ledninger ville jeg sjekket https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... #toc=20188;" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruksbil: 1998 Honda Civic Aerodeck 1.5l V-TEC
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by janp87 »

Fant en side der jeg nok blir å handle kabler fra så snart jeg vet hvor mye kabler jeg trenger av de forskjellige tykkelsene og i hvilke farger, blir nok ganske omfattende, men slipper å plages med gamle ledninger og plugger når jeg er ferdig iallefall :)
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by OutCold »

Men for i helv...post links da hahaha...
Image
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Mistet alle blinklys og Dome/dørlys

Post by janp87 »

Nei, det vil jeg ikke. Vil ikke at andre skal nyte godt av det jeg finner på nett :P



Jeg har tenkt å sakte men sikkert begynne å kartlegge hvilke ledninger jeg trenger, hvilke farge og tykkelse.


Ledninger:

http://www.vehicle-wiring-products.eu/V ... dcable.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har kjøpt ett wheaterpack kit som jeg blir å bruke til å bytte ut de flest plugger i bilen med, for å bli kvitt gammel korosjon osv.
http://www.diyautotune.com/catalog/755- ... p-380.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply