Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
User avatar
jimmydanny
Posts: 267
Joined: 29 Dec 2009, 19:12
Location: Narvik

Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by jimmydanny »

Hei!

Jeg har en 88 RX7 Cab importert i 99, uten turbo da de ikke kom i USA med turbo og cab før 89.

Dog, det ble byttet motor i Norge til en turbo i 2005, og dermed ble jo bilen ulovlig.

Er det noen som vet om det er mulig å få godkjent en USA-bil med chassisnr JM1FC35, altså ikke JMZ som Europeere har (kan noen sjekke deres FC for chassisnr og se hva det starter på?) i Norge, uten problemer?

Jeg skal selge bilen, og det er ikke et godt argument at den ikke er godkjent med turbomotoren.

Mvh. Jim Tore Oshaug Jakobsen
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by Zepticon »

Det er ei papirmølle uten sidestykke. "uten problemer" og "godkjennt" passer ikke sammen når vi snakker om trangsynet.

Du trenger et papir fra Mazda som sier at karosseritype JM1FC35xxxxxxxxxx er godkjent for xxx kW effekt.
Så må du også ha papirer (fra Mazda) som sier at x, y, z, må byttes for at din bil skal være godkjennt for den nye effekten.

Evt send PM til brukeren mazdafun. Han kan kansje hjelpe deg :)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by mazdafun »

Hei.

Hva er reg nummer på bilen din?

Alt avhenger på hvilken måte den er godkjent i Norge. 1:15, flyttegods eller på "vanlig" måte.

Ta det gjerne på PM om du vil..
User avatar
jimmydanny
Posts: 267
Joined: 29 Dec 2009, 19:12
Location: Narvik

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by jimmydanny »

Jeg regner med det skal stå i vognkort om den er registrert under unntak av noe slag?

ND47306 er regnr.
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
User avatar
jimmydanny
Posts: 267
Joined: 29 Dec 2009, 19:12
Location: Narvik

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by jimmydanny »

Har du funnet ut av noe mer ang. godkjenning?
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by mazdafun »

Hei.

Bilen er registrert på "vanlig" måte og bør være akkurat lik en europeisk bil å bygge om.

Kontakt ditt lokale "biltilsyn" og snakk med dem. Mest sannsynlig ber de deg sende en søknad.

Legg ved dokumentasjon som viser at det er samme styrke på karrosseriet på turbo og NA, og at du har samme bremser som Turbo (håper du har det).

Lykke til.
User avatar
jimmydanny
Posts: 267
Joined: 29 Dec 2009, 19:12
Location: Narvik

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by jimmydanny »

Turbo II dempere originalt, Turbo II 4-pots bremser foran ;)
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
User avatar
jimmydanny
Posts: 267
Joined: 29 Dec 2009, 19:12
Location: Narvik

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by jimmydanny »

Forresten, Mazdafun: Hvor kan jeg skaffe papirer som sier at Caben kom med samme bremser som TII, samme eller bedre dempere og fjærer, samme motorfester?

Evnt det faktum at Cab kom med Turbo-motor i Norge... For det stemmer, og det er fortsatt Cab-deler som står på den.

Noen her inne som jobber hos Mazda?
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
User avatar
janelvis
Posts: 11
Joined: 20 Aug 2011, 13:30
Location: Oslo

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by janelvis »

Håper dette går. har makan bil :D
Hva var det jeg sa.
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by mazdafun »

mazdafun wrote:Hei.

Bilen er registrert på "vanlig" måte og bør være akkurat lik en europeisk bil å bygge om.

Kontakt ditt lokale "biltilsyn" og snakk med dem. Mest sannsynlig ber de deg sende en søknad.

Legg ved dokumentasjon som viser at det er samme styrke på karrosseriet på turbo og NA, og at du har samme bremser som Turbo (håper du har det).

Lykke til.
Hei.

Litt rart å quote seg selv, men snakk med lokalt biltilsyn. Det er de som skal godkjenne dette, og setter krav til dokumentasjon.

Det er importert 1 turbo II cab gjennom offisiell importør.

De som kan gi deg dokumentasjon er forhandler og importør. Jeg ville snakket med biltilsynet først og spurt om det er greit med underlag fra forhandler eller om du må ha det fra importør.

Lykke til.
User avatar
jimmydanny
Posts: 267
Joined: 29 Dec 2009, 19:12
Location: Narvik

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by jimmydanny »

Snakket med verksmester på Mazda her. Sier at problemet er at de finner ingen deler på mitt chassisnr., siden den er importert. Vet ikke hvorfor. Men som nevnt er den jo registrert som en vanlig norsk personbil.
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Godkjenning av turbomotor i USA-importert FC?

Post by mazdafun »

jimmydanny wrote:Snakket med verksmester på Mazda her. Sier at problemet er at de finner ingen deler på mitt chassisnr., siden den er importert. Vet ikke hvorfor. Men som nevnt er den jo registrert som en vanlig norsk personbil.
De har ikke epc fra usa. Man må se på microfiche.

Kanskje turbohansen har dette?

:D
Post Reply