Avgasser (igjen)

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Avgasser (igjen)

Post by OutCold »

Yes, so..Vet det finns flere lignende tråder men jeg må si jeg stiller meg totalt uforstående til resultatene jeg har fått. Var på Eu-kontroll forrige uke og som vanlig dukker spm om avgasser opp å jeg endte opp med ett helt på trynet tall på Eu-slippen jeg fikk. Tydeligvis er 3,5 grensen til FC3S men min ble målt til 9,87.. Og dette er med splitter ny Katalysator fra Usa. Jeg har papirene ang avgass målingene og ga de til de som jobbet der men det virka som om de avfeide papirene ganske lett..tror ikke de leste begge papirene jeg ga de heller. Jeg VET at bilen går på Grunnmap...noe den har gjort de siste 3 årene..med 0,9 i ladetrykk på ett Stock/Fabric setup med Streetporting. Om det er for fet blanding som gjør det så er jo det forståelig med tanke på omstendighetene men, kommer ikke på om jeg hadde byttet motor eller ikke på siste Eu kontroll jeg var på fordi der gikk den glatt gjennom avgass målingene.
Image
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Avgasser (igjen)

Post by legatia »

Der jeg godkjente rx'n lot de være å måle avgasser når de fikk se papirene fra mazda.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Avgasser (igjen)

Post by Zepticon »

OutCold wrote:Yes, so..Vet det finns flere lignende tråder men jeg må si jeg stiller meg totalt uforstående til resultatene jeg har fått. Var på Eu-kontroll forrige uke og som vanlig dukker spm om avgasser opp å jeg endte opp med ett helt på trynet tall på Eu-slippen jeg fikk. Tydeligvis er 3,5 grensen til FC3S men min ble målt til 9,87.. Og dette er med splitter ny Katalysator fra Usa. Jeg har papirene ang avgass målingene og ga de til de som jobbet der men det virka som om de avfeide papirene ganske lett..tror ikke de leste begge papirene jeg ga de heller. Jeg VET at bilen går på Grunnmap...noe den har gjort de siste 3 årene..med 0,9 i ladetrykk på ett Stock/Fabric setup med Streetporting. Om det er for fet blanding som gjør det så er jo det forståelig med tanke på omstendighetene men, kommer ikke på om jeg hadde byttet motor eller ikke på siste Eu kontroll jeg var på fordi der gikk den glatt gjennom avgass målingene.
Det står ingen plass at avgassene kan være høye. Papiret fra Mazda omhandler Lambdaverdien, altså om bilen kjører på 14,7:1 blanding.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Avgasser (igjen)

Post by OutCold »

Joda det skjønner jeg men når målingen var såpass høy betyr ikke det heller at målingen ikke har blitt gjort på riktig måte?
Image
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Avgasser (igjen)

Post by Zepticon »

OutCold wrote:Joda det skjønner jeg men når målingen var såpass høy betyr ikke det heller at målingen ikke har blitt gjort på riktig måte?
Vanskelig å si egentlig. Er ikke akkurat rakettkirurgi å måle avgasser da :)
Men du kan jo få den målt en annen plass også, for å dobbeltsjekke. Mener jeg ga 150kr for en avgasstest når jeg møtte opp før de åpnet og sneik den inn før de startet for dagen.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
jimmydanny
Posts: 267
Joined: 29 Dec 2009, 19:12
Location: Narvik

Re: Avgasser (igjen)

Post by jimmydanny »

Noen unlot å nevne at brevet nevner en spesiell metode for å teste avgass. Dette ble gjort på min FC uten kat, og den gikk igjennom. Før de gjorde det på måten nevnt i brevet gikk det ikke. Så tallene selv.
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Avgasser (igjen)

Post by OutCold »

Det driter verkstedet fint i Jimmy...de sier at det er ikke slik det skal gjøres men slik som staten har spesifisert...sist jeg tok EU var avgassen på 0,9....nå ligger den på9.7 eller noe.....seriøst fuck MAzda...makan til problembarn har jeg aldri vært borti :P
Image
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Avgasser (igjen)

Post by Trauma »

OutCold wrote:Det driter verkstedet fint i Jimmy...de sier at det er ikke slik det skal gjøres men slik som staten har spesifisert...sist jeg tok EU var avgassen på 0,9....nå ligger den på9.7 eller noe.....seriøst fuck MAzda...makan til problembarn har jeg aldri vært borti :P
Fuck verkstedet sier jeg, er de helt dumme eller?
Alle andre verksted med litt sunn fornuft, klarer å lese et dokument og forstå at disse bilene er annerledes.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Avgasser (igjen)

Post by janp87 »

Enig, ta etterkontroll en annen plass hvor de godtar brevet, der jeg var på eu ok godtok de det med en gang.
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Avgasser (igjen)

Post by WireD »

som de over sier, finn et annet verksted, og IKKE nevn at du går til det nye verkstedet fordi de andre slo seg mongo pga. de ikke ville godta avgassbrevet.

Det at verkstedet ikke godkjenner brevet sier jo litt om hvor lite de kan om wankelmotorens oppbygning og funksjon...
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Avgasser (igjen)

Post by OutCold »

Hva om jeg tar med brevet på forhånd og stikker innom ett verkstd å spør " FORSTÅR dere dette?" , liten vits å få en ny 2`er på annet verksted også..eller skal jeg bare legge det fram når jeg leverer bilen og satse på at de godtar og enten driter i å måle eller gjør det riktig?
Image
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Avgasser (igjen)

Post by OutCold »

Hva om jeg tar med brevet på forhånd og stikker innom ett verkstd å spør " FORSTÅR dere dette?" , liten vits å få en ny 2`er på annet verksted også..eller skal jeg bare legge det fram når jeg leverer bilen og satse på at de godtar og enten driter i å måle eller gjør det riktig?
Image
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Avgasser (igjen)

Post by Trauma »

Det går jo ann, stikk innom noen andre og se hva de sier.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Avgasser (igjen)

Post by OutCold »

HAha, vel de fleste sier at de kan ikke gjøre det på den måten som står forklart i brevet og de som hvertfall er ærlige nok til å si at de skjønner ikke hva som står skrevet der sier bare at de har ikke utstyr til å teste den...Strandveien Auto i Tr.heim sier også at de ikke vil akseptere brevet fra Mazda fabrikken...Så hurra for den haha. MEN....hvilke units og deler er viktig for utslippet sin del..kan det være at jeg mangler en av de?
Image
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Avgasser (igjen)

Post by WireD »

Ergo, de skal se bort ifra utslippskravet og sjekke det andre. Hvor jævla vanskelig kan det være for de da? Er det bare tilbakestående verkstedsfolk der oppe eller? :P
Brevet dikterer hvordan avgasser må måles, og kan de ikke gjøre det på foreskrevet måte, må de følge anbefalingen og se bort ifra det.
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
Post Reply