Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by lunnern »

Er det noen som overhaler wankel motor til en rx7fd på østlandet? Ca pris med og uten streetport?

Jeg har i dag: SMIC, Power fc, 1600 dyse med rail, om koblet bensinpumpe med relè, full/åpen eksos, filter, lettet svinghjul, Sterk organisk clutch.

Jeg vurderer streetport...

Hva er ulemper og fordeler?
Hva kan jeg ha av effekt nå og hva kan jeg forvente meg av effektøkning med Streetport?
Har jeg det som trengs for å streetporte eller er det noe mer jeg bør investere i først?
Kan jeg beholde twinsa med streetport?

Hvis en slik tråd har blitt opprettet før, som det sikkert har, beklager jeg. Men jeg har søkt og lett men ikke funnet noe. :)

Mvh
Lunnern
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by Trauma »

Er mange som porter motoren når det ikke er nødvendig.

Uansett hva jeg har lest på forum, så er reelle tall viktigere for meg.

Har selv liten street port, og har mer effekt en mange av dem som har stor steet port og større turbo.
Porter du opp motoren, mister du vakum, og kjørbarhet på lavere turtall.

Har du tenkt å gå for singel turbo og ladde mye, hadde jeg nok portet, for da trenger du mer luft gjennom.

Men det hjelper ikke å bare ta portene inn som mange gjør, du må og porte eksos, så mengden kommer ut igjen.

Hva som er gale med motoren du har i dag?
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by lunnern »

Ingen ting som er galt med den enda hvertfall. Jeg vurderer overhaling denne vinteren eller neste vinter pga at eieren som hadde bilen før meg sa at motoren har vært på overhaling ved ca 80 000 km. Men jeg fikk aldri kvittering på om den var overhalt eller ikke. Han sa han hadde den hjemme og skulle sende til meg i posten. Fortsatt ikke fått den, så jeg er usikker på om han har overhalt den eller ikke. Jeg tenker det blir billigere og overhale en å risikere motorhavari

Tenkte å kompteste den for å sjekke om den er overhalt. Men hvis jeg får mere hester og jeg har det som trengs kunne jeg tenkt meg å sende den inn å få streetportet motoren. Men jeg vil beholde org turbo fordi jeg er et offer får biltilsynet i hjembyen.

Lettere sagt så har også kompisen min invistert litt på Supra'en sin i vinter og jeg kan jo ikke ligge bak. :P
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by mazdafun »

Hei.

Hadde sjekket opp den motoren du har først. Ta komp test, og evt analyser olja. Ser alt fint ut, så hadde jeg ikke åpnet den. Bare gi den normal TLC (Oljeskift, frostvæske skift, plugger og luftfilter, etc).

Om du vil ha mer knuff, så sett inn BNR twins. Man skal være dreven for å se forskjell på stock twins og BNR 8) Og de gir god effekt fra lave turtall slik som stock twins er når alt virker som det skal. Og det du evt. taper på toppen med å holde på twinsa tar du igjen i starten når sooooopraen driver og spooler opp, haha. :D

13B REW har egentlig ganske store porter orginalt, og mange tar ut mye hester med stock porter. De aller fleste som porter har vel kanskje en skjult aganda (uryddig gange for å simulere race-motorer :lol: ).

Si ifra om du trenger hjelp til komp test.

:)
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by jantore »

Ta en komp test først egentlig på den. Det er det lureste. Hva har du i vacum på tomgang og hvilket turtall ligger den på?

Mange som har plukka ut mye effekt på orginal porter. Jeg bremsa 325 på hjula med orginal porter og orginal turbo ;)

Ellers så kan jeg altids hjelpe med en overhaling og alt det som skal til. Har tatt en motor eller to før ;)

Holder til i fetsund området. Kan også være behjelpelig med å få gjennomgått motor osv.

Jan-Tore
User avatar
Griznah
Posts: 76
Joined: 03 Oct 2011, 16:31
Location: Hønefoss

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by Griznah »

Rett fra "de store" på Rx7Club: Opp til 400 hester uten porting, 500 med street er doable. Dette var riktignok på S4/S5 og singleturbo.
Bruksbil: 1998 Honda Civic Aerodeck 1.5l V-TEC
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by janp87 »

Håper du med de store ikke mener BDC og Howard Coleman...
User avatar
Griznah
Posts: 76
Joined: 03 Oct 2011, 16:31
Location: Hønefoss

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by Griznah »

janp87 wrote:Håper du med de store ikke mener BDC og Howard Coleman...
Snakker BDC om noe annet enn HBP og BP da? :p Var mer generelt. Mtp utsagnet ditt er du kanskje RETed-tilhenger? Er liksom to klaner der borte, RETed og BDC :p
Bruksbil: 1998 Honda Civic Aerodeck 1.5l V-TEC
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by janp87 »

Er ikke noe spesiell tilhenger av reted, mer motstander av folk som ikke vet hva de driver med, og allikevel tror de er wankel guru nr1.
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by lunnern »

Kan jeg komp.teste med en en vanlig komp.tester fra biltema?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... in-151393/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller blir det vanskelig pga av at det egentlig blir tre kammer som skal testet om dere skjønner?

Hva hadde du gjort med bilen for å få 325 på hjula?
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by jantore »

lunnern wrote:Kan jeg komp.teste med en en vanlig komp.tester fra biltema?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... in-151393/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller blir det vanskelig pga av at det egentlig blir tre kammer som skal testet om dere skjønner?

Hva hadde du gjort med bilen for å få 325 på hjula?
Kan teste med en vanelig komp måler ja. Men da må man ha en som man kan ta ut enveis ventilen på. Tror ikke den på biltema funker til det. Men man er da avhengig av at noen er med å hjelper til så man får sett hvor mye nåla går opp til for hvert kammer.

Tja jeg hadde FMIC, Luftfilter, åpen eksos hele veien og Re-A Ecu og 1 kg ladetrykk. Men vill ikke anbefale det, bytta turbo 2 ganger på 1 år og rasa motoren 1 gang pga ECU mest sannsynelighvis.

Men med BNR twins, FMIC, åpne filtre, åpen eksos, PFC og noe andre dyser så har du 325rwhp på 1 kg ladetrykk minst.

JT
User avatar
Griznah
Posts: 76
Joined: 03 Oct 2011, 16:31
Location: Hønefoss

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by Griznah »

janp87 wrote:Er ikke noe spesiell tilhenger av reted, mer motstander av folk som ikke vet hva de driver med, og allikevel tror de er wankel guru nr1.
Skjønner. Selverklærte profeter er det nok av.
Bruksbil: 1998 Honda Civic Aerodeck 1.5l V-TEC
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by lunnern »

Da har jeg havarert. Kjørte ned en bakke plutselig begynte den å gå dårlig på tomgang og høre ut som en snekke mens motoren rister og vugger i motor rommet. Lyden fra motoren har blitt anneledes når jeg kjører. Syns den fortsatt går bra da men, derfor tok jeg en komptest.

Komptesten målte:
-Fremst kammer måler sånn ca under 25psi - under 25 psi - 75 psi

-Bakerste kammer måler sånn ca 75 psi - 75 psi -75 psi

Har jantore fortsatt tid til å se på motoren min engang i fremtiden? Eller vet noen om et verksted som tar overhaling på østlandet?

Street port eller ikke street port?
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by jantore »

lunnern wrote:Da har jeg havarert. Kjørte ned en bakke plutselig begynte den å gå dårlig på tomgang og høre ut som en snekke mens motoren rister og vugger i motor rommet. Lyden fra motoren har blitt anneledes når jeg kjører. Syns den fortsatt går bra da men, derfor tok jeg en komptest.

Komptesten målte:
-Fremst kammer måler sånn ca under 25psi - under 25 psi - 75 psi

-Bakerste kammer måler sånn ca 75 psi - 75 psi -75 psi

Har jantore fortsatt tid til å se på motoren min engang i fremtiden? Eller vet noen om et verksted som tar overhaling på østlandet?

Street port eller ikke street port?
Det har jeg vettu, bare å komme med den så fort du kan det :)

Tar du den ut selv eller kommer du med hele bilen til meg?

JT
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Hvor overhale på østlandet? Kanskje Streetport?

Post by jantore »

Sjekk pm ;)
Post Reply