Vannsprut

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Vannsprut

Post by legatia »

Jeg lurer på å lage et eget mekanisk sprut fra bunnen av. Noen som har gjort liknende her?
Tenkte å bruke turbotrykket til å drive dysa. Luft og vann, problemet er å skaffe slike dyser. Det er flere firma som produserer, men har enda ikke klart å få respons noen vei. http://www.spray.com/spray_nozzles/air- ... zzles.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; slike jeg leter etter. Noen som vet om steder man får kjøpt dette som privatperson? Skralt å finne på ebay også...
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Vannsprut

Post by RX-7FD3S »

gå på aem eller coolingmist, kjøp ei dyse fra reservedelslageret og kjør WM50 inn før turboen, da blir alt atomisert skikkelig og :)
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Vannsprut

Post by Trauma »

Litt av problemet er trykket.
Kjører du 1 bar ladetrykk. er der ikke mer en 14psi.
Kjører selv med vannsprut og den leverer 200psi for å få perfekt spray.
Så jeg er redd det fort kan bare pisse en stråle inn i stede for spray med bare turbo trykk.

Dysene til aem og coolingmist er beregnet på 150psi + pumper.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Vannsprut

Post by RX-7FD3S »

Trauma wrote:Litt av problemet er trykket.
Kjører du 1 bar ladetrykk. er der ikke mer en 14psi.
Kjører selv med vannsprut og den leverer 200psi for å få perfekt spray.
Så jeg er redd det fort kan bare pisse en stråle inn i stede for spray med bare turbo trykk.

Dysene til aem og coolingmist er beregnet på 150psi + pumper.
men om han da kjører preturbo så burde jo det delvis fikse biffen? eller?
hadde vært greit med litt info om dette, siden jeg har tenkt å lage et sånt basicsett selv når jeg omsider får montert snurra på rx4en
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
Griznah
Posts: 76
Joined: 03 Oct 2011, 16:31
Location: Hønefoss

Re: Vannsprut

Post by Griznah »

All info finner man vel på http://www.riceracing.com.au/water-injection.htm" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.aquamist.co.uk/vbulletin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruksbil: 1998 Honda Civic Aerodeck 1.5l V-TEC
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Vannsprut

Post by legatia »

Vanlig AEM dyse duger ikke nei. De er beregnet for kun flytende materiale med masse trykk. Jeg snakker om luft blandet inn på ene siden av dysa som hjelper på atomiseringen av partiklene. Samme måte rice racing gjør det på.
Planen er også preturbo, men om ikke partiklene er fine nok så ødelegger du turbofinnene ved å sette sprutet der.
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Vannsprut

Post by Trauma »

RX-7FD3S wrote:
Trauma wrote:Litt av problemet er trykket.
Kjører du 1 bar ladetrykk. er der ikke mer en 14psi.
Kjører selv med vannsprut og den leverer 200psi for å få perfekt spray.
Så jeg er redd det fort kan bare pisse en stråle inn i stede for spray med bare turbo trykk.

Dysene til aem og coolingmist er beregnet på 150psi + pumper.
men om han da kjører preturbo så burde jo det delvis fikse biffen? eller?
hadde vært greit med litt info om dette, siden jeg har tenkt å lage et sånt basicsett selv når jeg omsider får montert snurra på rx4en
Egentlig ikke, kan faktisk få kast i turboen hvis vannet ikke er forstøvet nok.

Vann som ikke er for-støvet vil ikke kjøle, og effekten av vann er bortkastet.

Du vil nok meste sannsynlig ende opp med masse vann i ic'en.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mas
Posts: 750
Joined: 30 Oct 2008, 17:10
Location: Østlandet

Re: Vannsprut

Post by mas »

Trauma wrote:
Du vil nok meste sannsynlig ende opp med masse vann i ic'en.

Er det jeg har prøvd å si til alt-vitende martine også...
- Mazda RX-7 FD3S 1994 RHD 13B
- Mazda Eunos Cosmo SX 1995 20B
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Vannsprut

Post by RX-7FD3S »

Trauma wrote:
RX-7FD3S wrote:
Trauma wrote:Litt av problemet er trykket.
Kjører du 1 bar ladetrykk. er der ikke mer en 14psi.
Kjører selv med vannsprut og den leverer 200psi for å få perfekt spray.
Så jeg er redd det fort kan bare pisse en stråle inn i stede for spray med bare turbo trykk.

Dysene til aem og coolingmist er beregnet på 150psi + pumper.
men om han da kjører preturbo så burde jo det delvis fikse biffen? eller?
hadde vært greit med litt info om dette, siden jeg har tenkt å lage et sånt basicsett selv når jeg omsider får montert snurra på rx4en
Egentlig ikke, kan faktisk få kast i turboen hvis vannet ikke er forstøvet nok.

Vann som ikke er for-støvet vil ikke kjøle, og effekten av vann er bortkastet.

Du vil nok meste sannsynlig ende opp med masse vann i ic'en.
men hva tror du vil skje med 50-60%sprit i en 40-50grader varm intercooler? ;) ifølge riceracing er vann i ic ueksisterende
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Vannsprut

Post by legatia »

RX-7FD3S wrote: men hva tror du vil skje med 50-60%sprit i en 40-50grader varm intercooler? ;) ifølge riceracing er vann i ic ueksisterende
Forskjell på å kjøre en tåke av vann og en vannstråle som det var snakk om her da.. hehe
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Vannsprut

Post by RX-7FD3S »

legatia wrote:
RX-7FD3S wrote: men hva tror du vil skje med 50-60%sprit i en 40-50grader varm intercooler? ;) ifølge riceracing er vann i ic ueksisterende
Forskjell på å kjøre en tåke av vann og en vannstråle som det var snakk om her da.. hehe
er vel der det ligger ja ;)
men å bruke lakksprøytedyser og lignende som på den linken er sikkert ikke dumt, er ikke stort med trykk som skal til der, forstøver fint gjør de og
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Vannsprut

Post by jantore »

Jeg skal kjøre vann/meth styrt av Autronic SM4'en min. Med en normal dyse.

Lager en writeup av det etter at det er bygd. Snakker litt med Howard Coleman om hvordan jeg skal sette det opp. Så får vi se hvordan det blir. Dette er en variasjon av Rice Racing sitt setup.

JT
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Vannsprut

Post by RX-7FD3S »

uuuhm, jt. vær litt forsiktig med å kopiere Mr.Coleman, vet ikke om du har lest litt på RCC? er kanskje ikke det lureste å ta imot råd fra folk som sprenger motorene sine i hytt og gevær, de bør kanskje få sine egne oppsett til å funke før de gir bort råd til andre:P
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Vannsprut

Post by Trauma »

jantore wrote:Jeg skal kjøre vann/meth styrt av Autronic SM4'en min. Med en normal dyse.

Lager en writeup av det etter at det er bygd. Snakker litt med Howard Coleman om hvordan jeg skal sette det opp. Så får vi se hvordan det blir. Dette er en variasjon av Rice Racing sitt setup.

JT
Hva skal du med vann/meth når du skal kjøre E85?

Pluss du trenger en pumpe til det du tenker, og ikke bruke turbo trykk.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Vannsprut

Post by legatia »

Endelig etter mye graving og spørring fant jeg en norsk forhandler som skaffer dysene jeg er etter. Stor dyse, flower over 2000cc på 20psi trykk men blanding av vann og luft skjer innvendig i dysen som betyr at mer luft kontra vann betyr mindre vann ut. Så med et 5psi høyere grunntrykk på luft enn vann, så flower den rett over 1000cc på 20psi turbo trykk.

Tenkte jeg skulle kjøre en justerbar ventil på vannsiden som ikke åpner før 5psi trykk (trykkforskjell mellom luft og vann blir ca 5 psi, slik at vannmengden ut av dysa blir rett). Og så blir systemet 100% mekanisk.
Post Reply