Problemer med massiv ettertenning
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Problemer med massiv ettertenning
Hei!
Jeg har problemer med massiv ettertenning på min FC TII (S5-motor). Justert TPSene rett, sjekka tenninga, alt er rett.
Når tenninga er så og si 100% rett så har jeg bare ettertenning etter 4k RPM, er den litt feil er det ettertenning all day long.
Jeg tenkte dobbelspjeldene var skyld i dette, og fjerna dem, men det var samme saken.
Hva kan forårsake dette? Den nøkker også noe helt jævlig.
Av anmerkninger jeg gjorde når jeg testa, så lå vakumet på -0.3 til -0.5, som er mye mindre enn det skal. Når jeg stopper motoren kan måleren sette seg på 0.2 BAR, og kobler jeg da ut vakumslangen som går inn i innsuget så faller den til null, så måleren fungerer.
Dette har garantert noe med saken å gjøre, Men finner ingen vakumslanger som lekker. Har plugga alle tre på framsida av innsugsmanifolden (UIM), siden de går til kaldstarten og alt det som er fjerna.
Jeg har problemer med massiv ettertenning på min FC TII (S5-motor). Justert TPSene rett, sjekka tenninga, alt er rett.
Når tenninga er så og si 100% rett så har jeg bare ettertenning etter 4k RPM, er den litt feil er det ettertenning all day long.
Jeg tenkte dobbelspjeldene var skyld i dette, og fjerna dem, men det var samme saken.
Hva kan forårsake dette? Den nøkker også noe helt jævlig.
Av anmerkninger jeg gjorde når jeg testa, så lå vakumet på -0.3 til -0.5, som er mye mindre enn det skal. Når jeg stopper motoren kan måleren sette seg på 0.2 BAR, og kobler jeg da ut vakumslangen som går inn i innsuget så faller den til null, så måleren fungerer.
Dette har garantert noe med saken å gjøre, Men finner ingen vakumslanger som lekker. Har plugga alle tre på framsida av innsugsmanifolden (UIM), siden de går til kaldstarten og alt det som er fjerna.
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
Re: Problemer med massiv ettertenning
Siden du har en FC TII så har du også en MAF som sitter etter luftfilteret. Det kan være denne, at den er møkkete. Det kan være andre ting og, men mest sannsynelighvis. Den leser av feil verdier på MAF'en og den får helt feil luft blanding.
JT
JT
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Re: Problemer med massiv ettertenning
Jeg kjøpte en ny/brukt en nå for ikke så lenge siden, jeg tviler på at det er den.
Og hvordan rense den isåfall?
Og hvordan rense den isåfall?
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Re: Problemer med massiv ettertenning
Ser også du bor i Bodø, har ei søster der, bor rett over fjorden, så om jeg tuter over en gang må jeg få sitte på hva enn du har
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
Re: Problemer med massiv ettertenning
Bor nok ikke i bodø gitt.
Bor i fetsund
Er ikke helt sikker hvordan den renses. Sikkert noen som vet om det.
Men kan være andre ting og, går den rikt når dette skjer?
JT
Bor i fetsund
Er ikke helt sikker hvordan den renses. Sikkert noen som vet om det.
Men kan være andre ting og, går den rikt når dette skjer?
JT
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Re: Problemer med massiv ettertenning
Nei det var janp87 det Gikk litt i surr med navnene.
Har ikke lambdamåler så jeg kan ikke se. Eller, jeg har en Biltema-måler, men det er neppe noe å stole på,så jeg tror ikke jeg tar meg bryet med å koble den opp.
Men ettertenning er jo for mye bensin i eksosen, så enten er det feil tenning (tidlig, sen eller manglende), for mye bensin, eller for lite komp. Komp har jeg i massevis, nyoverhalt motor, det blåser godt ut av tennplugghullene når jeg tømmer den for bensin de gangene den er helt umulig å starte.
Jeg er veldig lost her.
ECUen er ny, bytta frontnett-pluggen på ECUen, kobla til alt som må til for å starte den (7 av 20? kabler), som den var når jeg fikk den.
Har ikke lambdamåler så jeg kan ikke se. Eller, jeg har en Biltema-måler, men det er neppe noe å stole på,så jeg tror ikke jeg tar meg bryet med å koble den opp.
Men ettertenning er jo for mye bensin i eksosen, så enten er det feil tenning (tidlig, sen eller manglende), for mye bensin, eller for lite komp. Komp har jeg i massevis, nyoverhalt motor, det blåser godt ut av tennplugghullene når jeg tømmer den for bensin de gangene den er helt umulig å starte.
Jeg er veldig lost her.
ECUen er ny, bytta frontnett-pluggen på ECUen, kobla til alt som må til for å starte den (7 av 20? kabler), som den var når jeg fikk den.
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Re: Problemer med massiv ettertenning
Forresten det med vakumet, og det faktum at jeg kan ha trykk i systemet når motoren er av, er det noe som kan forklare noen ting til deg?
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Re: Problemer med massiv ettertenning
Bump!
Jeg har nå kjøpt elektronikkspray, og skal ta alt av kontakter, som janp87 gjorde når han hadde et liknende problem. Skal også bytte alle kabelskoene på jordingspunktene samt smøre dem inn med dielektrisk grease, så får vi se om det hjelper.
Skal også se over alle vakumslanger, og justere tenninga rett (den er sikkert 10-15 grader for sen nå, litt upraktisk kan man si)
Jeg har nå kjøpt elektronikkspray, og skal ta alt av kontakter, som janp87 gjorde når han hadde et liknende problem. Skal også bytte alle kabelskoene på jordingspunktene samt smøre dem inn med dielektrisk grease, så får vi se om det hjelper.
Skal også se over alle vakumslanger, og justere tenninga rett (den er sikkert 10-15 grader for sen nå, litt upraktisk kan man si)
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
Re: Problemer med massiv ettertenning
Hva vil rett over fjorden si?jimmydanny wrote:Ser også du bor i Bodø, har ei søster der, bor rett over fjorden, så om jeg tuter over en gang må jeg få sitte på hva enn du har
Vi får ta en samling en gang jeg, du, ragnant og justin. Er vel stortsett vi som har wankel i Bodø området, såvidt jeg vet om..
Du har ikke en justeringsskrue som står fremfor støtdempertårnet på høyre sia? Den endrer litt på bensinmengden.
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Re: Problemer med massiv ettertenning
Ta bilde av skruen om du er snill, så får jeg se, lettere da.
Men det faktum at den fanger trykk i innsuget... og at trykkmålernåla hopper når jeg har trykk, jeg fatter det ikke.
Uansett, over fjorden er Svolvær
Men det faktum at den fanger trykk i innsuget... og at trykkmålernåla hopper når jeg har trykk, jeg fatter det ikke.
Uansett, over fjorden er Svolvær
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Re: Problemer med massiv ettertenning
Jeg har ikke den, tror det er noe kun S4 har. Og den er nok på motornettet, for hadde den vært på frontnettet hadde jeg iallefall hatt ledninga sia jeg har S4 frontnett og S5 motornett.
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Re: Problemer med massiv ettertenning
Skal igang med å bytte alle kabelskoene på jordkablene, pusse alt av skruehull til dem og skruer, ta på dielektrisk grease. Ta elektronikkrens spray på ale av kontakter i motorrommet.
Noe av det må jo hjelpe.
Går det ikke tetter jeg turboen og setter trykk på hele innsuget og leter etter vakumlekkasje!
Noe av det må jo hjelpe.
Går det ikke tetter jeg turboen og setter trykk på hele innsuget og leter etter vakumlekkasje!
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
- jimmydanny
- Posts: 267
- Joined: 29 Dec 2009, 19:12
- Location: Narvik
Re: Problemer med massiv ettertenning
Nå har jeg gått over alle jordpunkter med stålbørste, nye kabelsko der det trengs, og dielektrisk grease. Jeg har også gått over alle plugger på ledningsnettet med elektronikkrensespray.
Hva skjer nå? Bilen starter smått om senn, men den ruser seg selv til turtallssperra om den får, og har 0 i vakum. Kan en vakumlekkasje etter spjeldet gjøre at denne motoren ruser seg? Jeg trodde den bare kvelte seg, men kanskje ikke?
Hva skjer nå? Bilen starter smått om senn, men den ruser seg selv til turtallssperra om den får, og har 0 i vakum. Kan en vakumlekkasje etter spjeldet gjøre at denne motoren ruser seg? Jeg trodde den bare kvelte seg, men kanskje ikke?
2003 Volvo S60 2.5T AWD, 6t manuell, BSR catback, Ferrita downpipe, Snabb CAI
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
-x- 1988 Mazda RX7 FC S4 Turbo Cab
-X- 1997 VW Passat 1.8T Comfortline
-X- 1996 Peugeot 605 2.0T
Re: Problemer med massiv ettertenning
sjekk at ikke gasspjeldet står oppe eller at tomgangs regulatoren har hengt seg opp. Har du hatt av innsuget?
JT
JT