Hei.
Først: dette er et helt custom bygg, S5 13b turbo, Autronic SM4, 500CDI, single coils.
Jeg har sjekket sprutet, og det gir ingen feilkoder.
Bilen sto og gikk på tomgang på søndag, for så plutselig å øke 5-600rpm på tomgang. Etter dette skjedde, så hver gang jeg gikk på gassen er det kvart til halvt sekund med tenningskutt, før alt fungerer som det skal igjen, ikke fusk eller noe, bare et lite kutt.
Det som gjør ting enda mer merkelig er at når jeg stopper motoren og starter igjen, så har jeg to tre ganger jeg kan trykke gasspedalen som ting funker som det skal, før bilen går i "feilmodus" som jeg kaller det. Da øker tomgangen og hver gang jeg går på gassen så har jeg da dette korte tenningskuttet. Stopper og starter bilen, alt er fint frem til jeg har trykket på gassen en gang eller to.
Jeg hadde litt tid på mandag til å teste, og da virket det som bilen fungerte helt fint frem til jeg fikk litt temp på bilen (over 60 grader på vann og olje).
Jeg har sjekket TPS'en, og den fungerer tilsynelatende i allefall. Jeg har ikke all verdens kunnskap når det kommer til dette, så all hjelp tas mot med takk.
Jeg skal gå over og sjekke flere komponenter til søndag, men om folk har hørt om noe tilsvarende og tenker "Ååh, dette høres ut som DEN tingen", så er det mye mer hjelpsomt enn alle de som får lyst til å si: "Har du sjekket vakuumn, plugger, sensorer?" osv.
Mvh. Ole-Magnus
[LØST] 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
[LØST] 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
Last edited by Griznah on 05 Aug 2012, 15:30, edited 1 time in total.
Bruksbil: 1998 Honda Civic Aerodeck 1.5l V-TEC
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
Re: 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
Først ta å kalibrer TPS'en. Så sjekk pluggene og se hvordan de ser ut. Så kan det hende du må justere litt på mappet. Det finnes flere instillinger som feks for on throttle fueling osv. Husker bare ikke hva det heter her og nå.
Når den blir varmere vill den også gi mindre bensin da den skrur av varmup fuelingen. Så hva er af verdier før og etter dette skjer feks.
Jeg har ikke vert borti det at den plutselig øker turtall sånn uten videre. Bruker du tomgangsregulator?
Men har vert borti tenningskutt og da har det vert pluggene. For det vill ikke skje med Autronicen og CDI. Hva slags CDI system og coiler har du?
JT
Når den blir varmere vill den også gi mindre bensin da den skrur av varmup fuelingen. Så hva er af verdier før og etter dette skjer feks.
Jeg har ikke vert borti det at den plutselig øker turtall sånn uten videre. Bruker du tomgangsregulator?
Men har vert borti tenningskutt og da har det vert pluggene. For det vill ikke skje med Autronicen og CDI. Hva slags CDI system og coiler har du?
JT
Re: 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
jantore: står klart i teksten hvilken CDI jeg har. Coilene er forøvrig CraneCams LX92.
Byttet plugger, hjalp jo ikke.
MEN! jeg målte akkurat TPS'en på RX-7'n. Den går fra 3.12v ned til 0.84. Tror det er noe som ikke stemmer :p Jeg fant også ut at bilen er mappet på TPS, jeg trudde den var på MAP. Da vi holdt litt på her på søndag, så forandret sprutet seg til å tro at TPS ga 40% og opp til over 80%, uten at vi rørte den, aldri stabilt signal. Aldri 0%, og aldri 100%. Men, med sånne verdier som jeg nå målte er nok dette et greit sted å starte.
EDIT: Føler meg lite lur nå egentlig, hadde jo målt mellom feil punkter :p Men, den er like mye på tur, da den gir mellom 1.84v og 4.04v og er langt i fra stabil og jevn.
Byttet plugger, hjalp jo ikke.
MEN! jeg målte akkurat TPS'en på RX-7'n. Den går fra 3.12v ned til 0.84. Tror det er noe som ikke stemmer :p Jeg fant også ut at bilen er mappet på TPS, jeg trudde den var på MAP. Da vi holdt litt på her på søndag, så forandret sprutet seg til å tro at TPS ga 40% og opp til over 80%, uten at vi rørte den, aldri stabilt signal. Aldri 0%, og aldri 100%. Men, med sånne verdier som jeg nå målte er nok dette et greit sted å starte.
EDIT: Føler meg lite lur nå egentlig, hadde jo målt mellom feil punkter :p Men, den er like mye på tur, da den gir mellom 1.84v og 4.04v og er langt i fra stabil og jevn.
Bruksbil: 1998 Honda Civic Aerodeck 1.5l V-TEC
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
Re: 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
OK ja skjønner, med det tenningsystemet så burde den ikke kødde nei.
Mappet på TPS? wtf det bør ikke en turbo motor gjøres. Hmmm hvem har mappet den? Den bør mappes på map. Da er det ikke så rart at ting blir rart. Ta å bytt TPS og så blir det nok bedere og få bilen mappet om. Det vill nok hjelpe mye.
JT
Mappet på TPS? wtf det bør ikke en turbo motor gjøres. Hmmm hvem har mappet den? Den bør mappes på map. Da er det ikke så rart at ting blir rart. Ta å bytt TPS og så blir det nok bedere og få bilen mappet om. Det vill nok hjelpe mye.
JT
Re: 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
Jan Tore...jantore wrote:OK ja skjønner, med det tenningsystemet så burde den ikke kødde nei.
Mappet på TPS? wtf det bør ikke en turbo motor gjøres. Hmmm hvem har mappet den? Den bør mappes på map. Da er det ikke så rart at ting blir rart. Ta å bytt TPS og så blir det nok bedere og få bilen mappet om. Det vill nok hjelpe mye.
JT
ikke noe problem med tps map på autronic. den går over til loadbasert når du passerer atmosfærisk trykk. På en portet motor med svakere vakum er det bedre å bruke tps mapping på vakumsiden av mappet.
frode
brap-brap-brap
818 vogn - 12at
818 vogn - 12at
Re: 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
ok mulig det funker ok, men liker uansett ikke TPS på turbo motor.
JT
JT
Re: 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
mye bedre med TPS på vakuum og map-basert på trykk, da får man en mye mer kjørbar motor.
MEN, det er normalt endel mer jobb å mappe opp slik, derfor det ikke blir gjort så ofte.
MEN, det er normalt endel mer jobb å mappe opp slik, derfor det ikke blir gjort så ofte.
Re: 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
Stig wrote:mye bedre med TPS på vakuum og map-basert på trykk, da får man en mye mer kjørbar motor.
MEN, det er normalt endel mer jobb å mappe opp slik, derfor det ikke blir gjort så ofte.
helt riktig. men får en helt annen respons i motor
brap-brap-brap
818 vogn - 12at
818 vogn - 12at
Re: 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
OK får se om jeg får gjort det da på FD'en når den skal mappes igjen.
JT
JT
Re: 13b turbo: lite tenningskutt når jeg går på gassen
Hjalp med fungerende TPS gitt =)
Bruksbil: 1998 Honda Civic Aerodeck 1.5l V-TEC
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L
Mazda'r:
1980 RX-7 13bt
1988 626 2.0GL
1981 626 1.6L