Hjelp... RX7 problemer

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Hjelp... RX7 problemer

Post by legatia »

Nå sitter det en helt nyoverhalt motor i bilen min (av meg, helt amatør på området). Den har startet og svevet fint en stund, totalt har den nok gått rundt 6 mil nå og et par timer på tomgang totalt tenker jeg.

Uansett, leverte den på eu kontroll her om dagen og de fikk ikke start på bilen etter kontrollen var ferdig. Jeg måtte til slutt dra den i gang, og det tok lang tid før den startet som ei gammel sjekte men den stabiliserte seg og ble normal.

Jeg kom meg hjem der jeg stoppet den, prøvde å starte igjen etter et par minutter uten suksess. Samme greiene nå på kald motor, den prøver å starte, klarer å komme seg opp til noen hundre omdreininger hele tiden og ned igjen.

Jeg har sjekket pluggene, jeg har gnist. Den som så svakest ut prøvde jeg å bytte ut med en annen jeg hadde liggende uten at det ble annerledes. Det er jevne "flopp, flopp, flopp" når jeg drar starteren rundt uten plugg i hullet. Tok en kjapp komp. test på begge hus med en biltema greie, den sier 75 psi på begge kammer med jevn komp på alle sider. Vet det er lavt, men helt nyoverhalte motorer har vel relativt lav komp? Motoren var kald/halvvarm etter startforsøk.

Bensin får den også, så jeg kan ikke fatte hva greia er, prøvde også med litt startgass uten at det hadde noen innvirkning.. Eneste kabling jeg vet om som ikke er koblet til er bankesensoren og servopumpe sensoren, men det skal jo ikke ha noe å si på dette.

A/F har lagt rundt 11 på tomgang når den sviver.
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by RE-Tek »

Du beskriver kun den mekaniske situasjonen, hva legges i beskrivelsen " nyoverhalt" ? Derav mine spørsmål

75 psi er 5kg som er jo veldig lavt, ( mazdaspec sier min 6kg før reparasjon ) men du nevner ikke hva turtall komptest ble kjørt på, dette henger nært sammen med resultatet.

Benyttes en kombo av nye slitedeler ( side-apex- cornerseal og tilhørende fjærer ) og bra tilstand på motorblokkdeler, skal komp ved korrekt montasje enkelt være min 7-9kg som nybygget ved 240/50 rpm.
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by legatia »

Turtall aner jeg ikke, vrei om starteren så rotoren fikk et par runder. Det ble brukt nye apex, side og corner-seals med pent brukte rotorer og hus. Det underlige er jo at motoren funket som gull de første mila, ingen startproblemer. Synd jeg ikke tok en komp test med en gang.
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by RE-Tek »

Det var jo litt mer informasjon, samtidig ikke unaturlig at motoren skulle bli litt innsauset ved å gå flere timer på tomgang med 11 AFR, samt start stopp i ukjent hyppighet ved EU kontroll, det billigste og enkleste neste steg ( om alt av elektronikk og styring etc er på stell vel og merke ) er å forsøke en runde eller to med å prøve å få renset /løsnet evt innsausing / karbon oppbygning på rotorene som gjør at kompresjonsdelene ikke har frie spor, les deg opp på emnet skulle det være ukjent, feks ved denne link.

- vennligst les alt først, det er kun snakk om jobb på motoren slik den står nå, ingen demontering.

http://www.aaroncake.net/rx-7/atftrick.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by legatia »

Takk for tipset, det skal prøves. Det kan jo høres ut som en logisk forklaring på problemet jeg har nå, kanskje jeg i samme sleng skal ta bort litt fuel på tomgangsmappet.
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by jantore »

Kan hende pluggene rett og slett har surna til. Ta de ut og rens de. Kjør den på starteren uten bensinpumpa i gang. Sett i plugger også starter den nok helt fint :)

JT
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by legatia »

Det prøvde jeg før jeg la ut tråden, til ingen nytte. Har helt i olje nå, så får vi se i morgen hvordan det går. Starter den nå er det helt slutt på pusekjøring og masse tomgang. På med vannsprutet og begynne å booste.
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by Stig »

test Drammen Guruens tips først, det kan nok hjelpe. tomgang på 11 er aaaalt for rikt. da soter den ned på no-time. samme med cruising, alle motorer har en sweetspot på afr, og sjeldent har 2 motorer likt sweetspot, så må bare prøve litt, normalt funker 15-15.8afr veldig godt på cruising, gjerne litt magrere også, men greit å ha egt måler om du går magrere.

ellers, smokk på vannsprut, kjør boost. greit å ikke ta helt av, men trykk tåler den. men ikke kjør hardt nå på en motor som allerede er sotet ned, da vil den lage hotspots i på rotoren som kan føre til detonasjon.
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by legatia »

11,5 på tomgang er vel det min hjelper har hvisket meg i øret, mener å huske at motoren bare begynte å jage og svive dårlig med tynnere blanding men det skal nå prøves igjen. Kanskje ikke akkurat optimalt med pfc, ID 1000cc dyser og stor streetport heller. På cruise ligger jeg rundt 12-13 nå, med egt rundt 1000 grader Fahrenheit, det er vel ca 550 grader celcius eller rundt der.

Har fått tak i et tuning matrix til pfc som jeg ihvertfall teoretisk kan kalkulere riktige verdier på fuel mappet for å oppnå ønsket A/F, så får leke litt med det.
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by Stig »

11.5 er ihvertfall på jordet. Kan være litt tricky å få til pfc med såpass dyser, men id dysene er gode på korte pulser. Den kan begynne å gå rart på 12-13 og likevell murre som en katt på 15. Husk å tenke litt på tenningstidspunkt og, ikke bare fuel.

11.5 er det jeg bruker når jeg passerer 1.5bar ladetrykk.. litt heavy for tomgang..

Men det er uansett ikke tomgangen som soter mest, der er svært lite bensin involvert på tomgang, da er cruise verre, her soter det som pokker, samtidig som mye uforbrent bensin siger ned i bunnpanna og tynner ut oljen din. Bare lukt på olja di nå,kan love den lukter bensin.

Rett opp i afr'en, er det første alle bør gjøre når en umappet motor startes, 14:1 er det rikeste på lett cruising, bruk 12.5-13 ved 0bar, og interpoler deg nedover vakuum cellene. Husk tenning her og, forandrer du tenning vil og afr forandres.

Utrolig mange wankler som kommer inn har stuck seals grunnet sot..
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by legatia »

Olje trikset funket heller dårlig. Røykla halve nabolaget, den startet såvidt og holdt seg ca 10 sekunder før den døde igjen. Den tenner litt hele tiden, men aldri nok til å komme over mer enn 200 omdreininger.

Nå har jeg plukket ut hele motoren og inspisert kammerne og de er gullerene begge to, så sot er ikke problemet. Ingen hakk eller antydning til dårlig tetting på noen av apexene heller. Jeg prata med han jeg lånte kompresjonstesteren av og den har visst sett bedre dager, for han hadde nettop kompesta en annen motor med den som gav mye lavere tall enn hva som var reellt. Så slik det ser ut, så er det heller ikke komp som er problemet.

Jeg mistenker elektronikk en vei, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte. Første mistanke peker mot mapsensoren, er det noen som husker hvilke spenninger som skal være på kontakten? Jeg hadde et tilsvarende problem en annen gang og da hadde jeg glemt å koble mapsensoren i.
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by RE-Tek »

Tolker teksten slik at motor er ute av bil, men forsatt sammenskrudd. Ref "plukket ut hele motoren " ?

Da du inspiserte inn i rotorhusene via eksosportene, var det noe fjærbevegelse inn-ut hvis du presset på apexer med fingrene?
Skal godt gjøres å friskemelde en motor 100% for soting ved å kikke inn eksosportene vel å merke. Man vet ikke tilstand på sidetettninger eller hjørnetetninger både hva gjelder om de er hele eller sotet fast. Riktignok mulig å kjenne litt via innsugsporter.

Vel det var litt på det mekaniske aspektet, smart å sjekke all annen infrastruktur i motorrommet som du beskriver, elektronikk osv.
Håper ikke det ble altfor stort sjokk når ble litt røyk ved oppstart ( full av olje ) kremt / knis.
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by legatia »

Korrekt, den er fortsatt sammenskrudd. Apexene beveger seg fint inn og ut, og der er ikke antydning til sot noen vei så langt jeg kan se inn i eksos og plugg hullene. Alt ser blankpolert ut. Sidetetninger får jeg ikke sjekket nei, men i og med at det ikke er tegn til sot tviler jeg meget sterkt på at de står fast.

Hehe nei hadde vel sett for meg litt røyk, naboene lurte på om de måtte ringe brannvesenet :)
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by jantore »

Enkelt når du har den ute nå, sveiv den rundt, er trykkene ut av eksosporten like og sterke. Motoren skal være tung å dra rundt. Husk mot pluggene skal du sveie motoren. Og pluggene må være i for å få det riktig. Og du skal ha 6 like sterke trykk.

Tror det kan høres ut som min er for øyeblikket, litt for lite komp.

Beste er kanskje å åpne motoren og sjekke, men da må du ha nytt pakningssett.

JT
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Hjelp... RX7 problemer

Post by legatia »

Ja har 6 like sterke trykk ut av eksosportene, men jeg må innrømme at jeg mener å huske motoren var tyngre å trekke rundt rett etter jeg hadde satt den sammen...
Post Reply