Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
User avatar
spisepinneminister
Posts: 40
Joined: 03 Oct 2010, 00:14

Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by spisepinneminister »

Hoy,

Har litt problemer med noe elektrisk på bilen om dagen.
Skriver det som skjedde:
I går da jeg og sønnen min var ute kjørte fungerte alt som vanlig, men da vi skulle parkere etter å ha cruiset litt og fyllt på bensin så klarte jeg å kvele bilen 2 ganger da jeg holdt på å rygge inn i garasjen, så merket jeg at rpm/oljetrykk/bensinmplern ikke rørte på seg lengre, og i tillegg fungerte ikke vinduene lengre da jeg prøvde å ta de opp igjen.

Sjekket alle sikringer i motorrom og under rattet ved gasspedalen, men alle er ok.
Tenker at det er litt rart at begge vindusmotorene skulle gått samtidig og ta med seg målerne samtidig?

Holdt på å fiklet med dette i morrest nå og tenkte at jeg skulle kjøre en tur for å se om noe kanskje begynte å fungere igjen etter å ha sjekket ledninger og sikringer ei god stund.
Da jeg da startet bilen fungerte plutselig alle målerne igjen og vinduene gikk an å få opp igjen.
kjører ut av garasjen og tar en liten kjøretur, alt fungerer i det jeg starter bilen, pluss noe lys på delfimåler kontrollern som ikke har fungert før. Kommer hjem igjen og parkerer og plutselig stopper rpm målern å røre på seg igjen og ingen av vinduene fungere igjen.

Dette er en mega longshot, men har noen vært borti noe lignende?
Er noe rart koblet sånn at målerne og vinduene deler strøm?
Noen rare sikringer jeg ikke vet om?
Det eneste jeg la merke til ang sikringene er at noen av ledetrådene virker brune/sorte og andre har den vanlige "metall" fargen.
Snakker om disse sikringene (http://rotarydiagnostics.com/EGI%20Fuse%20Removal.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) ikke fra min bil men samme sikringene.
Der ser man at lederne inni er sånn metallisk-brune, men har det noe å si om de er mer sorte? Vil det kanskje si at de ikke er bra? Eeek jeg vet ikke, hva er det som skjer?
Merket også at delfimålerne lyser sterkere eller svakere ettersom jeg trykker på gassen mens jeg kjører kan det ha noe med noe å gjøre? Eller fortelle noen hva som kanskje er feil?
Alt jeg kan komme på å ha gjort er å sjekke ledningene og sikringene, men vridde om tenninga etter hver grope på ledningene for å sjekke om noe fungerte, men nei, så tar jeg den ut for en kjøretur og da fungere alt, og stopper å fungere etter kjøreturen...whut?
Roads? Where we're going, we don't need roads.

- 1993 FD3S Veilside Giftfrosk
- 2010 Nissan Qashqai +2
x 1992 FD3S JDM Type-RZ
x 1996 Nissan Micra
x 1987 Toyota AE86 Sprinter Trueno
x 2001 Nissan Skyline R34
x 1996 Fiat Punto
x 1992 Honda Civic
x 1992 Audi 80
User avatar
mas
Posts: 750
Joined: 30 Oct 2008, 17:10
Location: Østlandet

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by mas »

dette er det første som poppet i hodet mitt: virker som om når dynamoen din produserer strøm så får alt strøm. men når dynamoen ikke "jobber"/'får motstand' så får ikke de andre komponentene strøm. men hva problemet er aaaner jeg ikke :/ kanskje ta en titt på/inni kontakta til dynamoen :?:
Last edited by mas on 07 Jul 2013, 15:19, edited 1 time in total.
- Mazda RX-7 FD3S 1994 RHD 13B
- Mazda Eunos Cosmo SX 1995 20B
User avatar
andeey
Posts: 85
Joined: 17 Aug 2011, 12:55
Location: Ålgård, Rogaland

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by andeey »

Kunne høres ut som dårlig jording en plass spør du meg
User avatar
mas
Posts: 750
Joined: 30 Oct 2008, 17:10
Location: Østlandet

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by mas »

andeey wrote:Kunne høres ut som dårlig jording en plass spør du meg
+1
- Mazda RX-7 FD3S 1994 RHD 13B
- Mazda Eunos Cosmo SX 1995 20B
User avatar
spisepinneminister
Posts: 40
Joined: 03 Oct 2010, 00:14

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by spisepinneminister »

Skal gå over jordingene, takk for tipset :)
Men kan det bare skje sånn plutselig? Har hatt bilen siden april og aldri hatt noe problem før med noe av dette?
Roads? Where we're going, we don't need roads.

- 1993 FD3S Veilside Giftfrosk
- 2010 Nissan Qashqai +2
x 1992 FD3S JDM Type-RZ
x 1996 Nissan Micra
x 1987 Toyota AE86 Sprinter Trueno
x 2001 Nissan Skyline R34
x 1996 Fiat Punto
x 1992 Honda Civic
x 1992 Audi 80
User avatar
spisepinneminister
Posts: 40
Joined: 03 Oct 2010, 00:14

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by spisepinneminister »

Liten oppdatering.

I går sluttet plutselig blinkersene å fungere til beggesider pluss indikatorlysene i dashen som viser hvilken side du blinker til, men de fungerer som vanlig vis man trykker på nødblinkersknappen, både utenpå og inni dashen.
Så jeg gikk nok en gang over alle sikringer og tok dem ut, fant ut at en var gåen i sikringsboksen ved gasspedalen under rattet, den som heter METER 15A var gått, er disse for instrumentene?
Fungerte ihvertfall ikke selv om jeg byttet til ny.
Viftene foran fungerer heller ikke lengre.
Er det flere enn 4 sikrings bokser i fd? Eventuelt er det noe utstyr som faktisk har egne sikringer i seg som jeg burde skru opp å se på?

Nå har jeg gått over jordingen som faktisk er bak med batteriet og den som ligger på midten øverst mot frontruta inni motorrommet, kunne noen fortalt meg hvor originalt andre jordingspunkt er?
Roads? Where we're going, we don't need roads.

- 1993 FD3S Veilside Giftfrosk
- 2010 Nissan Qashqai +2
x 1992 FD3S JDM Type-RZ
x 1996 Nissan Micra
x 1987 Toyota AE86 Sprinter Trueno
x 2001 Nissan Skyline R34
x 1996 Fiat Punto
x 1992 Honda Civic
x 1992 Audi 80
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by jantore »

Meeter er instrument panelet ja. Hmm en grunn til at den har gått. Tror du får sjekke litt av hvert. Sjekk kabling i hjulbuer osv at ikke noe er slitt av dekk som har subbet. Sjekk over at alt ser ok ut. Ut over det må du starte å feilsøke og sjekke med voltmeter og ohme deg frem vill jeg tro.

Jeg er ingen bil elektrikker så vet ikke helt hva som kan være galt desverre :(

prøv å søk på rx7club.com forumet og om det er noen som har opplevd det samme.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by Zepticon »

Høres ut som det neste skrittet er å ringe Ghost Busters...

det første jeg ville gjort er som jantore sier, å startet med å sjekke tilstanden på alt av kabler. Motoren og bilen har vell vært plukket i biter for å montere styling og trim, og da er det fort at en kabel havner i klem og begynner å gnage hull.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
spisepinneminister
Posts: 40
Joined: 03 Oct 2010, 00:14

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by spisepinneminister »

Takk for tips, sjekket nå nettopp, men ingen ledninger verken i klem eller som hadde fått slitasje i noen av hjulbuene, eneste jeg fant var noen koblinger ved lysene som ikke gikk til noe, som hang å slang litt under ved hjulbuen, men er vel til de originale lysene eller noe.

argh! :|
Roads? Where we're going, we don't need roads.

- 1993 FD3S Veilside Giftfrosk
- 2010 Nissan Qashqai +2
x 1992 FD3S JDM Type-RZ
x 1996 Nissan Micra
x 1987 Toyota AE86 Sprinter Trueno
x 2001 Nissan Skyline R34
x 1996 Fiat Punto
x 1992 Honda Civic
x 1992 Audi 80
User avatar
andeey
Posts: 85
Joined: 17 Aug 2011, 12:55
Location: Ålgård, Rogaland

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by andeey »

Her er alle jordingspunkta i bilen sjekk spesielt punkt 6, 7 og 8. De er til instrument panelet og ledningsnettet i dashbordet
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
spisepinneminister
Posts: 40
Joined: 03 Oct 2010, 00:14

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by spisepinneminister »

De er sjekket ja, fant ingen punkt som var dårlige eller ødelagte :|
Roads? Where we're going, we don't need roads.

- 1993 FD3S Veilside Giftfrosk
- 2010 Nissan Qashqai +2
x 1992 FD3S JDM Type-RZ
x 1996 Nissan Micra
x 1987 Toyota AE86 Sprinter Trueno
x 2001 Nissan Skyline R34
x 1996 Fiat Punto
x 1992 Honda Civic
x 1992 Audi 80
User avatar
spisepinneminister
Posts: 40
Joined: 03 Oct 2010, 00:14

Re: Trenger litt innspill på ett problem jeg har...

Post by spisepinneminister »

Da fant jeg omsider problemet, var noen relé som hadde blitt slukt av det ene hjulet da jeg svingte inn i garasjen, da svingen er ganske skarp har vel fronthjulet subbet de av siden de lå nær hjulbuen, eller kommet nærmere enn de egentlig er ved kjøring og mye bevegelse.
Og kontaktene der de skal festes i var under en haug med andre ledninger som var stripset så ikke noe jeg har klart å spotte på min leting etter feil.
Visste jo egentlig ikke at jeg manglet noen relé heller, før jeg i går kveld fant 1stk tilfeldigvis i nygrusen som kom samme dagen alle feilene ble oppdaget første gangen.

Fikk nye i dag, satte de i og vipps alt fungerer igjen! :D
Deilig å slippe å tenke på hva det kan være, takk for tipsene alle sammen!!
Roads? Where we're going, we don't need roads.

- 1993 FD3S Veilside Giftfrosk
- 2010 Nissan Qashqai +2
x 1992 FD3S JDM Type-RZ
x 1996 Nissan Micra
x 1987 Toyota AE86 Sprinter Trueno
x 2001 Nissan Skyline R34
x 1996 Fiat Punto
x 1992 Honda Civic
x 1992 Audi 80
Post Reply