Ny lykkelig eier av en rx7

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
rikard_ut
Posts: 9
Joined: 04 Aug 2013, 21:02

Ny lykkelig eier av en rx7

Post by rikard_ut »

Hei. jeg har nå skaffet meg en Rx7 92 modell. twin turbo.
denne er helt orginal og har kun montert åpne luftfilter.

Har masse spørsmål om bilen.

- hva tåler turboene av lade trykk?
- hvordan skrur jeg opp trykket på dem? evt om det er noe som gjør at begge øker.
- noe som må byttes pga man øker turbotrykket? bensin pumpe f.eks?
- hva må man være obs på ved disse bilene?
- får man tak i speedometer som går lengre en 180?
- hvordan fjerner man hastighetssperra?
- hvor kan man få tak i intreør deler?

Så håper folk kan være litt snille mot meg siden jeg er ny her på forumet og jeg er første gangs eier av en rx7.
Jeg er bilmekaniker. så litt "avanserte" svar tåler jeg.

Takk på forhånd!!
User avatar
mazdagal
Posts: 27
Joined: 27 Jul 2013, 23:40
Location: sauda

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by mazdagal »

gratulerer med ny bil.. bilder!!!! blir fort snakk om å bytte turboer her hører jeg ;)
eier av
mazda 6 02 mod
mazda 626 81 mod
rikard_ut
Posts: 9
Joined: 04 Aug 2013, 21:02

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by rikard_ut »

bilder kommer!!

En ting er og bytte turboene. men når det er i orden så lar jeg de sitte der. men heller la de jobbe litt mer.
Må bare finne ut litt mer info om dette. før jeg øker for mye. lader 0,5 i dag. 0,8/0,9 er det jeg ser for meg. men har null anelse om dette er for høyt på disse motorene.
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by Råtassen »

Hei

Hvis de lader 0,5 så er det mindre enn originalt. Kan være lekkasje i slangen fra Y-pipen eller noe vacum. Skal lade 0,7 iallefall.

Litt greit å vite hvor original bilen din er også. Filter?eksos?IC? Skal trykket noe særlig over originalt, må det byttes en del.

Har en Power FC tilsalgs om du skal opp litt i effekt.

/Roy
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by Trauma »

rikard_ut wrote:Hei. jeg har nå skaffet meg en Rx7 92 modell. twin turbo.
denne er helt orginal og har kun montert åpne luftfilter.

Har masse spørsmål om bilen.

- hva tåler turboene av lade trykk?
- hvordan skrur jeg opp trykket på dem? evt om det er noe som gjør at begge øker.
- noe som må byttes pga man øker turbotrykket? bensin pumpe f.eks?
- hva må man være obs på ved disse bilene?
- får man tak i speedometer som går lengre en 180?
- hvordan fjerner man hastighetssperra?
- hvor kan man få tak i intreør deler?

Så håper folk kan være litt snille mot meg siden jeg er ny her på forumet og jeg er første gangs eier av en rx7.
Jeg er bilmekaniker. så litt "avanserte" svar tåler jeg.

Takk på forhånd!!
-Du bør holde turboene under 1 bar.
-Du bør har ha power fc for å øke trykket, det er fordi du trenger å mappe bilen til høyere trykk, Power fc'en vil klare å øke trykket også, da den styrer original ventilene.
-Det som er veldig viktig er å passe på at bilen er varm før du gir på, sjekk olje ofte, ellers er det stort sett tutt og kjør.
-Finnes en del som selger speedometer opp til 300. Men kan koste. Ligger et cluster på ebay for 600$
-Med power fc fjernes hastighets sperra.
-Interiør deler skaffer du brukt - koster en fot og en arm for nye deler.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
type_p10
Posts: 345
Joined: 22 May 2007, 14:53
Location: Voss

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by type_p10 »

Trauma wrote:
rikard_ut wrote:Hei. jeg har nå skaffet meg en Rx7 92 modell. twin turbo.
denne er helt orginal og har kun montert åpne luftfilter.

Har masse spørsmål om bilen.

- hva tåler turboene av lade trykk?
- hvordan skrur jeg opp trykket på dem? evt om det er noe som gjør at begge øker.
- noe som må byttes pga man øker turbotrykket? bensin pumpe f.eks?
- hva må man være obs på ved disse bilene?
- får man tak i speedometer som går lengre en 180?
- hvordan fjerner man hastighetssperra?
- hvor kan man få tak i intreør deler?

Så håper folk kan være litt snille mot meg siden jeg er ny her på forumet og jeg er første gangs eier av en rx7.
Jeg er bilmekaniker. så litt "avanserte" svar tåler jeg.

Takk på forhånd!!
-Du bør holde turboene under 1 bar.
-Du bør har ha power fc for å øke trykket, det er fordi du trenger å mappe bilen til høyere trykk, Power fc'en vil klare å øke trykket også, da den styrer original ventilene.
-Det som er veldig viktig er å passe på at bilen er varm før du gir på, sjekk olje ofte, ellers er det stort sett tutt og kjør.
-Finnes en del som selger speedometer opp til 300. Men kan koste. Ligger et cluster på ebay for 600$
-Med power fc fjernes hastighets sperra.
-Interiør deler skaffer du brukt - koster en fot og en arm for nye deler.
Koble om bensinpumpe til konstant 12v om en øker ladetrykk?
95 Mazda Rx7 FD
http://www.rx7club.com/build-threads-29 ... 05fa64887b" onclick="window.open(this.href);return false;
rikard_ut
Posts: 9
Joined: 04 Aug 2013, 21:02

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by rikard_ut »

Takk for mye bra innspill.

Så rx'en er litt mer avansert en dissa 200sx'ene. da det holdt med bytte bensin pumpe for og øke trykket litt.

Lønner seg kjøpe power fc med boost controller da.

Utover hva som er gjort med bilen. så er det kun åpnefilter jeg har oppdaget som "trim"
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by Zepticon »

Denne er verdt litt lesing : http://www.rx7club.com/3rd-generation-s ... ix-806104/" onclick="window.open(this.href);return false;
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Joorgen
Posts: 300
Joined: 05 Feb 2008, 21:23
Location: Andøy

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by Joorgen »

Gratulere med Rx7! :D
De fleste som trimmer bytter også eksosen til 3" og hvis du fortsatt beholder twinturboene og justerer opp trykket er det lurt og porte wastegaten for og forhindre boostcreep. En Power FC er en god investering og veldig greit å ha for å holde oversikt over motoren da kontrolleren viser mye info som f.eks ladetrykk, inj-duty, knock, osv. Infoen er vell ikke 110% presis men gir en god pekepinne.
Hvor mange km har bilen på telleren/km etter sist overhaling?

BILDER!!!
-95' Mazda RX-7 FD Eurospec
rikard_ut
Posts: 9
Joined: 04 Aug 2013, 21:02

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by rikard_ut »

bilen har gått 80tusen. og hadde overhaling på 60 ca. så bilen har gått vanvittig lite alder i betrakning.
er noe ugjevn tomgang til tider. har lest noe snakk om at det kan være slitte apexer blantannet.. men foreløpi lar jeg det gå. vintern bringer forhåpentligvis mange oppgraderinger.
rikard_ut
Posts: 9
Joined: 04 Aug 2013, 21:02

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by rikard_ut »

her er ett bilde. men har lagt det som vedlegg. funker det?
rx7.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by Zepticon »

rikard_ut wrote:her er ett bilde. men har lagt det som vedlegg. funker det?
rx7.jpg
Aaah den har jeg sett før :D den har ligget ute en stund, mener den var fra Bodø eller deromkring?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by jantore »

Skal du øke trykket så bytt pumpe til noe større. Trenger ikke å være Bosch 044 liksom. Men noe som leverer mere en orginalt. Power FC er tingen. Nye kabler til coilene. Plugger.

Du bør sjekke kjøling, bytte kjøleveske osv. Det blir fort varmt under panseret med mere effekt.

Men gjør som trauma sier hold deg under 1 bar. 0.9 er fint, og med power fc så styrer den trykket selv, da FD har ladetryks styring orginalt :)

Ellers er FD en feit bil å ha. Les deg opp på alt du kan, du har mye å lære :)

Plugg og olje skjift regelmessig er lurt. Ikke kjør syntetisk olje hvis olje smøringa er orginal. Bruk noe tykt mineral på sommeren, og noe halvtykt på vinteren. Og bytt olje ofte.

Plugger fra 2-4000 km holder et plugg sett. Plugger kjøpes feks på nqksparkplugs.com ellers har jeg et lite lager og.

Men du får lese deg opp en del. Det er mye å vite om RX7 for å si det sånn.

Jan-Tore
rikard_ut
Posts: 9
Joined: 04 Aug 2013, 21:02

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by rikard_ut »

molde henta jeg den. 8)

god bil og kjøre. vanvittig lett og sladde med og fin og kontrollere.

hva gjør folk med diffene sine? sveiser? bytter til evt hva?

OG bilen skal IKKE brukes om vintern!!!!

Hvor mange plugger er det på en rotor a? 3? :oops:

Jeg må bytte alt av vesker. da dette ser gammetl ut. bremseveska er nesten svart :( og kjøleveska er bare etterfylt vistnok i nyogne.
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Ny lykkelig eier av en rx7

Post by RX-7FD3S »

400mil på pluggene? den var vel litt vel drøy, de holder lengre enn som så. racepluggene jeg hadde sist holdt jo i årevis.

til poster: start enkelt, spar deg opp penger og gjør flere mods på en gang, start med Power FC, 3"eksos,Intercooler(da den originale ikke er god nok til stock trykk engang) hiv på vann/methanol innsprøytning TVERT, alle wankler burde hatt dette fra fabrikk,et suverent hjelpemiddel for å holde motoren frisk. som sagt over, port wastegaten før du rører noe annet enn bakpotta + øker trykk.
smell på 4x NGK bur9EQP istede for 2x9 og 2x7, greit å ha litt kaldere plugger når du har økt trykket.
kjøp deg ei nippondenso Supra/cosmo bensinpumpe, den leverer 255 og er ren byttedel med stockpumpa (+slipper å kjøre med peltor grunnet at du har ei fæl boschpumpe som blander sement der bak)
føt du booster opp så sus inn et sett nye sekundærdyser, ikke sunt å kjøre med for høy dutycycle på de gamle
med alt dette og en god tune så ligger du rundt 300-310+ på hjula på 0.9 bar :D
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
Post Reply