Jakten på den perfekte RX7...

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Jakten på den perfekte RX7...

Post by Zepticon »

Så, etter at forsikringspengene kom på konto har jeg startet jakten på ny bil.
Det var vell ingen hemelighet at RX7 kom til å bli neste tilskudd til garagen, men det var jo ikke planlagt før om en stund.

Men, skjebnen ville det anderledes 8)

Så nå er jeg på jakt etter den perfekte bilen. Som da er en orginal svart 1995 model Mazda RX7. Det vil da si at VIN nummeret slutter på 4XXXXX og fargekoden er PX eller PZ, om min research stemmer.

Ønskelista er jo da som følger. Merk at mye av dette er like mye planer som ønsker.

General specs:
Country:      Contintental EU cars only. No JDM, UK or USDM cars.
Color:          Black OEM paint (no color change) (White can be considered)
Interior: Black OEM in good condition
Year:           As new as possible, 1995 (1994 may also be okay)
Mods:          Prefer stock or OEM (JDM/Mazdaspeed) upgrades.

Exterior mods (optional):
  • No bodykits! (underbody side lists, front lip and/or diffuser is OK)
  • 99-spec taillights
  • 99-spec front bumper
  • No wing (small trunk lip prefered)
  • Stock headlights prefered, but not a must.
Interior mods (optional):
  • Must have OEM Air Condition
  • Undamaged leather interior without any custom mods
  • No custom made speaker mounts or similar.
  • Spirit-R parts are awesome! (Recaro seats/Cluster/Gearknob/E-brake/Steeringwheel/Footrest)
Suspension (optional):
  • Stock or with TÜV
  • Quality TÜV Coilovers are good.
Engine mods (optional):
  • Prefered stock or Basic Performance Upgrades
  • No single turbo conversions (Single Turbo = approval problems)
  • BNR (?) Twin Turbo upgrades is good
  • Properly buildt engine for street use is okay
  • Good Meth/water injection setup is okay
  • Stock or Stock looking ECU prefered (again, approval issues)
  • Silent but good exhaust prefered
  • All OEM plastic engine covers, intake pipes and similar is prefered (for approval)

TLDR utgaven:
- Orginal Svart 1995 modell med pent svart interiør og uten noe body-kits eller store motoroppgraderinger.


Jeg har allerede snakket litt med de jeg veit av som kanskje har noen kontakter (Roy, Frank Ove, Mindor og Øyvind) men det er jo ikke akkurat en bil som er lett å finne (med mindre Joorgen plutselig får behov for å selge sin :mrgreen: )
Grunnen til at US biler er utelatt er §1.15, og UK/JDM biler siden de er RHD. Skal jeg ha RHD kjøper jeg heller en Cosmo.

Jeg sjekker mobile.de og autoscout24.de jevnlig, men det er jo like tomt der som på finn.no. Altså må jeg lete andre plasser, men hvor?
Lista øverst i forumet her er jo ikke spesielt trivelig lesing heller. Det er TO europeiske biler i norge som er 94 eller 95. Den ene er ikke til salgs, og den andre har bodykit, noe som gjør den uaktuell.

Så det jeg trenger litt hjelp til er:
- Folk som har kontakter og som kan bruke nettverket til å finne en bil (mot finnerlønn selvsagt)
- Tips om sider som egner seg for å lete etter slikt
- Forum eller Facebookgrupper med europeiske medlemmer (slik som dette forumet)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
mas
Posts: 750
Joined: 30 Oct 2008, 17:10
Location: Østlandet

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by mas »

Eh..godt at du stiller krav men.. Lykke til.


mobile.de har noen euro. specs men om de har den eksakte FDen med det chassinr som du vil ha......kommer sikkert på salg en gang hver 3.- 4. år tenker jeg. Og regn med å betale en fin sum.
- Mazda RX-7 FD3S 1994 RHD 13B
- Mazda Eunos Cosmo SX 1995 20B
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Stig »

for å være litt ærlig...

du er vel hard på kravene, slik som tøsa over her sier så er det nok ett par år imellom hver gang en slik dukker opp.

er det ikke viktigere å finne en som er i god stand?

det som og er greit å legge i vektskåla, er at selv om du betaler 100k ekstra for akkurat den modellen, så er det tvilsomt at nestemann ser verdien slik du gjør og dermed sliter du med å få noe over "normalpris"..

men, ser ut til at du har tenkt litt igjennom dette, og skal ha bilen for evig og alltid :)

har du undersøkt hvor mange slike det faktisk eksisterer/ble produsert?
User avatar
Øyvind13B
Posts: 157
Joined: 26 Sep 2010, 12:36
Location: Voss

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Øyvind13B »

Kan sjekke Blocket.se
Der fant eg min :)
15' Mazda6 AWD 175hk Optimum aut.
89' Mazda RX-7 Turbo II Coupe.
93' Mazda RX-7 FD3S Euro-spec.
x 98' Mazda 626 2.0l GLX Stv. Vraka
x 91' Mazda 626 2.2i GLX 4WD. Vraka :(
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Zepticon »

Stig wrote:er det ikke viktigere å finne en som er i god stand?
Hadde jo håpet på både rett bil og god stand, eller, om den ikke er i god stand så er det nok ikke "rett" bil.
Det er et absolutt krav at det er en 94 model eller nyere pga interiør endringene, og det tror jeg skal være mulig å finne tak i. Farge på Interiør er også satt i stein, men jeg har aldri sett en euro-bil med noe annet enn svart interiør. Fargen ellers er et høyt ønske om svart, men jeg kan ta til takke med hvit, og eventuell andre farger etter hvert som desperasjonen stiger.
Stig wrote:det som og er greit å legge i vektskåla, er at selv om du betaler 100k ekstra for akkurat den modellen, så er det tvilsomt at nestemann ser verdien slik du gjør og dermed sliter du med å få noe over "normalpris"..
men, ser ut til at du har tenkt litt igjennom dette, og skal ha bilen for evig og alltid :)
Det blir ikke noe "nesteman" om jeg får det som jeg vil :) Har insett at bil som hobby er et økonomisk tapsprosjekt uansett hvordan man vender på det, men det er bra for sjelen :D Så det er lite sansynlig at bilen kommer til å forlate mitt eie om jeg først finner den.
Stig wrote:har du undersøkt hvor mange slike det faktisk eksisterer/ble produsert?
Hvor kan jeg finne ut dette da?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Zepticon »

Øyvind13B wrote:Kan sjekke Blocket.se
Der fant eg min :)
Legger den på lista mi jeg :)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by biXen »

Når du er så drøy på krava, hvorfor ikke legge tid og energi i å ta inn en fra USA på original godkjenning og ikke unntaksregel heller? Hvis det går med MX-5 så må det vel gå med RX-7 også?

For jeg ser for meg du bruker en del tid på å finne denne bilen :)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Zepticon »

biXen wrote:Når du er så drøy på krava, hvorfor ikke legge tid og energi i å ta inn en fra USA på original godkjenning og ikke unntaksregel heller? Hvis det går med MX-5 så må det vel gå med RX-7 også?

For jeg ser for meg du bruker en del tid på å finne denne bilen :)
Hmm... Det kan være en mulighet ja. Det ble vell solgt en del flere av dem der borte.
Var det deg jeg snakka såvidt med om dette for et år siden eller noe slikt? Det begynner å demre noe for meg her nå nemlig. Du vet ikke hvor jeg kan begynne å nøste opp den tråden da?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by biXen »

Tror ikke det, men jeg kan ha nevnt at Beverly på MX-5 forumet er tatt inn uten unntaksregel. Det var en j... jobb ifølge ham, men det burde jo være mulig om man gidder :) Og ja, utvalget der borte er stort sett mye bedre, bla. med tanke på originalstand. Du kan jo ta en prat med ham om du er interessert i hva han måtte gjennom, du kan forøvrig lese litt om det i Rudolf og Beverly (den aktuelle bilens "navn") trådene på prosjektområdene på MX-5 klubben forumet.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
esp626
Posts: 287
Joined: 20 Apr 2006, 17:00
Location: vadsø

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by esp626 »

Hvorfår ikke kjøpe en ekte Spirit-R fra japan?
Blir ikke like enkelt å få skilter men kunne sikkert regga den på en eller annen måte.
93 Mazda rx7 fd jdm
92 Mazda 323 gtr
07 Yamaha phazer mtx
83 Suzuki lj 80
86 Nissan patrol 3,3td kort
04 BMW 530d
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Zepticon »

Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Zepticon »

Så vidt jeg har funnet ut, så er det 1994 og 1995 modellen som har airbag for passasjer? Og bare disse to årstallene? Jeg har sjekka bildene av Joorgens bil, og den har da et dashbord som ser slik ut:
Image

mens ett 92 og 93 dash ser slik ut:
Image
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Trauma »

Alltid skeptisk til annonser uten bilder...

Men hva er det 95mod har som ikke 92-94 har? utenom passasjer airbag?
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Zepticon »

Så vidt jeg vet er det 92-93 og 94-95 som er like. Forskjellen ligger i airbag (som jeg veldig gjerne vil ha) og vistnok noen andre små detaljer.
Ellers er det vell ikke noen forskjeller rent teknisk. Lista jeg har funnet sier følgende:
Year-To-Year Changes

1994:Improvements this year included a new “one-touch” feature for the driver’s window, plus map pockets. Dual airbags were installed, and a softer suspension setting aimed to reduce ride harshness over bumps–especially in the base and Touring editions. Dashboards were revised slightly. A new option group put popular features into a single package. Three major option groups were offered: Luxury-oriented Touring (now with a power steel sunroof rather than glass); Performance (now called R-2); and Popular Equipment (sunroof, leather, and a rear cargo cover).

1995:Not many changes were evident for 1995, as the RX-7 began to fade out of Mazda’s lineup, a victim of sluggish sales. The car’s standard air conditioning unit switches to CFC-free refrigerant. The Touring Package was dropped, but leather seats, a cargo cover, and a power steel sunroof remained available in the optional Popular Equipment Group. Red leather upholstery no longer was offered. An R-2 performance package also remained available, featuring a firmer suspension, dual oil coolers, rear spoiler, front air dam, and Z-rated tires.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Trauma
Administrator
Posts: 2782
Joined: 25 Sep 2006, 01:18
Location: Sandnes

Re: Jakten på den perfekte RX7...

Post by Trauma »

Zepticon wrote:Så vidt jeg vet er det 92-93 og 94-95 som er like. Forskjellen ligger i airbag (som jeg veldig gjerne vil ha) og vistnok noen andre små detaljer.
Ellers er det vell ikke noen forskjeller rent teknisk. Lista jeg har funnet sier følgende:
Year-To-Year Changes

1994:Improvements this year included a new “one-touch” feature for the driver’s window, plus map pockets. Dual airbags were installed, and a softer suspension setting aimed to reduce ride harshness over bumps–especially in the base and Touring editions. Dashboards were revised slightly. A new option group put popular features into a single package. Three major option groups were offered: Luxury-oriented Touring (now with a power steel sunroof rather than glass); Performance (now called R-2); and Popular Equipment (sunroof, leather, and a rear cargo cover).

1995:Not many changes were evident for 1995, as the RX-7 began to fade out of Mazda’s lineup, a victim of sluggish sales. The car’s standard air conditioning unit switches to CFC-free refrigerant. The Touring Package was dropped, but leather seats, a cargo cover, and a power steel sunroof remained available in the optional Popular Equipment Group. Red leather upholstery no longer was offered. An R-2 performance package also remained available, featuring a firmer suspension, dual oil coolers, rear spoiler, front air dam, and Z-rated tires.
Har alt det på min, utenom 2 airbag.
Du må huske det at Euro specen fikk all option med på kjøpet fra 92 modelen.
Er ikke Touring... R2 etc i europa.
Er bare USA som hadde slik options.
92* Mazda Rx7
92* Mazda 323 GTR
Rød ting 1 med fire hjul
Rød ting 2 med fire hjul
87* Mazda 323 GTI *Solgt*

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply