Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by Zepticon »

Hei=)
Driver å researcher litt på understellsalternativer til FDen.

Det jeg har funnet så langt, er at det ikke finnes Coiloverset til FD, som har TÜV, bortsett fra K-sport (som er basj).
Stemmer virkelig dette? Jeg finner ikke noe fra hverken Eibach, H&R, KW, Koni eller noen andre, med TÜV.

Alternativet mitt da, om jeg vil kjøre lovlig, er Eibach senkefjærer med TÜV, og Bilsteindempere.
Fikk tilbud fra Mobeck Tekniske (500m nedi gata her) på 6000 for ett sett Bilstein B6 gassdempere, og da kunne han modifisere fjærskåla slik at jeg kunne få enda litt mer senk om jeg ville.

Alternativet til det, er å ta det helt ut og kjøpe "det beste" coiloverkittet som man får kjøpt til "road and track". Det lille jeg har lest, peker da på svenske Öhlins, som skal ha i underkant av 20 lapper for det. Men det kommer ikke med TUV så vidt jeg forstår. Så da blir det å bytte før hver EU kontroll:) Er det noen andre alternativer som er "gode nok" men som ikke river i lommeboken?

Hva kjører folk med, og hva anbefaler dere? Hovedmotivasjonen min er å få rett stuk på bilen. Jeg liker ikke dekkstrekk eller alt det andre motegreiene med lol-camber osv, men vil ha noe som ser bra ut, og som kjører enda bedre! :D
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by WireD »

Ta et sett gule koni dempere, monter eibach og nyt livet. blir mer enn bra nok.
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
User avatar
esp626
Posts: 287
Joined: 20 Apr 2006, 17:00
Location: vadsø

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by esp626 »

Har hks coilovers på min, er forferdelig og kjøre med dem på veien.
Har faktisk Öhlins coilovere liggende men har ikke testa dem enda.
Bytter til noen gamle kyb/tein dempere og Rsr senkefjærer når jeg kommer hjem fra sommertreff. (Blir ganske lav med dem)
Klarer ikke og kjøre mere med coilovers.
93 Mazda rx7 fd jdm
92 Mazda 323 gtr
07 Yamaha phazer mtx
83 Suzuki lj 80
86 Nissan patrol 3,3td kort
04 BMW 530d
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by Zepticon »

esp626 wrote:Har hks coilovers på min, er forferdelig og kjøre med dem på veien.
Har faktisk Öhlins coilovere liggende men har ikke testa dem enda.
Bytter til noen gamle kyb/tein dempere og Rsr senkefjærer når jeg kommer hjem fra sommertreff. (Blir ganske lav med dem)
Klarer ikke og kjøre mere med coilovers.
ja, jeg hører at coilovers er uffne på veien. Men igjen så leste jeg at Öhlins var blandt de bedre på vei. Hvilken type er det du har?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
legatia
Posts: 226
Joined: 27 Aug 2010, 23:15

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by legatia »

Jeg har mazdaspeed coilovers som på ingen måte er vonde å kjøre på veien med.

Fjærstivhet og hvilke justeringsmuligheter på motstanden i demperen har alt å si. Tein sine rimelige får mye skryt over dammen og de har relativt myke fjærer. Tror det er snakk om 8kg foran og 6 kg bak. Mazdaspeed er jeg usikker på, noen steder står det at de er 6kg foran og 5kg bak, mens andre stedet sier de det doble (12kg og 10kg). Mistenker at mine er de mykeste.

Jeg hadde aldri vurdert noe annet enn coilovers da justeringsmulighetene gjør dem langt mer anvendelige i forhold til tilpasning av høyde og stivhet.
User avatar
esp626
Posts: 287
Joined: 20 Apr 2006, 17:00
Location: vadsø

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by esp626 »

Disse har jeg
Image

hks demperne som står på bilen
bilder
Image

Image
93 Mazda rx7 fd jdm
92 Mazda 323 gtr
07 Yamaha phazer mtx
83 Suzuki lj 80
86 Nissan patrol 3,3td kort
04 BMW 530d
User avatar
esp626
Posts: 287
Joined: 20 Apr 2006, 17:00
Location: vadsø

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by esp626 »

legatia wrote:Jeg har mazdaspeed coilovers som på ingen måte er vonde å kjøre på veien med.

Fjærstivhet og hvilke justeringsmuligheter på motstanden i demperen har alt å si. Tein sine rimelige får mye skryt over dammen og de har relativt myke fjærer. Tror det er snakk om 8kg foran og 6 kg bak. Mazdaspeed er jeg usikker på, noen steder står det at de er 6kg foran og 5kg bak, mens andre stedet sier de det doble (12kg og 10kg). Mistenker at mine er de mykeste.

Jeg hadde aldri vurdert noe annet enn coilovers da justeringsmulighetene gjør dem langt mer anvendelige i forhold til tilpasning av høyde og stivhet.
Vet ikke hvordan fjærer jeg har på mine coilovers, men har slakket di helt og toppjusteringa på det mykeste og det er langt fra behagelig.
Når jeg bruker rx'en mye er det uaktuelt og kjøre med coilovers.
93 Mazda rx7 fd jdm
92 Mazda 323 gtr
07 Yamaha phazer mtx
83 Suzuki lj 80
86 Nissan patrol 3,3td kort
04 BMW 530d
User avatar
Beowuuulf
Posts: 102
Joined: 31 Jul 2013, 00:37
Location: Solbergmoen

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by Beowuuulf »

Litt OT med øhlins dempere til salgs her.
https://www.facebook.com/groups/3234881 ... 434170141/" onclick="window.open(this.href);return false;
2004 Brilliant Black Rx8
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by WireD »

over 10K forran, og 8K bak blir et helvete å kjøre med på vei.
Ingenting gale med coilovers så lenge man kan justere demper, samt at fjærene ikke er over 10k..
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by jantore »

WireD wrote:over 10K forran, og 8K bak blir et helvete å kjøre med på vei.
Ingenting gale med coilovers så lenge man kan justere demper, samt at fjærene ikke er over 10k..
bullshit, jeg har Pettit Racing steg 3 coilovers med 12k foran og 10k bak. Funker helt gull å kjøre med på veien. 16k som jeg hadde på tein før var litt slitsomt.

JT
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by WireD »

jantore wrote:
WireD wrote:over 10K forran, og 8K bak blir et helvete å kjøre med på vei.
Ingenting gale med coilovers så lenge man kan justere demper, samt at fjærene ikke er over 10k..
bullshit, jeg har Pettit Racing steg 3 coilovers med 12k foran og 10k bak. Funker helt gull å kjøre med på veien. 16k som jeg hadde på tein før var litt slitsomt.

JT
Bullshit.



On the other hand, smaken er som baken, og da kan du vel si meg hvor lang en tråd er?

Jeg har selv kjørt med mer enn 10K, og syntes personlig det ble for hardt i lengden, derav min anbefaling. Siden jeg vet zepticon er litt sånn OEM-OCD, så vil han muliggens gjerne ikke ha en dritstiv bil. Han likte ikke setene på sin lange kjøretur fra tyskland, og da hjelper heller ikke et veldig stivt oppsett noe på, iallefall ikke der oppe hvor europaveiene er hullete grusveier... :lol:
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by Zepticon »

Jeg er vell ute etter noe som er:
- Lett
- Kvalitet
- Øker kjøreferdighetene
- Holder seg forholdsvis komfortabel

Av de fire så er det komforten som kan fires mest på. Men slik jeg skjønner det så kan et kvalitetsoppsett gjøres mer komfortabelt med å endre fjærene?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
mas
Posts: 750
Joined: 30 Oct 2008, 17:10
Location: Østlandet

Re: Eibach+Bilstein VS Coilovers? Hva er "best"?

Post by mas »

Kjøp Öhlins luftfjærings kit til FD :mrgreen: tror de er ganske street vennlige,og ikke minst lar deg kjøre low eller OEM høyde etter behov :mrgreen:
- Mazda RX-7 FD3S 1994 RHD 13B
- Mazda Eunos Cosmo SX 1995 20B
Post Reply