Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
User avatar
H_Hansen
Posts: 24
Joined: 24 Sep 2014, 20:44
Location: Akershus

Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by H_Hansen »

Hei.
Var i vei å kjøpte meg en RX-7 FD3 fredag som var. I følge forrige eier ble motoren overhalt for ikka så altfor lenge siden.
Bilen har gått fint hele helgen, bortsett fra add coolant lampa som lever sitt eget liv :roll:
Det som er problemet mitt nå er at den blir fryktelig varm, plutselig over 100 grader i følge power fc'n. Uten at den har blitt kjørt spesielt hardt.
Så plutselig kan den dette ned til mellom 80 og 90 grader. Den bruker ikke noe vann. Noen som har forslag til hva det kan være?
Sliter også med(som mange andre) at "add coolant" lampa lyser og den catchy pipinga begynner(ca. 5min), men plutselig blir det stille. Hva er gæli?

Noen guruer i Akershus området som har lyst til å ta en rookie som meg i litt opplæring ang wankel? Tips og triks, ville satt veldig pris på dette :)

Legger til spec lista jeg fikk av forrige eier. Vet dessverre ikke mer om bilen enn dette.

> Styling/eksteriør/understell:
> - Fult veilside kit
> - Carbon panser
> - Apr Carbon vinge
> - Ganador elektriske speil
> - Volk racing 2 delte skrudde felger med 225.40.18 og 265.30.18 dekk om jeg ikke husker feil
> - d2 big brake kit
> - tein superflex coilovere
>
> Motor:
> - Full 3" eksos
> - Overhalte originale Turboer
- Nye oljerør og pakninger til å fra tuboer
- Nye silikonskjøter på rørgater utenom di på selve cooleren
> - Motor har vært ute å lyttet på apexer og flushet motoren
> - Oilpan brace forsterkningskit rundt bunnpanne og byttet ut Bolter med studs
> - byttet ut AST tanken til forsterket tank i alu, nye slanger og slangeklemmer
> - forsterket clutch
> - apexi power fc med controller
> - div greddy målere
> - greddy innsugselbow
> - greddy fmic kit
> - nye luftfiltre
> - samco radiatorslanger
- HKS Twin spark tenningsforsterker
- Nye plugger

Takker for eventuelle svar! :)
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by Stig »

Lyttet på apexer?

Snakker vi en ny hundevisker? Wankelvisker :-)

Ellers, om tempen hopper, sjekk at viftene starter når dem skal, at det absolutt ikke er noe luft noe sted, og kan være en idé å sjekke termostaten... 13b'en er ikke spesielt glad i dårlig / ikke montert termostat..
Auning
Posts: 75
Joined: 04 Apr 2010, 03:01
Location: Rogaland

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by Auning »

hadde samme problem med min....

viktig å ha riktig mengde kjøleveske, da litt for lite resulterer i at sensoren ikke er under vann, og da vil den pipe uregelmessig å tempen begynner å jage i alle retninger...

prøv å etterfyll et par ganger, husk å blø ut overflødig luft fra radiatoren. begynn med å fylle i fillernecken til det renner ut i top av radiator, steng så denne. så fyller du ast- tanken til top, så topper du fillernecken, og klemmer litt på slangene å får ut all luft.. dette burde funke...

hvis ikke dette hjelper, kjøp nye radiator-cap'er med 1,1kg fjør til ast tanken å uten fjør til filler necken. (pakningene skal være flate og fine, her kan du lett få luft i systemet....

Eventuelt...
hvis du tar dg en kjøretur, lar den stå å kjøle seg ned et par timer, så åpner du filler-necken, er det overtrykk da? dvs slipper den ut luft?
ta gjerne en champagne test (ref youtube) hvis det kommer bobler som i en champagne flaske så får du eksos i kjølesystemet.
da må motoren ut...

Andre som har meninger?

skriv her hva du prøver, å hva som funker :-)
1994 Mazda rx7 jdm R2
1992 Mazda rx7 euro 20b
1992 mazda rx7 jdm
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by jantore »

Det med at den går opp i 100 er vell rimelig normalt da viftene på orginal motor ikke skrur seg på på over 100 grader.

Men skjer det under kjøring? Eller bare når den står stille? For under konstant kjøring så burde den få nok kjøling av bare radiatoren.

Jeg har skrudd en del ganger på den bilen der før ;)

Vann nivå sensoren er nok enten sensoren som har gått eller at kablen er knekt et sted.

JT
User avatar
H_Hansen
Posts: 24
Joined: 24 Sep 2014, 20:44
Location: Akershus

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by H_Hansen »

Auning wrote:hadde samme problem med min....

viktig å ha riktig mengde kjøleveske, da litt for lite resulterer i at sensoren ikke er under vann, og da vil den pipe uregelmessig å tempen begynner å jage i alle retninger...

prøv å etterfyll et par ganger, husk å blø ut overflødig luft fra radiatoren. begynn med å fylle i fillernecken til det renner ut i top av radiator, steng så denne. så fyller du ast- tanken til top, så topper du fillernecken, og klemmer litt på slangene å får ut all luft.. dette burde funke...

hvis ikke dette hjelper, kjøp nye radiator-cap'er med 1,1kg fjør til ast tanken å uten fjør til filler necken. (pakningene skal være flate og fine, her kan du lett få luft i systemet....

Eventuelt...
hvis du tar dg en kjøretur, lar den stå å kjøle seg ned et par timer, så åpner du filler-necken, er det overtrykk da? dvs slipper den ut luft?
ta gjerne en champagne test (ref youtube) hvis det kommer bobler som i en champagne flaske så får du eksos i kjølesystemet.
da må motoren ut...

Andre som har meninger?

skriv her hva du prøver, å hva som funker :-)
Prøvde å etterfylle og blø ut overflødig luft. Tok en kjøretur og den virka frisk som en fisk. Ingen piping og stabil vanntemp.
Stoppa innom en plass, så den stod i ca 2-3 timer, kjørte hjem igjen nå så peip add coolant.
Har også begynt å slite litt med at den er tungstarte pluss litt fjusking. Ryker også litt av den ved oppstart når den er kald.
Usikker på om den gjør når den er varm. Har ikke brukt en dråpe med vann.

Så får bare prøve å bytte radiator cap'ene og se om det hjelper på "add coolant" problemet.
Forslag ang røyk og litt fjusking?

Takk for alle svar så langt!
Auning
Posts: 75
Joined: 04 Apr 2010, 03:01
Location: Rogaland

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by Auning »

da ville jeg tippa som Jantore, på at sensoren er defekt/ dårlig ledning...
problemet kan også være dårlig radiator-cap.... når kjøleveska blir varm, utvider den seg. Hvis du har en dårlig rad-cap så vil den slippe ut litt kjøleveske når bilen er varm, og da ha passe, men den vil ha for lite når du kaldstarter bilen... derfor må cap'en holde trykke den skal, slik at du heller beholder kjøleveska, men på litt høyere trykk..
på min, tok jeg ut overflow-tanken, å tømte den, så fylte jeg den opp halvveis med rent vann, da ser du med en gang om noe kjøleveske forsvinner ut i den. bare å bruke den peile pinnen i tanken å se om det kommer farge på den..

hvordan ser pluggene dine ut?? er de helt ned-sota, så bytt til helt nye. hvilke plugger står i nå?
med sota plugger er den vanskelig å starte, å det ryker en del + lugging....

Er absolutt ingen ekspert på dette, så dette er synsing fra min side, men håper du får det til :-)
1994 Mazda rx7 jdm R2
1992 Mazda rx7 euro 20b
1992 mazda rx7 jdm
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by jantore »

sjekk plugger osv, de kan dø ut etter en del km, når byttet forige eier plugger og olje på den?

Olje skift ofte er lurt med tanke på orginale olje matings systemet inn i motoren. og har han altid kjørt mineral olje på den?

JT
User avatar
H_Hansen
Posts: 24
Joined: 24 Sep 2014, 20:44
Location: Akershus

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by H_Hansen »

Taker for svar. Så på pluggene og de så fine ut, men har opplevd to ganger på kort tid nå at den ikke vil tenne når jeg starter den.
Så mest sansynlig har nok dem tatt kvelden. Er NGK BUR9EQ plugger på den nå. Er det det som er anbefalt?
Veit ikke når siste oljeskift/pluggskift var, så skal ta det ila vinteren når bilen står i ro.
Åssen olje han har kjørt på veit jeg heller ikke, men det kan jeg jo alltids spørre om :)
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by RX-7FD3S »

BUR9EQP
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
H_Hansen
Posts: 24
Joined: 24 Sep 2014, 20:44
Location: Akershus

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by H_Hansen »

RX-7FD3S wrote:BUR9EQP
Nå virker jeg sikkert utrolig dum, men hva er forskjellen mellom de to pluggene? :)
Bare lurer av ren nyskjerrighet.
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by Råtassen »

P til slutt står for Platinum. Holder lengre......
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
H_Hansen
Posts: 24
Joined: 24 Sep 2014, 20:44
Location: Akershus

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by H_Hansen »

Okey. Var ikke værre nei.
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by RX-7FD3S »

ikke kjøp plugger her til lands, koster 1/10 på ebay
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
Renegade
Posts: 162
Joined: 04 Apr 2009, 00:16
Location: Kristiansand

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by Renegade »

Det kan høres ut som samme problemet jeg hadde med add coolant lampen. Der kunne jeg fylle på vann, kjøre avgårde uten problemer, parkere og neste gang jeg startet så lyste den igjen.
Dette var pga et brudd i slangefestet på AST. Byttet den ut med en aluminum versjon, og har ikke sett varsel siden. Ville tatt en titt rundt alle slanger i vannsystemet for å se om det kanskje kommer noe ut en vei.
"if a man speaks his mind if the forest, and no women hears him...
is he still wrong ?"
-Sean Lock

1993 rx-7 FD3s
1993 s13 -- Borte
1994 s13 -- knust :(
User avatar
H_Hansen
Posts: 24
Joined: 24 Sep 2014, 20:44
Location: Akershus

Re: Nylig kjøpt Rx7FD3S. Litt div spørsmål

Post by H_Hansen »

Takker for tipset. Har funnet ut hva feilen var. Selvfølgelig var det gående waterseal. Så motoren er til oppbygging nå. :roll:
Post Reply