Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
Kristoffer
Posts: 27
Joined: 04 Nov 2014, 20:07

Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by Kristoffer »

Hei! Jeg får ikke turbotrykk etter 4500rpm ca.
Med dette så mener jeg att turbotrykket faller til 0,5bar, så synker det ned til 0,2-0,3bar i stede for å øke til ca. 0,7bar. Hva er den mest vanlige feilen når dette skjer, hvordan skal jeg begynne å feilsøke dette problemet og hvordan?
Holder til i, Vik i Sogn dersom noen av dere tilfeldigvis skal forbi her, og har en mulighet til å se på dette dersom jeg står fast! :D
User avatar
Øyvind13B
Posts: 157
Joined: 26 Sep 2010, 12:36
Location: Voss

Re: Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by Øyvind13B »

Får du fullt trykk på primærturboen? før 4500rpm.
15' Mazda6 AWD 175hk Optimum aut.
89' Mazda RX-7 Turbo II Coupe.
93' Mazda RX-7 FD3S Euro-spec.
x 98' Mazda 626 2.0l GLX Stv. Vraka
x 91' Mazda 626 2.2i GLX 4WD. Vraka :(
Kristoffer
Posts: 27
Joined: 04 Nov 2014, 20:07

Re: Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by Kristoffer »

Primerturboen fungerer som den skal. Virker som om jeg får turbotrykk av og til, men den synker drastisk..
User avatar
Øyvind13B
Posts: 157
Joined: 26 Sep 2010, 12:36
Location: Voss

Re: Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by Øyvind13B »

Er det noe mods på bilen? Eksos, innsug osv?
Du kan sjekke Charge relief valven (den andre "dumpventilen") at den er tett når du har trykk inn på den tynne slangen, samt sjekke slangen. Ellers er det å lage seg til med noe form for 12volt verktøy å sjekke wastegate og precontrol solenoidene inkl. slangene (dei to grønne som er skrudd på UIMen). Har du bytta noen vakumslanger? tenker då spes på dei som går frå primærturbohuset og ned på aktuatorene. Om alt dette er OK så kan du sjekke charge control valven trur eg den heiter, er spjeldet inni Y-pipen samtidig sjekke slangene som går inn på den.
15' Mazda6 AWD 175hk Optimum aut.
89' Mazda RX-7 Turbo II Coupe.
93' Mazda RX-7 FD3S Euro-spec.
x 98' Mazda 626 2.0l GLX Stv. Vraka
x 91' Mazda 626 2.2i GLX 4WD. Vraka :(
Kristoffer
Posts: 27
Joined: 04 Nov 2014, 20:07

Re: Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by Kristoffer »

Er ikke gjort noen modifiseringer på den, bilen er helt original for uten om Boost Gauge osv. har heller ikke bytt noen vacum slanger, så det er vell på tide å se over dem tenker jeg :) Skal sjekke alt av slanger osv i morgen, så da kommer det nok mest trolig ett svar på hva som er feil :)
Takk for svar, setter stor pris på det :D
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by lunnern »

Det kan vær ventilen til spjellet i y-pipen mellom utgang på turboen og inn på intercooleren. Den veksler mellom turboene, og hvis den ikke åpner vil turbo trykket ligge rundt 0,1 bar. Den lager også litt rar lyd hvis den ikke åpner. Sjekk om vacum slangen er hele .Hvis du låser spjellet i åpen posisjon og du får turbotrykk etter 4500 rpm, da hadde jeg sjekket om vacum slangen har hoppet av eller ikke. Vanligvis hopper den av under innsuget Og er lett å få øye på fordi den sitter ganske høyt. Hvis resirkuleringsventilen slipper på trykket vil den lage en høy blåse lyd.
Kristoffer
Posts: 27
Joined: 04 Nov 2014, 20:07

Re: Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by Kristoffer »

Takk for svar, skal se på det i morgen tidlig! :D
User avatar
MazdaLaVista
Gear Head
Posts: 1244
Joined: 24 Aug 2005, 12:05
Location: On The Roads in Bergen

Re: Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by MazdaLaVista »

Hos meg så var membranen i i vakumklokka sprukket.
Visst jeg da trykket klampen i bånn så kom den av og til (maybe pga luftflow var høyere), men som regel seg den bare ned.
lunnern wrote:Det kan vær ventilen til spjellet i y-pipen mellom utgang på turboen og inn på intercooleren. Den veksler mellom turboene, og hvis den ikke åpner vil turbo trykket ligge rundt 0,1 bar. Den lager også litt rar lyd hvis den ikke åpner. Sjekk om vacum slangen er hele .Hvis du låser spjellet i åpen posisjon og du får turbotrykk etter 4500 rpm, da hadde jeg sjekket om vacum slangen har hoppet av eller ikke. Vanligvis hopper den av under innsuget Og er lett å få øye på fordi den sitter ganske høyt. Hvis resirkuleringsventilen slipper på trykket vil den lage en høy blåse lyd.
Dette stemmer da ikke? eller husker jeg feil? Den åpner da bare for turbo nr 2, den stenger ikke for nummer 1. Anyhow, så prøv å låse den i åpen posisjon. har du jevnt trykk da, så er det vakumsystemet somewhere som er gåen :)
93mod Mazda RX7
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
User avatar
MazdaLaVista
Gear Head
Posts: 1244
Joined: 24 Aug 2005, 12:05
Location: On The Roads in Bergen

Re: Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by MazdaLaVista »

Fant link til mitt problem : )
viewtopic.php?f=17&t=7474&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;

phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=13579" onclick="window.open(this.href);return false;

Good luck mr :)
93mod Mazda RX7
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
Kristoffer
Posts: 27
Joined: 04 Nov 2014, 20:07

Re: Får ikke turbotrykk etter ca. 4500rpm

Post by Kristoffer »

Skal ta meg en titt en dag! :D
Post Reply