Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny moto

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny moto

Post by lunnern »

Jeg start opp motoren min i går for første gang etter bygging. Motoren har fått Streetport og ny singelturbo. Den har også fått 1680cc sekundærdyser men primær dynsen er fortsatt orginale 550cc. Orginal bensinpumpe står fortsatt i den. Jeg har en walbro pumpe som skal inn. Men jeg har lyst til å få den til å gå med orginalpumpen før jeg bytter slik at jeg vet at det ikke er bensinpumpen som fucker opp.


Motoren startet lett, men den fikk alt for mye bensin og røyk la hele verkstedet slik at brannalarmen gikk etter 15 min.
Jeg har prøvd å få ned fuelen ved å justere ned bensinregulatoren fra 40 psi til 30 psi Jeg har også prøvd å gi den mindre drivstoff ved å gå inn i inj på powerfc for å justere den ned, men dette hjalp heller ikke. Den fjøler af måleren med verdi 10 og den synker ikke. Motoren gynger litt fram og tilbake i motor rommet på 800-1000 rpm. Ved 2000 rpm høres det ut som det skulle vært en stempel motor med veldig aggressive kammer som gjør at den jager. Ved 3000 rpm forsvinner alt helt og den viner greit og høres ut som normal.

Power fcen kjørt jeg med i fjor og vet at den fungerte og det var ikke noe problem med for rik blanding før jeg satt bilen vekk.

Jeg har prøvd å starte den med utkoblede sekundærdyser, men den røkla fortsatt like mye og nå har den drept pluggene.

Er det noen her som har ekstra plugger liggende?
Er det noen her som har noen tips på hva jeg burde sjekke?

Jeg syns jo at det er rart at motoren går for rikt når jeg ikke har rørt noe annet enn sekundærdysen og primær dysen er de samme som jeg har brukt før. Jeg ville tro at ved singelturbo og streetport at jeg ville hatt omvendt problem, at den ville gå for magert? :)
Last edited by lunnern on 31 Mar 2015, 23:47, edited 1 time in total.
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny

Post by lunnern »

Filmen under viser hvordan den går.
https://www.youtube.com/watch?v=nTX1e4s ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Så mye eksos slipper den ut.
https://www.youtube.com/watch?v=kxOI6Gv ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny

Post by jantore »

Den hørtes veldig normal ut for min del. Og den ryker mye de første 15-30 min. Det er mye olje inni motoren, da den smøres inn med 2 takts olje når den settes sammen. Samt at det er noe vaselin i motoren. Jeg bruker bortimot 2/3 av en boks når jeg setter sammen motorene. Men det at den ikke reagerer på af verdiene når du tuner den er noe annet. Burde prøve å bytte primær dyser. Jeg har og er på verkstedet på fredag og lørdag.

JT
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny

Post by lunnern »

Jepp, kanskje tar en tur opp til deg på lørdag. Den har kanskje gått 15 min og pluggene var full av olje når jeg tok dem ut. Jeg har bestilt meg nye plugger. Så når jeg får de får jeg slippe bilen ned på bakken og rulle den ut og prøvd ute. Så ikke brannvesenet dukker opp igjen.
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny

Post by jantore »

fått start på den igjen etter å ha bytta dyser?

JT
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny

Post by lunnern »

Jeg gjorde slik vi snakket om på fredag

-Justere opp tomgangen til 950 rpm.
-Satte verdiene til 0,8 i inj map
-sandblåste plugger og vasket de.
-Jeg justerte også bensin regulatoren til 30 psi.'
-Men jeg har ikke byttet dyser.

Da startet den på første draget, men motoren rugget fram og tilbake og A/F måleren piket på over 10 og den la igjen masse røyk i garasjen når jeg kjørte den ut. Etter en halvtime begynte den å roe seg og A/F sank til 10-11. Nå ryker den ikke så veldig, men den blåser fortsatt svart bensinrøyk. Så den får fortsatt for mye. Jeg har prøvd å justere mapet ned til det ikke gikk å justere mer (0,5 på P10 til P12 mellom 800 rpm 0g 1200 rpm). , og det skjedde vel egentlig ikke så mye mer med a/f eller svart røyken.

Jeg kjørte en liten tur med den. Og rundt 2000 rpm fusker/jager motoeren akkurat som kompisen min sin Golf som har altfor aggressive kammer. Det gir seg på 3000 rpm og A/f verdien er da 12-13.

Så det jeg gjør nå er å hive bilen på henger og kjøre den opp til råtassen og få den justert litt til lørdag.

Syns du jeg bør prøve å bytte dysen først, siden det ikke skjedde noe særlig når jeg justerte i inj map? Jeg skal ned i morgen, åsså skal jeg ta ett par filmer som jeg poster.
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny

Post by Råtassen »

Hver gang jeg roter med dyser er det aldri noe feil på de. Er stort sett softwareinnstillinger som er saken......bedre at Pip ser på det i ett kvarter og ta heller med et sett dyser så du kan bytte de på stedet...........
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny

Post by Stig »

har vært borti ett par anledninger at dyser feiler, både mekanisk og elektrisk. ved en anledning hadde alle 4 røket grunnet vanninnhold i bensin som hadde stått i railen over vinteren.

men, fingertrøbbel er og en god feilkilde :lol:
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Oppstart problemer etter singelturbo konvertering og ny

Post by jantore »

Tror det lønner seg å få Pip til å se på den på lørdagen ja. Tror nok heller det er noe "tuning" ting som må til. Men ta med deg dysene så kan den eventuelt byttes på stedet.

JT
Post Reply