Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Da har jeg ringt å snakket med en person på biltilsynet som har med ombygging. Han virket positiv til at dette var gjennomførbart. Han sa at hvis singeturboen flowet like mye som det original turboen min ville gjort, så er ikke det noe problem.
Jeg fortalt at jeg mest sannsynlig har en turbo som flower mer en det den original turboen gjør og spurt om det er i orden å senke turbotrykket ned slik at jeg får originalt med hester. Da sa han at det er greit så lenge det er mulig å plombere wastegaten.
De hadde vist en benk i oslo som de kunne teste HK og vurdere om jeg kommer innenfor kravene.
Han sa at jeg skulle sende inn en søknad også skulle de se på saken. Så jeg sender inn en søknad åsså får jeg se hvordan det går. :)

Jeg bør vel få ned HK til originalt hvis jeg tar en ny tur i benken med en nye PFC, Pluss at jeg sveiser inne en pre katalysator på downpipen, original midt pipe med katalysator, og bakpotte?

Fins det en katalysator som klarer å begrense Co2 til norske krav uten luft pumpe hvis det skulle bli problemer?

Jeg tar gjerne innspill og en diskusjon på hvordan dette kan gjøres. For det kan tas med i søknaden. :)
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by janp87 »

Er ikke luftpumpen kun i bruk når motoren/katalysatoren er kald?

Evt kan du jo bare kjøpe luftpumpe fra rx8, er elektrisk så burde jo være veldig lett å koble opp.
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Da har jeg fått tilbakemelding fra biltilsynet, og godkjenning til ombygging. Men bilen må dokumentert C02 utslippet i en syklustest på et laboratorium. (tuv eller deka f.eks). Eller så må jeg bygge den lik som en bil som allerede er godkjent ifra før.

Så da blir det vel ombygging til original da og visning på en trafikkstasjon. For å så høre med ett laboratorium om det er noen RX7 FD som har utført en slik konvertering og om det er mulig at den går igjennom co2 test etter eu kravene.

Spørsmålet er vel bare hvor dyrt det er å teste den.

Beste tipset BT hadde, var å bruke Internett, og finne en person som har utført dette før, for å forhøre seg med den personen om hvordan han utført dette.
De virket å fraskrive seg alt ansvar og flytte det over til ett laboratorium.

Så jeg vil gjerne komme i kontakt med noen som har utført dette før, om det finnes noen?
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by jantore »

Self fra skriver de seg alt ansvar.

Hehe de er mestere i å skrive fra seg ansvar. Snakk med Frank Ove, han kan nok sikkert hjelpe til. Husker ikke hva han kaller seg her inne. Men noe med mazda something:P Solgt en del 323 deler tideligere.
Auning
Posts: 75
Joined: 04 Apr 2010, 03:01
Location: Rogaland

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Auning »

Lurte på det samme ifm med syklus test.
sendte mail til SS Performance
SSP har fått godkjent litt forskjellig.
De sender bilene til tyskland.

Hei

En slik godkjenning koster 72000 + mva

(E-Mail from iPhone)

Med Vennlig Hilsen / Best Regards



Tarjei Christiansen
http://www.ss-p.no" onclick="window.open(this.href);return false;
+47 46 61 40 20
1994 Mazda rx7 jdm R2
1992 Mazda rx7 euro 20b
1992 mazda rx7 jdm
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

72 000 + Mva :shock:

Har dem røyka sokkene sine.... :D

Jeg har sendt en mail til TUV NORD
Anders-fd
Posts: 10
Joined: 17 Dec 2013, 23:49

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Anders-fd »

Noen oppdatering i saken? Skal på eu med min snart, kjører singelturbo jeg og :/
92 mazda rx7 fd3s
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Jeg har sendt en mail til TUV Nord. Ikke fått noen svar enda.

Jeg den om til org. for å vise den. Så bygger jeg den tilbake og jobber videre med å få dette godkjent i vognkortet.

Jeg har ikke funnet en referanse bil, som det er mulig å bygge etter. :(
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Hei

Jeg finner ikke den originale down-pipen og batteri boksen. Er det noen som kan låne med det i en mnd tid?

Jeg har fått svar fra tuv Nord.

"Hello Mr. Lunner
I am trying to legal convert my Mazda RX7 FD 92 mod. Form twin turbo to single turbo charger.
The vehicle licensing of Norway need’s documentation of an exhaust gas test from registrated vehicle laboratory, that can cycle test my car. May you test my car and give me the documentation?
Yes, we can test your car.

Have you tested a Mazda Rx7 FD with single turbo conversion before?
No.
Do you have experience with rotary engine?
Yes and no, last measurement is long ago, but we know, that they are “high emitter”.
Is it possible to get through this test with 20-year-old exhaust catalyst?
I do not believe so (also with new one, it will be not easy, (I see the chance less than 30%)

What is the price?
880.- EUR + tax
"


Jeg har prøvd å ringe biltilsynet for å informere dem om at jeg har snakket med tuv nord og at de over telefon sier at en original bil, sannsynligvis ikke går igjennom en slik test.
Da sier han jeg snakker med i telefonen " er ikke det bare å dokumentere at du har riktig hester". Når jeg informerer han om at den saksbehandleren som jeg snakket med sist fortalte at jeg måtte syklusteste bilen, måtte jeg sende inn en ny søknad med all dokumentasjon.
Så da starter jeg med nye runde.
Auning
Posts: 75
Joined: 04 Apr 2010, 03:01
Location: Rogaland

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Auning »

880 Euro?!?!?!? SHUT UP AND TAKE MY MONEY!!!!!
1994 Mazda rx7 jdm R2
1992 Mazda rx7 euro 20b
1992 mazda rx7 jdm
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Zepticon »

Om du ikke får brukt kan du jo kjøpe 99-spec: http://www.banzai-racing.com/store/99_s ... twins.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Jepp. Jeg får se hva jeg gjør. jeg har jo en helt ny gtx35r turbo kitt til 30k liggende, som jeg har kjørt igjennom benken og gjort to pikk med :D
User avatar
Renegade
Posts: 162
Joined: 04 Apr 2009, 00:16
Location: Kristiansand

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Renegade »

Hvor er det du holder til? Jeg har den originale downpipen liggende her for venstreratta bil.
"if a man speaks his mind if the forest, and no women hears him...
is he still wrong ?"
-Sean Lock

1993 rx-7 FD3s
1993 s13 -- Borte
1994 s13 -- knust :(
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Jeg har fått låne downpipe av JT, og veldig hyggelig at du er hjelpsom. Men når jeg fyret bilen røyket den hvit/blått nede hele verkstedet. Ikke får jeg den til å gå rent.
Så jeg tipper turboen ikke klarer å holde på oljen, og jeg ikke har fått til eurospec bensinregulatoren. Derfor rygget jeg den inn, og dro på ferie, og jeg har ikke tenkt på bilen før i dag. Sesongen er over og jeg har hele vinteren på meg. Jeg har prøvd å gå på biltilsynet om at bilen er førstegang registrert januar 92, og euro 1 kravet trådde i kraft juli 92. Men det fantes vist noe som heter "kjøretøyboken" som Norge fulgte i gamledager, hvor vi adopterte lover fra Amerika. Saksbehandleren min på BT trodde han hadde funnet et smutthull, men det funket ikke allikevel.

Er det noen her som har kunnskap om å sette en JDM motor, inn i en eurospec bil? Hva må til? Er det plugandplay hvis jeg har en komplett motor med ecu, girkasse, og alt som skal inn?
Er det noen som selger, eller låner ut originalturboen?
User avatar
Aikio
Posts: 3139
Joined: 21 Aug 2005, 17:06
Location: Shanghai, Kina
Contact:

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Aikio »

Jeg vet det er lenge siden nå, men hva ble sluttresultatet?
Jeg skal bytte til BNR turboer nå i vinter så har evt noen orginal turboer liggende.

Det hadde jo vært gøy om det ble mulig å bygge om bil lovlig.. Jeg har planer om å bygge V-Mount som sikkert ikke kommer til å hjelpe m.t.p EU kontroll.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/

- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
Post Reply