Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Jeg prøvde meg på å bygge motoren orginal igjen, det feilet.
Derfor har jeg kjøpt meg en delebil slik at jeg har en byttemotor som jeg driver å setter inn nå, for å kunne få vist den på bt. Åsså skal jeg bygge det slik at det ser enda mer orginalt ut og håpe på at den går igjennom på EU-kontroll om to år, eller så kommer jeg til kjøpe bnr turboer. Hvis ikke jeg har fått meg en utslippsmåler og lært meg å mappe.

Det er mulig å få singleturboen godkjent, men du må igjennon en TÜV test for å dokumentere at utslippet er innenfor gitte rammer og det koster ca 8000-10000,- norske. TÜV tror ikke bilen vil gå igjennom en slik test. Jeg tror ikke bilen min vil gå igjennom en slik test, da den blåste 1300 hc på eksostesten på EU uten katalysator. Det gjør den nok fordi turboen trenger en restriktor på oljen. Derfor har jeg lagt det litt på hyllen.

Et annet alternativ som bt godtar er hvis jeg finner en annen rx7 som er godkjent med singelturbo. Da er det mulig å kopiere den, men det har jeg ikke funnet enda.
Det hadde også vært litt morsomt å sett på lovverket rundt 92. Euro 2 kravet for utslipp kom i juni 1992, og min bil er førstegangsregistrert i januar 1992. Svaret til bt på dette var at Norge i 1992 brukte lover som de fikk fra USA. Disse lovene har jeg ikke sett på lovdata, og det hadde vært morsomt å fått en advokat til å vurdere dette.

Jeg opplyste bt om at det går flere biler i området med godkjent turbo i vognkortet. Derfor må det være mulig for min bil også. Men da opplyste BT meg om at det er mange som viser falske vognkort. Kanskje det er vegen å gå?

Problemet med bt er at de alltid skal ha skriftlig spørsmål og det tar 1 mnd mellom hvert svar, og da får du et svar over telefon. De vil ikke skrive det de sier skriftlig til deg. Så systemet er veldig tregt og saksbehandlingen tar veldig lang tid. Mere tid en det jeg har.

Feks: Delebilene jeg kjøpte er vist for bt i 2005 og kun fått enkle mangler så det er mulig å dokumentere. Jeg har skaffet dokumentasjonen, sendt den inn for 3 mnd siden, og jeg fikk en saksbehandler for 1 mnd siden og de har fortsatt ikke kommet med et svar. Så de er utrolig vanskelig og du bør ha tolmodighet når du eventuelt jobber med de.

Det er sikkert mulig å låne bytte motoren min, hvis du ikke kommer igjennom EU.
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake til før EU-kontroller som gjore at jeg fikk visning på bt, hadde jeg satt inn orginal luftfilterboks og orginal intercooler. Satt på dekslet under motoren prøvd å bygge det litt mer orginalt rundt turboen.

Jeg angrer også på at jeg ikke viste bilen med singelturbo og orginal eksos på bt før jeg begynte å bygge den om.
Den kunne jo kanskje ha gått igjennom
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Zepticon »

Hvorfor feilet det å bygge tilbake til orginalt?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Aikio
Posts: 3139
Joined: 21 Aug 2005, 17:06
Location: Shanghai, Kina
Contact:

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Aikio »

Jeg tror jeg må lese meg opp på reglene litt mer, for det er vel ikke ulovlig å bygge om kjølesystem etc? Det er vel hestekrefter og avgass som er der det stopper seg, så det å bytte luftfilter boks eller bygge V-Mount for å få bedre kjøling skal jo i teorien ikke gi noen problemer... :/
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/

- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
User avatar
Aikio
Posts: 3139
Joined: 21 Aug 2005, 17:06
Location: Shanghai, Kina
Contact:

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Aikio »

Jeg tror jeg må lese meg opp på reglene litt mer, for det er vel ikke ulovlig å bygge om kjølesystem etc? Det er vel hestekrefter og avgass som er der det stopper seg, så det å bytte luftfilter boks eller bygge V-Mount for å få bedre kjøling skal jo i teorien ikke gi noen problemer... :/
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/

- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Zepticon wrote:Hvorfor feilet det å bygge tilbake til orginalt?
Bilen fikk alt for fet blanding, turboen hadde havarert og lakk olje rett inn i eksosen. Den gikk rett å slett ikke pent nok. Med orginal ecu virket det ut som om den ikke ville gå pent på grunn av alt av aktuator styringen som er vekk og alt som var blokket. Kanskje streetporten spilte inn også. Jeg hadde ikke lyst til å ødelegge den nye motoren min. Så jeg fant meg en delebil. Startet på den nå, for jeg har også kjøpt meg Løftebukk, og da er det ikke så mye jobb å ta ut motoren lengre
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Zepticon »

Aikio wrote:Jeg tror jeg må lese meg opp på reglene litt mer, for det er vel ikke ulovlig å bygge om kjølesystem etc? Det er vel hestekrefter og avgass som er der det stopper seg, så det å bytte luftfilter boks eller bygge V-Mount for å få bedre kjøling skal jo i teorien ikke gi noen problemer... :/
V-mount gir kaldere innsugsluft som gir mer effekt, radiator driter de i, og luftfilter driter de og i :)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Aikio
Posts: 3139
Joined: 21 Aug 2005, 17:06
Location: Shanghai, Kina
Contact:

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Aikio »

Zepticon wrote:
Aikio wrote:Jeg tror jeg må lese meg opp på reglene litt mer, for det er vel ikke ulovlig å bygge om kjølesystem etc? Det er vel hestekrefter og avgass som er der det stopper seg, så det å bytte luftfilter boks eller bygge V-Mount for å få bedre kjøling skal jo i teorien ikke gi noen problemer... :/
V-mount gir kaldere innsugsluft som gir mer effekt, radiator driter de i, og luftfilter driter de og i :)
Vet ikke om jeg er enig i at V-Mount direkte gir mer effekt. Jeg vil tro du har like god kjøling av innsugsluft med FMIC. Hovedgrunnen til at jeg vil ha det er høy vanntemp ved hard kjøring (bane etc.)
Men det endrer jo utseende på motorrommet ganske mye, og det kan vel resultere i problemer ved evt eu kontroll etc.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/

- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Da har jeg satt inn en jdm motor i min euro spec bil.
Passer rett inn, går som ei kule.
Møte på et problem med jdm ledningsnettet og det var en kontakt som ikke passet med euro ledningsnettet. Den måtte pines om.
Jeg måtte sprette opp ledningsnettet følge ut hver eneste kabel, fordi jeg ikke fant tegninger av eurospec ledningsnettet.
Jeg kan poste rekkefølgen på piningen til
Post Reply