Km teller har blitt blank.

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Km teller har blitt blank.

Post by lunnern »

På eu godkjenning fikk jeg en 2-feil for at km telleren er blank.

Jeg har prøvd å titte på det, og jeg er litt usikker på om det er skjermen i i speedometeret. Fordi den døde plutselig, og samtidig ble cruisekontrollen helt på jordet. Crusiekontrollen får bilen til å fuske. Årsaken til at den fusker, tror jeg er fordi hastighets målingen ikke er riktig. På håndkontrollen til powerfc indikerer den en ujevnt pulserende hastighet. Den måler fra riktig hastighet til 50 km i timen over riktig hastighet og slik pulser den fram og tilbake fort. Derfor lurer jeg på om det finnes en ecu ekstern fra hjernen (powerFC) hvor kmstand og hastigheten blir registrert og lagret, som har gått til helvete?

Analogt speedometer måler riktig hastighet og pulserer ikke som hastighets målingen på håndkontrollen

Noen tips?

Mazda skulle ha astronomiske summer for nytt speedometer, så da bør jeg være sikker på at det er speedometeret som er defekt.
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Km teller har blitt blank.

Post by jantore »

Usikker hva som er galt, men var jording hos meg som var feil når km teller ikke virket. Kan være jording til dashen din som er noe galt med. Har du hatt ut dashbordet i vinter?
jata
Posts: 64
Joined: 13 Oct 2011, 22:51

Re: Km teller har blitt blank.

Post by jata »

Fikk du virkelig toerfeil pga kmteller? Hva i all verden har den med sikkerhet å gjøre?
Mazda repu 1974
Mazda rx7 turbo II cabriolet 1991
Eunos Cosmo 1995
+masse andre greier med motor :)
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Km teller har blitt blank.

Post by Zepticon »

jata wrote:Fikk du virkelig toerfeil pga kmteller? Hva i all verden har den med sikkerhet å gjøre?
Forsikkringssvindel, salgssvindel etc etc

Men man får kjøpt dem forholdsvis billig brukt da? evt bare åpne og se om det er noen komponenter som har takket for seg. Speedometerne bruker å være litt kødd med. Mitt feks er ikke helt stødig på visning av turtall
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Km teller har blitt blank.

Post by lunnern »

jeg har aldri hatt ut dashbordet eller speedometeret. men jeg skal sjekke jordingen.

Alt fungerer som det skal. turtall telleren har jeg aldri hatt noen problemer med. speedometeret har alltid vist riktig. Det er bare det at km telleren/tripp-teller skjermen som har blitt blank. Power FC viser feil km/t måling.

Toer feil ja. offffff... Jeg har tittet på nettet. Og jeg vet det ligger mange til salgs på ebay og slikt. Men jeg har eurospec bil, hvor speedometeret går til 280 km/t, og jeg ønsker vel egentlig ett likt. De fleste er speedometerene som ligger på nett går til 180 km/t :)
Post Reply