Problemer med Fd3s! Spytter og smeller ved gasspådrag, HJELP!

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
Kristoffer
Posts: 27
Joined: 04 Nov 2014, 20:07

Problemer med Fd3s! Spytter og smeller ved gasspådrag, HJELP!

Post by Kristoffer »

God dag, Mazda guruer! :)
Jeg har noen tekniske spm. anngående en Fd3s jeg skal kjøpe, så derfor prøver jeg å høre med erfarne Mazda eigere!

Legger ved litt informasjon fra tidligere eiger.


-Biler går som normalt når den er kald, men når den blir varm spytter og smeller det ved gass pådrag.

-Dersom man gir forsiktig gass så øker den på turtal, men om man klemmer til spytter og skyter den.

-Lamda er byttet, tenningsmodul, kabler og tennplugger har blitt sett på.

-Motor som står i bilen har gått ca. 35'000km.

Legger også ved to bilder av bilen.



På forhond takk for gode og seriøse svar!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Problemer med Fd3s! Spytter og smeller ved gasspådrag, HJELP!

Post by RE-Tek »

Hei

Med forbehold om at bilen har et originaloppsett hva gjelder motorstyring, er et forslag å sjekke OMP ( oil metering pump ) eller olje matings pumpa ( denne som tilfører motor smøring i rotorhusene ) på grei Norsk, hvis denne er i ustand eller feks frakoblet / brudd i kabel etc, vil motor gå i en sikkerhetsmodus, dvs kutt av tenning/bensin spesielt ved last, altså kjøring eller gassing som gjør at motor havner utenfor vakumsiden. Det med at dette kun gjelder når motor er varm kan likesågjerne være tidsrelatert, dvs om du skrur av tenning en viss tid, og derettet prøver kjøre vil du kunne gjøre dette en kort tid før feilsignal levers til motorstyringen på nytt.

øvrig: anbefales samtidig ikke å bruke bilen nevneverdig slik den fungerer nå, uansett årsak, feilsøk mer eller få bistand lokalt der du bor av folk med FD kunnskap.
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Kristoffer
Posts: 27
Joined: 04 Nov 2014, 20:07

Re: Problemer med Fd3s! Spytter og smeller ved gasspådrag, HJELP!

Post by Kristoffer »

Takk for svar, RE-TEK :)
Kan nevne at bilen har stått i 1,5år, og bilen gikk fint da den ble satt bort. Misstenker lekkasje (eller "morknet") i en eller annen vakum slange..
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Problemer med Fd3s! Spytter og smeller ved gasspådrag, HJELP!

Post by RE-Tek »

Ok, ja er noen meter å lete over av disse. Stå på :-)
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
Kristoffer
Posts: 27
Joined: 04 Nov 2014, 20:07

Re: Problemer med Fd3s! Spytter og smeller ved gasspådrag, HJELP!

Post by Kristoffer »

Geod kveld :)
Hentet bilen i går, og fikk feilsøkt litt på den i dag. Misstenker sterkt en sprekk i turboen, dersom det er en liten sprekk der vil jeg tro att den vil utvide seg litt når den blir varm. Håper dette er tilfelle, men skal se over bilen en stund før jeg bestemmer meg for å bestille deler til den.

Har litt deler jeg ønsker å kjøpe, så spør derfor dere som er her før jeg eventuelt bestiller de :)
Legger ved bilder av delene jeg ønsker å kjøpe.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply