joda, men har du åpna opp den igjen å sjekket?Aikio wrote:Jeg var litt i det provoserende humøret og tenkte jeg skulle gi en liten kommentar...
Jeg hadde, når jeg parkerte rx'en for vinteren, kjørt 5 år uten å bytte olje. Bilen ble rævkjørt på trollstigen, atlanterhavsveien og i geiranger i 2012 alene og mye grisekjøring/banekjøring før det året.... Og jeg har ikke byttet pluger heller
Jeg vet Oljetype har endel og si, men for å gi wankelmotoren ett bedre rykte; Jeg bygde denne motoren selv. DVS, "nye" hus "nye" vegger, og alt annet ble plukket i filler og satt sammen med presisjon.. mine sideseals var perfekte på um nivå ( 1mm/1000mm).
Jeg har kjørt den hardt fra den var innkjørt. 364hk på motoren (317hk på hjulene) med orginale turboer på 0.86 bar. det er med streetport etc.. nytt fuel-system, IC, Radiator, eksos osv...
For de som bryr seg. Jeg kjører Ultima GTR 50w 20 elns... Koster 400kr for 4 liter...
men, i våre motoren har olja smøremessig en ganske enkel jobb, da den er til 4 store lager og nålelagrene, samt rotorkjøling.
på en sånn gammeldags otto motor har den en mye mer kompleks oppgave. til tross for lett oppgave så kommer mange motorer inn med slitte lager...
men på den andre siden, en wankel slipper endel bensin i olja... noe som ikke er heldig for smøreevnen.. så jeg bytter olje hyppig, liker ikke olje som lukter bensin.