Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
Post Reply
User avatar
Alec
Posts: 516
Joined: 17 Mar 2007, 20:28
Location: Oslo

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Alec »

Aikio wrote:Den beste er vel en som turbohansen snakket om som er spesiallaget for wankel...

Dexelia'en er bra, men må nok ha noe annet når jeg skal kjøre på bane...
Har ikke fulgt med 100% i denne tråden men dexelia oljen som er til rx-7/rx-8 er jo laget spesielt for disse bilene den såvidt jeg har forstått det rett, uansett er det ingenting å diskutere for min egen del da dexelia er den eneste oljen Mazda anbefaler...
(såfremt du har beholdt det originale oljesystemet, ellers blir jo diskusjonen milevis lang om hvilken olje som er best)

Men man har jo selvfølgelig andre spesial oljer som f eks Idemitsu som sikkert er like bra og de har jo racing spec olje også, noe å vurdere kanskje, Aikio :?:
-1993 Mazda RX-7 FD-
User avatar
Aikio
Posts: 3139
Joined: 21 Aug 2005, 17:06
Location: Shanghai, Kina
Contact:

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Aikio »

Alec wrote:Har ikke fulgt med 100% i denne tråden men dexelia oljen som er til rx-7/rx-8 er jo laget spesielt for disse bilene den såvidt jeg har forstått det rett, uansett er det ingenting å diskutere for min egen del da dexelia er den eneste oljen Mazda anbefaler...
(såfremt du har beholdt det originale oljesystemet, ellers blir jo diskusjonen milevis lang om hvilken olje som er best)

Men man har jo selvfølgelig andre spesial oljer som f eks Idemitsu som sikkert er like bra og de har jo racing spec olje også, noe å vurdere kanskje, Aikio :?:
Var Idemitsu han snakket om ja... Så blir nok den senere når banekjøring er litt mere aktuelt..
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/

- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by RX-7FD3S »

hvem selger idemitsu?
og annet som er annbefalt for den saks skyld:P
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
Aikio
Posts: 3139
Joined: 21 Aug 2005, 17:06
Location: Shanghai, Kina
Contact:

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Aikio »

tror ikke det er noen i norge som selger idemitsu.... men mazdatrix selger i hvertfall og en haug med andre rx sjapper i statene... kan jo alltids bestille en pall for ca 1000 dollar og ha stående..
http://www.idemitsu-usa.com/ <--- sjekk her på dealers så ser du i hvertfall hvilke som selger i usa...

Ellers så tror jeg det billigste stedet for dexelia er på centralgarasjen hvor turbohansen jobber litt utenfor drammen, der selger de den for 175kr/l og sikkert litt m-ogn rabatt..
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/

- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by frode »

Aikio wrote:tror ikke det er noen i norge som selger idemitsu.... men mazdatrix selger i hvertfall og en haug med andre rx sjapper i statene... kan jo alltids bestille en pall for ca 1000 dollar og ha stående..
http://www.idemitsu-usa.com/ <--- sjekk her på dealers så ser du i hvertfall hvilke som selger i usa...

Ellers så tror jeg det billigste stedet for dexelia er på centralgarasjen hvor turbohansen jobber litt utenfor drammen, der selger de den for 175kr/l og sikkert litt m-ogn rabatt..
til opplysning er centralgaragen mer eller mindre midt i drammen ;)

jeg for min del bor litt utenfor drammen :)
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by RE-Tek »

frode wrote:
Aikio wrote:tror ikke det er noen i norge som selger idemitsu.... men mazdatrix selger i hvertfall og en haug med andre rx sjapper i statene... kan jo alltids bestille en pall for ca 1000 dollar og ha stående..
http://www.idemitsu-usa.com/ <--- sjekk her på dealers så ser du i hvertfall hvilke som selger i usa...

Ellers så tror jeg det billigste stedet for dexelia er på centralgarasjen hvor turbohansen jobber litt utenfor drammen, der selger de den for 175kr/l og sikkert litt m-ogn rabatt..
til opplysning er centralgaragen mer eller mindre midt i drammen ;)

jeg for min del bor litt utenfor drammen :)




Han bor nærmer bestemt på Bingen ( Bingen uttales med trykk på bokstaven " i " alternativt " n " :mrgreen: )
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
User avatar
johnny_bravo
Posts: 97
Joined: 05 Aug 2005, 01:23
Location: Moss

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by johnny_bravo »

Hva skjer egentlig hvis man bruker syntetisk som ikke er eterbasert?
og hvor vikig er det å kjøpe den Mazda anbefaler?
Jeg trenger ny olje nå, funker det å bare kjøpe en hvilken som helst 5w30?
99 MX-5 1,8
93 RX-7
Paul Håkon
Posts: 460
Joined: 08 Feb 2006, 16:50
Location: Bergen, Hordaland

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Paul Håkon »

Her er svaret fra litt lenger bak i tråden
Rotary performance wrote:Det är rätt man skall inte köra med syntetolja om man kör med original smörjsystem av rotorhusen.
Anledning är att oljan som sprutas in i rotorhuset genom munstyckena ( eller i äldre fall förgasaren ) förbränns så att man får en nästan obefintlig smörjning av rotorhusen och tätningarna vid förbränningssidan ( tändstiftssidan ).
Mao de som händer om man åker på syntet är att oljefilmen som skall smörja tätningar o rotorhus bränns bort under förbränningsfasen vilket i sin tur gör att man får ett mycket högre slitage på rotorhus och tätningar.
Slitaget ser man på tändstiftsidan och slitaget börjar ca 5cm innan trailigstiftet och är ungefär ett 20mm brett område som går ner förbi trailingstiftet.
Anledningen till detta är att oljefilmen förbränns under tändningsfasen och den släpande apextätningen har en obefintlig smörjning.
För att komma runt detta så kan man antingen premixa i tanken eller bygga om oljedyseringspumpen så att denna får sin olja från en separat tank och inte i från tråget.
Om man premixar i tanken samtidigt som man kör med oljedyseringspumpen så kommer motorn få förmycket olja vilket i sin tur kan bygga uppp mycket sot avlagringar samt att man får en kraftigare oljerök från avgaserna.

Jag skall se om jag har något hus jag kan fota så ni får se vad det handlar om.
-87 Land Cruiser BJ75
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by biXen »

Denne tråden er også lang på rx8club.com og der er det en som har en litt oppsummert post som ser ganske fornuftig ut. Men noe konklusivt svar er der jo ikke.

http://www.rx8club.com/showthread.php?t=52856&page=25
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
CareBear
Posts: 630
Joined: 03 Mar 2006, 09:53
Location: Oslo

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by CareBear »

Nå er det på tide med oljeskifte og da lurer jeg på hva folket anbefaler? Har kjørt med AGIP helsyntetisk til nå og vurderer å prøve litt mineralolje. Jeg trenger en god olje som klarer seg bra når jeg kjører endel på bane.
Mazda RX-7 FD 1.3L 1993 (http://www.fdboy.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
Nissan Leaf 2013
Solgt: Volvo V70 D3 2011, Land Rover Freelander 1.8L 2000, Mazda RX-7 FD 1.3L 1992, Suzuki Swift 4x4 1.3L 2006, Honda Civic 1.6L, Mazda 323F BA 1.5L 1996
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by WireD »

snakk med turbohansen ang. pris på dexelia mineralolje :)
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
User avatar
Sindregutt
Gear Head wanabe
Posts: 885
Joined: 03 Mar 2006, 14:22

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Sindregutt »

Industri engeneering 5w60 er den råeste olja jeg noen gang har brukt. Jeg har ikke org insprut av olje men premix. I helgen kjørte jeg på motorolje i tanken pga mangel på Totaktsolje :) Funker bra, bare å ha trua!
Ekstremt mye FC deler og ymse annet tilsalgs. Se tråd.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by biXen »

I USA anbefaler vel Mazda 5W-20 til RX-8, man får vel ikke sånne tall på oljen uten at det er noe syntetisk i miksen? Forøvrig har mange av de som har sett på brukte motorer osv. uttalt at oljen er for tynn og at den er anbefalt av miljøhensyn/utslipp. Så der er den nye bølgen 5W-30. Aldri noen som kommer til å bli kloke på den oljegreia :P

En annen snål infobit, mange trodde at de endelig skulle få svar på oljespørsmålet fordi et medlem på RX-8club siten hadde begynt å jobbe på plassen som fikser fabrikkgarantimotorene i USA. Det viser seg dog at han de fikk opplæring av, som er en av originalbygger-teamet fra Japan, ikke visst hvordan man tok motoren fra hverandre en gang, og hadde aldri kjørt en RX-8 før han kom til USA. Han visste bare hvordan man satt dem sammen. Japan er et snålt land :P
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by OutCold »

oi ..krmt..bruker 5-w40 synth olje på bilen, vil ikke gi meg problemer det?
Image
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by RX-7FD3S »

for de som kjører med originalt oljesystem, kjør på quakerstate 20/50 racing mineral
den er suveren, blir ikke for fort uttynnet heller.
den olja har de kjørt wankel på i maaaaaange år (ganske rimelig er den og)
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
Post Reply