Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
mdouglog
Posts: 28
Joined: 10 Jul 2008, 14:49

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by mdouglog »

Slik jeg forstår det, Renesis motoren drar ikke nytte av 20w-50, eller tykkere olje på det samme måten som 13-b'er. Grunen til den tykkere oljen er at turbosysteme pa 13b'en tynner oljen ved a liksom presse bensin inn i ojle (fuel dilution, blow by). Jeg ville brukt en tynnere (10-40 kanskje 0-40 om sommeren) helsyntetisk olje pa RX-8'en for å beholde fordelene ved høyere temperaturer samtidig som du får en veldig forbedring av kaldstart beskyttelse.
User avatar
Aikio
Posts: 3139
Joined: 21 Aug 2005, 17:06
Location: Shanghai, Kina
Contact:

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Aikio »

mdouglog wrote:Slik jeg forstår det, Renesis motoren drar ikke nytte av 20w-50, eller tykkere olje på det samme måten som 13-b'er. Grunen til den tykkere oljen er at turbosysteme pa 13b'en tynner oljen ved a liksom presse bensin inn i ojle (fuel dilution, blow by). Jeg ville brukt en tynnere (10-40 kanskje 0-40 om sommeren) helsyntetisk olje pa RX-8'en for å beholde fordelene ved høyere temperaturer samtidig som du får en veldig forbedring av kaldstart beskyttelse.
Er vel delvis derfor mazda anbefaler den Dexelia 5w30 oljen?

Personlig har jeg snakket en stund med den tidligere hovedimportøren av Quakerstate i dag, og skal begynne å kjøre på erstatningsoljen til den gamle 20w50 mineralen, som nå heter Dynocat Supreme Classic GTR 20w50 som skulle være den samme oljen men med mere "rensende egenskaper" enn den gamle hadde...
Selges fortsatt på samme sjapper som QS ble solgt på...
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/

- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by biXen »

Stemmer det ang. Renesis, ville ikke kjørt så tykk olje på den.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Ryoma-kun
Posts: 179
Joined: 26 Feb 2009, 21:23

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Ryoma-kun »

Ikke kjøp den overprisede Dexelia oljen. Ser ikke vitsen med å betale det tredoble for olje du kommer til å skifte under hver 10 000 KM uansett. Kjører på en Mobil 1 Semi-Syntetisk nå og går helt fint det. Er vel 10w-40.
Image
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by biXen »

Ryoma-kun wrote:Ikke kjøp den overprisede Dexelia oljen. Ser ikke vitsen med å betale det tredoble for olje du kommer til å skifte under hver 10 000 KM uansett. Kjører på en Mobil 1 Semi-Syntetisk nå og går helt fint det. Er vel 10w-40.
Er enig i at man ikke MÅ kjøre på Dexelia. Men at det går fint her og nå er ikke måten å bedømme oljekvalitet på ;)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Ryoma-kun
Posts: 179
Joined: 26 Feb 2009, 21:23

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Ryoma-kun »

blackmazda wrote:
Ryoma-kun wrote:Ikke kjøp den overprisede Dexelia oljen. Ser ikke vitsen med å betale det tredoble for olje du kommer til å skifte under hver 10 000 KM uansett. Kjører på en Mobil 1 Semi-Syntetisk nå og går helt fint det. Er vel 10w-40.
Er enig i at man ikke MÅ kjøre på Dexelia. Men at det går fint her og nå er ikke måten å bedømme oljekvalitet på ;)
Tror ingen blir enige om hvilken olje som er best uansett. Tror de aller fleste oljer går fint, bare ikke kjør for tynn olje, 5w-20 etc..
Image
User avatar
ttarget
Posts: 8
Joined: 11 Jan 2009, 17:21

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by ttarget »

Jeg har tidligere hatt MC som var veldig krevende på hvilken olje som skal brukes. Siden jeg jobber i et oljeselskap hadde jeg muligheten til å sjekke mot labratorie. Og for å lage en lang historie kort, uannsett hvordan en vrir og vrenger på det så er helsyntetisk ole MYE bedre enn andre oljer hvis de inneholder de beste spesifikasjoner. Den tåler for det første mye høyere temp. å den tåler opp mot 6 ganger mer belasting pr. kvadrat mm. før oljemolekylene i oljen blir ødelakt, samt at den er mye bedre for katalysatoren og det er jo viktig i en bil som har et såpass "stort" oljeforbruk som RX-7/RX-8 har. Med andre ord, kjør syntetisk var den mellingen jeg fikk fra labben.
User avatar
Turbohansen
Gear Head wanabe
Posts: 866
Joined: 19 Mar 2006, 17:12
Location: the seventh heaven

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Turbohansen »

hvis dere bare giddet og sende meg en pm og høre om pris istedenfor og klage over den "overprisa" dexelia olja så kanksje dere hadde fått den billigere? :wink: har shippa ut flere kartonger med den jeg
Turbohansen ™ - making YOU look normal since 1974

The best engine in the world is the vagina, it takes any size piston, its self lubricating, starts with 1 finger, and every 4 weeks does its own oil change. It's just a pity the management system is so fucking temperamental.
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by RX-7FD3S »

ttarget wrote:Jeg har tidligere hatt MC som var veldig krevende på hvilken olje som skal brukes. Siden jeg jobber i et oljeselskap hadde jeg muligheten til å sjekke mot labratorie. Og for å lage en lang historie kort, uannsett hvordan en vrir og vrenger på det så er helsyntetisk ole MYE bedre enn andre oljer hvis de inneholder de beste spesifikasjoner. Den tåler for det første mye høyere temp. å den tåler opp mot 6 ganger mer belasting pr. kvadrat mm. før oljemolekylene i oljen blir ødelakt, samt at den er mye bedre for katalysatoren og det er jo viktig i en bil som har et såpass "stort" oljeforbruk som RX-7/RX-8 har. Med andre ord, kjør syntetisk var den mellingen jeg fikk fra labben.
er ikke bare smøringen som er viktig i rotaryen, nesten det viktigste punktet med oljen vi bruker er at den brenner rent
olje blir jo ikke tilsatt i forbrenningen på en 4takter. så vi må ha noe som ikke soter eller kokser, det kan jo drepe motorene våre(og føre til veldig økt slitasje)
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
ttarget
Posts: 8
Joined: 11 Jan 2009, 17:21

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by ttarget »

RX-7FD3S wrote:
ttarget wrote:Jeg har tidligere hatt MC som var veldig krevende på hvilken olje som skal brukes. Siden jeg jobber i et oljeselskap hadde jeg muligheten til å sjekke mot labratorie. Og for å lage en lang historie kort, uannsett hvordan en vrir og vrenger på det så er helsyntetisk ole MYE bedre enn andre oljer hvis de inneholder de beste spesifikasjoner. Den tåler for det første mye høyere temp. å den tåler opp mot 6 ganger mer belasting pr. kvadrat mm. før oljemolekylene i oljen blir ødelakt, samt at den er mye bedre for katalysatoren og det er jo viktig i en bil som har et såpass "stort" oljeforbruk som RX-7/RX-8 har. Med andre ord, kjør syntetisk var den mellingen jeg fikk fra labben.
er ikke bare smøringen som er viktig i rotaryen, nesten det viktigste punktet med oljen vi bruker er at den brenner rent
olje blir jo ikke tilsatt i forbrenningen på en 4takter. så vi må ha noe som ikke soter eller kokser, det kan jo drepe motorene våre(og føre til veldig økt slitasje)
Til info så brenner synt.olje mye renere og både kokser og soter vesentlig mindre en andre oljer. Jeg tok selfølgelig opp roataryen problemet med labben å de kan på ingen som helst måte skjønne at en mineralolje skal være bedre.
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by RX-7FD3S »

vel, da synes jeg det er rart at det er en god del som har fått motorene kverka av synth avleiringer
er vel og en grunn til at de som bygger motoren for oss gir oss beskjed om å kjøre skikkelig mineral, enkelte synt kan som sagt føre til veldig prematur utsliting av rotorhusa (jeg vet, for tidligere eier i japan hadde gjort det med min, derfor har jeg nå 80% ny motor :mrgreen: )
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by biXen »

Det som blir sagt er vel at syntetiske legger igjen et belegg som beskytter på en vanlig motor men som ikke er noen fordel i en rotary. Det er nå uansett mange som er uenig i det nå, inkl. flere av trimmere/produsenter osv. som har jobba med dem i mange år. Det som står i manualen fra Mazda er bare at man skal holde seg til den specen som er oppgitt, ikke at man på død og liv må kjøre Dexelia.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
type_p10
Posts: 345
Joined: 22 May 2007, 14:53
Location: Voss

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by type_p10 »

Denne tråder er spennende altså...
Hadde nettopp oljeskift på rex'n, og etter det som har blitt sagt om mineral og syntet så leita jeg etter mineralolje. det var klin umulig å skaffe i den veikryssbygda min... så bukka jeg for presset og reiste på mazda og hadde en snakk om den dexilia olja.. fikk et "skriv" fra mazda i japan der dei anbefalte den olja, men kun den siden den var godkjent av deres R&D avdeling. (kan sikkert scanne det og legge det ut).

Da tenket jeg at siden mazda sier det (de som lager 13b motoren) så må jo det være gode greier. prisen skal jeg heller ikke klage over, 116kr litern, overkommelig synest jeg da.

Men til olje ingenøren her:
Siden jeg jobber i et oljeselskap hadde jeg muligheten til å sjekke mot labratorie. Og for å lage en lang historie kort, uannsett hvordan en vrir og vrenger på det så er helsyntetisk ole MYE bedre enn andre oljer hvis de inneholder de beste spesifikasjoner. Den tåler for det første mye høyere temp. å den tåler opp mot 6 ganger mer belasting pr. kvadrat mm. før oljemolekylene i oljen blir ødelakt, samt at den er mye bedre for katalysatoren og det er jo viktig i en bil som har et såpass "stort" oljeforbruk som RX-7/RX-8 har. Med andre ord, kjør syntetisk var den mellingen jeg fikk fra labben.
er ikke syntet olje samme som mineral bare lagt til noe lurium som gjør den bedre egna til forbrenningsmotorer?
95 Mazda Rx7 FD
http://www.rx7club.com/build-threads-29 ... 05fa64887b" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by biXen »

Var noen på rx8club som rota frem de papirene med dokumentasjon fra Mazda ang. dette. Fordi man har trodd/visst at Dexelia oljen er Castrol mineral/halv-syntet. Og den ene dokumentasjonen sier at i motorene før Renesis så er noen oil seals visstnok lagd av gummi (eller lignende), og de er redde for at noen typer syntetisk olje kan tære på disse, men det er ikke issue med Renesis. Om det stemmer vet ikke jeg, men det kom opp i den diskusjonen ang. at olja er produsert av Castrol.

Siden jeg ikke har garanti uansett så kan jeg jo egentlig kjøre på hva jeg vil, men TurboHansen ordner jo opp så, det ble Dexelia på meg.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Meilby
Posts: 54
Joined: 11 Jan 2008, 15:49
Location: Kristiansand

Re: Ikke syntetisk olje på RX-8/RX-7

Post by Meilby »

Ryoma-kun wrote:Ikke kjøp den overprisede Dexelia oljen. Ser ikke vitsen med å betale det tredoble for olje du kommer til å skifte under hver 10 000 KM uansett. Kjører på en Mobil 1 Semi-Syntetisk nå og går helt fint det. Er vel 10w-40.
Er litt interessert i at hører hva du betaler for olje. Jeg pleier at betale mellem 90-100 kr literen for Dexelia. Synes ikke det er så galt.
- 2004 Mazda RX-8 High Power
Post Reply