Rust flekker

Diskusjon om eksteriør og interiør modifikasjoner for alle biler.

dagga
Posts: 33
Joined: 28 Mar 2006, 23:47
Location: Rana

Rust flekker

Post by dagga »

Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en mazda 323f 16v. fikk en utrolig god pris og alt var bare bra, bortsett fra en ting. Det var en del rustflekker rundt om kring... er det noen som har råd for hvordan jeg kan fixe dette beste og billigst mulig?
323f -91
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD »

hei, og velkommen! :D

ta noen bilder av det og legg det ut, så får vi se omfanget da, lettere å kunne gi råd da :wink:
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
dagga
Posts: 33
Joined: 28 Mar 2006, 23:47
Location: Rana

Post by dagga »

Den er grei! skal gjøre det så fort jeg får muligheten!
323f -91
User avatar
mazdarati
Gear Head
Posts: 1223
Joined: 19 Dec 2005, 10:43
Location: moss

Post by mazdarati »

er det rust rett gjennom eller bare overlags rust?
dagga
Posts: 33
Joined: 28 Mar 2006, 23:47
Location: Rana

Post by dagga »

kun overfate. rundt bakhjulet og på panseret. Skal ta bilder idag så får der se! :wink:
323f -91
dagga
Posts: 33
Joined: 28 Mar 2006, 23:47
Location: Rana

Post by dagga »

323f -91
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Jeg er ingen ekspert på rust fjerning, men på panseret så er det vel bare å evt. ta av hele panseret og puss det ned med våtslipe papir i først 600 størrelse og deretter 800. Deretter smør på grunning, eller spray det på. Deretter flere lag, med grunning. Tror at hele panseret må mattes ned, slik at den nye lakken fester seg. Når alt dette er gjort, så er det vel bare å lakkere hele panseret i garasjen din, hvis du kan/tør. Og vips så er det vel ferdig...? :)

Som sagt, jeg er ingen ekspert på rust fjerning/lakkering. Mitt tips kan faktisk være, villedene istendefor veiledende... :wink:
User avatar
mazdarati
Gear Head
Posts: 1223
Joined: 19 Dec 2005, 10:43
Location: moss

Post by mazdarati »

puss og spray :mrgreen:
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD »

Bruk img-funksjonen :)

Image
Image
Image
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
dagga
Posts: 33
Joined: 28 Mar 2006, 23:47
Location: Rana

Post by dagga »

Okei. Takk for gode tips otis!! :) Jeg tror jeg plukker av de delene som treng og lakkerer de. f.eks: tar av panser fangere framme og bake osv..?
Takk for at du fikset Img greierne, jeg har ikke lært meg det så :?
323f -91
Otis
Posts: 422
Joined: 01 Sep 2005, 10:59
Location: Trondheim

Post by Otis »

Du trenger vel egentlig ikke å ta av de delen som skal ordnes på, men det kan jo bli en del letter ved å gjøre det. Jeg tenkte ihvertfall mest på lakkering av delene, derfor demontering. Hvis du ikke vil demontere så må du ihvertfall huske å maskere alt annet som ikke skal lakkes.
User avatar
Mexos
Gear Head
Posts: 1162
Joined: 23 Sep 2005, 10:24
Location: Trondheim
Contact:

Post by Mexos »

Den rusten du har under baklykte og over skjermen er nok bare å slipe ned og så smøre på grunning med en pensel, la det tørke og så smøre på lakk med en pensel. Blir et godt nok resultat det, er en gammel bil så trenger jo ikke få det helt 100% strøkent. Det vil du uansett ikke få ved å lakkere hjemme i egen garasje.
Hatt litt av hvert. Driver å tester litt tysk for tiden.
dagga
Posts: 33
Joined: 28 Mar 2006, 23:47
Location: Rana

Post by dagga »

Jepp. Men for å få best mulig resultat og best finish er det kanskje en fordel å ta av de delene som er mest utsatt for rust? Jeg har god tid og ser ikke på så særlig negativ så det er ikke noe problem. De flekkene som er her og der bake, pusser jeg bare og sliper ned å maler osv ja. Men takk for hjælpa da vet jeg hva jeg burde gjøre!
323f -91
Roger 1
Posts: 41
Joined: 19 Mar 2006, 19:38
Location: lundamo

rust repp 323 f

Post by Roger 1 »

hei ta av bak fangeren og punkt sand blåse, syre grunne, så bruke karosseri kitt o deretter lakke :D
Roger member off "THE M PEOPLE"
mazda 929 2.2 turbo 88 mod
mazda 929 coupe 83 mod
toyota hiace fam bil 92 4*4
og det blir en mx5 neste år
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

enig med siste mann her, ta av bakfangeren, finner sikkert litt rust under der også i samme sleng, punktsandblås eventuelt slip med ei slipeskive på drill/vinkelsliper...
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
Post Reply