Luftfilter - hvilket merke er best?

Diskusjon om eksteriør og interiør modifikasjoner for alle biler.

Post Reply
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Luftfilter - hvilket merke er best?

Post by Darkstar »

Hva er det beste luftfilter å bruke? Tenker da på åpent luftfilter slik som KN og mange andrer leverer.

Kjører selv med KN filter nå på GT-R'en, og er i grunn fornøyd med dette. Det begynner imidlertid å bli ganske så fult i drit, så eg lurer litt på å kjøpe et nytt i stedet for å rense det. Men hva skal eg velge, er jo så mange filter å velge mellom. Er KN det beste på markedet? Eller burde eg kjøpt et annet merke?

Legg gjerne ut egne erfaring med alle typer åpne luftfilter her, eller kom med forslag til hva du mener er det beste.
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

Hei, hva mener du med hvilket filter som er best? Tenker du da på hvilket filter som filtrerer luften mest grundig?
Ligger noen tester av dette på nett, mener å huske at HKS filtrene kom veldig dårlig ut i en test.
Uansett tror jeg det er veldig liten merkbar forskjell på hvilket merke du bruker, når det gjelder åpent luftfilter. Har selv kjørt med 4 forskjellige merker luftfilter på GT-R, og jeg kan ikke si at jeg merket noe forskjell i effekten, men "sugelyden" var det en merkbar forskjell på.
sindrejl
Posts: 175
Joined: 04 Apr 2006, 13:52

Re: Luftfilter - hvilket merke er best?

Post by sindrejl »

Darkstar wrote:Hva er det beste luftfilter å bruke? Tenker da på åpent luftfilter slik som KN og mange andrer leverer.

Kjører selv med KN filter nå på GT-R'en, og er i grunn fornøyd med dette. Det begynner imidlertid å bli ganske så fult i drit, så eg lurer litt på å kjøpe et nytt i stedet for å rense det. Men hva skal eg velge, er jo så mange filter å velge mellom. Er KN det beste på markedet? Eller burde eg kjøpt et annet merke?

Legg gjerne ut egne erfaring med alle typer åpne luftfilter her, eller kom med forslag til hva du mener er det beste.
Apexi! Ingen over, ingen ved siden av.. alle under.
Ved tester viser det seg at kun Apexi sitt soppfilter er godt nok til å erstatte originale Hepa-filtrene til motoren. Samt så slipper man å olje apexi så det er "evig" varende og gir rååå lyd :P
Original!? Hvor er fremmedordboka?

Toyota Celica 86' 2.0 GT ST162 (X)
Toyota Mr2 86' AW11 (X)
Toyota Celica 96' GT-Four ST205 (X)
Toyota Supra 94' TT (X)
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

svaen wrote:Hei, hva mener du med hvilket filter som er best? Tenker du da på hvilket filter som filtrerer luften mest grundig?
Ligger noen tester av dette på nett, mener å huske at HKS filtrene kom veldig dårlig ut i en test.
Uansett tror jeg det er veldig liten merkbar forskjell på hvilket merke du bruker, når det gjelder åpent luftfilter. Har selv kjørt med 4 forskjellige merker luftfilter på GT-R, og jeg kan ikke si at jeg merket noe forskjell i effekten, men "sugelyden" var det en merkbar forskjell på.
Ja, tenkte på hvilket filter som tar bort mest støv og drit, men "sugelyden" har jo litt og si også. :wink:
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
turbolarsen
Posts: 188
Joined: 08 May 2006, 20:00

Filter

Post by turbolarsen »

I test av de japanske filterne så var det Apexi som kom best ut. Mange som skryter mye av dette.
Selv har jeg kun erfaring med filter fra Trust/Greddy sitt Airinx filter og K&N.
Kjørte Trust/Greddy filteret på min tidligere 200SX S14a og her kunne du bytte selve filteret for ca 200kr da det ble møkkete. Tror det er bedre enn å rense da jeg innbiller meg at det ikke blir 100%.
På min nåværende 200SX S13 kjører jeg K&N og er veldig fornøyd med det. K&N er jo et kvalitetsfilter, og jeg kommer nok til å kjøpe det til min GT-R, samt at K&N har mange forskjellige utforminger som gjør at man kan få et filter som passer perfekt sammen med luftfilterbendet på GT-R´en så det detter nedi hullet med kald luft. Med de andre filterene må du nok montere filteret rett ved siden av innsuget oppi motorrommet hvor det er varmere luft, da disse er korte og runde.

Effektmessig er det nok ikke så mye du merker forskjell på, men rensing er det nok store forskjeller på fra merke til merke. Min anbefaling er å holde seg til K&N :wink:
Last edited by turbolarsen on 13 May 2006, 21:45, edited 1 time in total.
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

Noen som har erfaring med Pipercross, sånt skumgummi filter? Hvordan er disse i forhold til KN?
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
Post Reply