Pæreskift

Diskusjon om eksteriør og interiør modifikasjoner for alle biler.

Post Reply
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Pæreskift

Post by Trusestrikk »

Må jeg ut med hele dashbordet for å skifte pære til speedometeret? Har ikke prøvd. Er mørkt ute...
User avatar
Mazda--speed
Posts: 461
Joined: 28 Oct 2005, 23:14
Location: Hordaland
Contact:

Post by Mazda--speed »

Nei, det må du ikke. Det er egne skruer rundt holderen til instrumentene, så er instrumentpanelet, skrudd fast i dashbordet i 4 eller 6 skruer. (Husker ikke helt)

Ta så av kontakter og speedometer wire, så kan du bare ta ut hele panelet.. Bytt så de pærene som er gående, eller alle, slik at du slipper opp igjen med det i fremmtiden. Er sikkert ikke blitt gjort på en stund, så :D

Lykke til :wink:
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Bump!
Prøvde før i dag. Får ikke speedometeret langt nokk ut til å skru av vaieren. TIPS?
SiLvEr
Gear Head
Posts: 3184
Joined: 08 Aug 2005, 18:53
Location: Sandnessjøen

Post by SiLvEr »

Har du prøvd å banke sjikkelig hardt i dashen først? Kan faktiskt virke slik at det blir lys :lol:
92. Mazda MX-3 2.5 V6 <------ Selges i deler
87. Nissan Laurel 3.0 E SGX-T
04. BMW 520ia
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Ingen pærer er død. Skifte farge.. :)
User avatar
Mazda--speed
Posts: 461
Joined: 28 Oct 2005, 23:14
Location: Hordaland
Contact:

Post by Mazda--speed »

Med litt godvilje, så klarer du faktisk å få av wiren BAK speedometeret..Jeg har alltid koblet den av der, og jeg tror jeg har hatt det ute 4-5 ganger ellerno.. Er litt vrient, Men får du tak i wiren, så vri rundt, en eller annen vei.. Husker ikke helt hvordan.. Er jo ikke noe styr å koble den av egentlig, da, men..
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Hater vintertid! Er aldri lys når jeg er hjemme fra jobb. Prøvde å lure handa inn bak speedo men det er håpløst. Tar av på girkassa når det er LYS!
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

på mor sin så bare nappet eg til, da kom det :lol: men skulle skifte hele greia der, så var ikke redd for noe som skulle brekke, men ikke noe som brakk :)

når eg ser etter her, (har instrument på fanget) så skal du klemme inn en ting som går ut av et hakk, og etter hva eg hugser, så er tuppen på wiren av stål eller noe, så den knekker ikke ;) så viss du får av lednigene først, også bare napper til, så skal den komme, viss ikke den sitter noe jævli og du napper wiren av girkassa, noe eg tviler sterkt på kommer til å skje :)
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Dette er håpløst! Står ute i mørket og regn. Wiren på kassa vil jeg ikke ta av, den er plombert. Og jeg får ikke handa inn noen plass for å ta av wiren bak speedo. Får det ikke ut så mye at jeg får av ledningene en gang!!!! FA:::"!#¤%&/
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

OK. Da har speedoen vært ute, og er nå kommet på plass. Jeg er ganske sår på henda. Klarte å kile inn hånda for å få av vaieren, men brukte ca 2 timer å få den på igjen. Tror ikke den sitter "klipsa" fast, men jeg ser hvor fort jeg kjører. Nå er jeg lei. Legger ut noen bilder når jeg er ferdig med prosjektet.
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

trusestrikk wrote:Dette er håpløst! Står ute i mørket og regn. Wiren på kassa vil jeg ikke ta av, den er plombert. Og jeg får ikke handa inn noen plass for å ta av wiren bak speedo. Får det ikke ut så mye at jeg får av ledningene en gang!!!! FA:::"!#¤%&/
Hei, det er tydeligvis for sent å tipse deg om det, men det er sikkert et delingsstykke midt på speedometer-vaieren? :roll:
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Lette etter det først. Men fant ingenting..
User avatar
Trusestrikk
Gear Head
Posts: 1700
Joined: 24 Sep 2005, 00:01
Location: Melhus
Contact:

Post by Trusestrikk »

Ok!!! Nå er alt på plass. Er rimelig fornøyd etter alt arbeid. Dette prosjekt anbefales IKKE å gjøres! Masse jobb. Hater speedometer vaier.... Har brukt ca 30 LED for å få fram lyset i alle brytere etc..
Her er bildene.
Image
Image
Image
Image
Image

Kan ta flere bildere senere med stereo og slik, men nå er det nokk lys for meg...
Post Reply