Rør til Intercooler

Diskusjon om eksteriør og interiør modifikasjoner for alle biler.

User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD »

og ikke bare det, det må lages falsekant på rørene. :wink:
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

Hei, jeg vil anbefale å kjøpe rustfritt stål. Først og fremst fordi det er enklere å finne noen som sveiser rustfritt stål, kontra aluminium.
Samtidig så er rustfritt stål mye billigere enn aluminium.
Jeg fikk kjøpt 3,5 meter 2,5" rør, med 1,5mm tykke vegger, til den nette sum av 280,- hos min lokale rørlegger. Det er mildt sagt billig, etter min mening. Hadde i grunn ikke behov for mer enn 1,5 meter, men i og med at de ikke hadde kortere lengder der og da, så kjøpte jeg like greit et helt rør og kappet det selv.

Image

Etter et par runder med autosol, så kan du bruke rørene som speil.

Image
Last edited by svaen on 11 Jan 2006, 12:30, edited 2 times in total.
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

Så jo bra ut dette Svaen. Skal du bruke Silicon bend i alle vinklene på rørene, eller kjøpt du bend til dette også?

Har Intercooler liggende som måler 635mmx300mmx6,5mm , tror denne skal passe noelunde bra i fronten.
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

Darkstar wrote:Så jo bra ut dette Svaen. Skal du bruke Silicon bend i alle vinklene på rørene, eller kjøpt du bend til dette også?

Har Intercooler liggende som måler 635mmx300mmx6,5mm , tror denne skal passe noelunde bra i fronten.
Hei, jeg kommer til å bruke siliconbend ja, går og venter på en drøss med Samco 90- og 45-graders bend fra England.
I og med at jeg ikke har tilgang på sveiseutstyr, så er det mye enklere for meg å kunne tilpasse alt selv ved å bruke silikonslanger, i stedet for å få sveiset alt.
Last edited by svaen on 11 Jan 2006, 12:02, edited 1 time in total.
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
User avatar
TomTei
Posts: 1402
Joined: 05 Dec 2005, 11:22
Location: Bergen

Post by TomTei »

Men hvor lenge kan du speile deg i rørene før du må polere de på nytt da??? Er jo klart billigere og helt sikkert lettere å få en fin sveisekant på...

Tommy
1991 Mazda 323 GTX

Man leker da ikke klubb!!!
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

svaen wrote: Hei, jeg kommer til å bruke siliconbend ja, går og venter på en drøss med Samco 90- og 45-graders bend fra England.
I og med at jeg ikke har tilgang på sveiseutstyr, så er det mye enklere for meg å kunne tilpasse alt selv, ved å bruke silikonslanger i stedet for å få sveiset alt.
Ok! Ja, sliter med samme problemet selv. Har en kamerat som kanskje kan sveise til meg, men litt usikkert.
Hvor bestillte til Silicon bend fra da? Du må legge ut noen bilder av hvordan du gjør monteringen eller lage en "How to" tråd på dette. :)

Hvor stor er Intercooleren du har kjøpt?
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

TomTei wrote:Men hvor lenge kan du speile deg i rørene før du må polere de på nytt da??? Er jo klart billigere og helt sikkert lettere å få en fin sveisekant på...

Tommy
Hei, det kommer egentlig an på hvor blankt du vil ha det. Jeg vil påstå at rustfritt har evnen til å holde seg blankt, alt ettersom "bruksområde" selvfølgelig.
Jeg polerte luftfilterbendet mitt da jeg monterte det i begynnelsen av november, og har ikke rørt det siden. Det har holdt seg forholdsvis blankt.
Pr. dags dato ser det slik ut:
Image

Darkstar: Silikonslangene er bestilt fra Rallynuts. Skulle bestille nytt ratt og diverse derfra likevel, så priser og frakt ble ganske rimelig.
Forge intercooleren er i alt 600x320x75mm.
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

svaen wrote:er bestilt fra Rallynuts. Skulle bestille nytt ratt og diverse derfra likevel, så priser og frakt ble ganske rimelig.
Forge intercooleren er i alt 600x320x75mm.
Ok! Takker! Blir nok sikkert til at eg bestiller meg noen bend også til monteringen. Kan ikke du legg ut litt info og tips når du starte med monterning, hvordan du gjør ting og hva du bruker.

Hvor mange bend tror du det trengs?
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

Darkstar wrote:
svaen wrote:er bestilt fra Rallynuts. Skulle bestille nytt ratt og diverse derfra likevel, så priser og frakt ble ganske rimelig.
Forge intercooleren er i alt 600x320x75mm.
Ok! Takker! Blir nok sikkert til at eg bestiller meg noen bend også til monteringen. Kan ikke du legg ut litt info og tips når du starte med monterning, hvordan du gjør ting og hva du bruker.

Hvor mange bend tror du det trengs?
Hei, nå vet jeg ikke hvordan du har planlagt at rørgangen ut fra turbo skal være, men etter mine planer så trenger jeg fem stk. 90-graders bend fra turbo, inkl. bend inn og ut på intercooler. Fra intercooler til innsug så trenger jeg to stk. 45-graders bend.
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

svaen wrote: Hei, nå vet jeg ikke hvordan du har planlagt at rørgangen ut fra turbo skal være, men etter mine planer så trenger jeg fem stk. 90-graders bend fra turbo, inkl. bend inn og ut på intercooler. Fra intercooler til innsug så trenger jeg to stk. 45-graders bend.
Ok! Takker for info :)
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

Har sendt en mail til Vango for priser på rør og bend, har hørt de er dyre men få se hvilket tilbud de kan komme opp med.

Blir ihvertfall 2,5" rustfritt stål, har en kamerat som har sagt ja til sveise i løpet av Februar måned.

Ingen som har noen rør og bend på lur til en rimelig penge?
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

Darkstar wrote:Er dette noe å satse på?
Hei, jeg vil tro at du trenger mer enn to stk. 90-graders silikonbend, men det kommer jo helt an på hvordan du skal bygge rørgangen din.
Skal du kutte hull i høyresiden i fronten din, eller skal du bruke det originale røret ut ifra turbo, eller i det hele tatt ta røret ut fra turbo på venstre siden og "irundt" radiatoren, slik som det er originalt?

Hvis du skal skifte ut alle rør, så må du få laget deg en flens ut fra turbo, som jeg har fått laget meg:

Image

Image

Da er det igrunn billigere å få kjøpt en rørlengde med rustfritt stål, da har du rør til både flens og rørgang ellers. Handler du silikonslanger fra f.eks England, så kommer du godt ut der også.
Apropos rør-kit'et på Ebay, så er det vel heller ikke så billig å få sendt disse rørene til Norge.
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
Darkstar
Gear Head
Posts: 3551
Joined: 05 Aug 2005, 08:01
Location: Holsnøy, Bergen

Post by Darkstar »

svaen wrote:
Darkstar wrote:Er dette noe å satse på?
Hei, jeg vil tro at du trenger mer enn to stk. 90-graders silikonbend, men det kommer jo helt an på hvordan du skal bygge rørgangen din.
Skal du kutte hull i høyresiden i fronten din, eller skal du bruke det originale røret ut ifra turbo, eller i det hele tatt ta røret ut fra turbo på venstre siden og "irundt" radiatoren, slik som det er originalt?

Blir nok helt ny rørgang med flens og alt, planen er et rør på hver side av radiatoren. Det blir vel det letteste? Har en kamerat som skal sveise for meg. Hva gjør du på din?

Hva mener du med å kutte hull på høyresiden i fronten?

Du hadde ikke hatt mulighet å kjøpt en rørlengde til meg og sendt nedover? Skal selvfølgelig få penger for det.
07' Audi A3 Sportback 2,0TDI
X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Post by svaen »

Blir nok helt ny rørgang med flens og alt, planen er et rør på hver side av radiatoren. Det blir vel det letteste? Har en kamerat som skal sveise for meg. Hva gjør du på din?

Hva mener du med å kutte hull på høyresiden i fronten?

Du hadde ikke hatt mulighet å kjøpt en rørlengde til meg og sendt nedover? Skal selvfølgelig få penger for det.
Hei, jeg er ikke sikker på hva som er den letteste måten å gjøre dette på.
Men jeg har uansett planlagt at rør inn og ut fra intercooler skal gå på hver sin side av radiatoren, og da må jeg skjære et hull i selve frontplaten på venstresiden av radiatoren (sett forfra), for å få røret frem til intercooleren.
Image

Ringte akkurat rørleggeren min, og de hadde kun 2" og 3" på lager nå, og fikk ikke inn 2,5" før mandag. Skal se om jeg får til noe over helga, hvis jeg ikke drar på sjøen i morgen. :roll:
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R
Post Reply