veltebur

Diskusjon om eksteriør og interiør modifikasjoner for alle biler.

User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD »

jeg kjenner jeg blir KRAFTIG fysisk uvel her... :roll:
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Post by SL33PER »

må du godkjenne halvbur til gatebil? der var jo prisen på 1800,- hos Pedersen Racing. det er jo ganske rimelig....
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Bare Rør...

Post by mazdafun »

Hei.

Må bare reklamere litt for Jørn. Han har bl.a. bygget gatebil-taxien sitt bur og maaaange flere.

Inni GT-R'en (ikke den røde) så er det så mye rør nå at det nesten ikke går ann å komme inn :lol:

Pris fra 5500,- + mva. og oppover. Jeg landet på 15 K + men det er verdt hver eneste krone når man skal rulle bortover :shock: (-som jeg sa - jeg skal ikke ha bur til rally, jeg skal ha det til å rulle).

Buret er helsveiset, ligger tett inntil karosseriet og viser en meget god kvalitet over det hele. (-og ja, seff skal alle som bygger bur dette, men det er ikke alltid tilfelle). I tilegg så er leveringstiden bra.

Bilder av røra kommer - skal bare lakke litt først.

mvh

NB : nummeret til Jørn er : 90064657
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Post by mazdafun »

ochagenes wrote:
WireD wrote:Dette er jo helt latterlig!!!!!

du:"Hei, jeg vil gjøre bilen min sikrere"

BT:"Glem det"


only in norway :roll:
Om du har lyst å lese litt "dokumentasjon" fra BT. http://www.camaro.no/Document.pdf
Hei.

Hvor finner jeg resten av "SFOOR" blekka? (-dette er side 2).

"Dem juger jo så dem tror det sjæl" - er tanken jeg sitter igjen med etter å ha lest den siden der.

mvh

"kamplysten" :D
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

mazdafun wrote:
ochagenes wrote:Om du har lyst å lese litt "dokumentasjon" fra BT. http://www.camaro.no/Document.pdf
Hei.

Hvor finner jeg resten av "SFOOR" blekka? (-dette er side 2).

"Dem juger jo så dem tror det sjæl" - er tanken jeg sitter igjen med etter å ha lest den siden der.

mvh

"kamplysten" :D
Det får du nesten spørre toyparts om, siden det er han som har lagt ut info. Tråden url er hentet fra. http://www.evo.no/index.php?name=PNphpB ... 6&start=25
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Post by frode »

Hei,

Jeg er selv enig i dette med helbur og gatebiler (snakker om en daglig bruksbil/weekend racer, en bil som blir brukt mye på gata og ikke en bil som går i extreme-klassen på Gatebil treff).

Det har seg slik at med bur i bilen er det mye rør i veien, du har et rør som går langs taket mellom a og b stolpen, dere som har bulka litt veit at kroppen flytter seg ganske mye ved en kollisjon. Ofte sitter man ikke med hodet så langt unna buret (ihvertfall oss som er forholdshvis høye). Hva skjer om man er får en real smell i sia, sitter der uten hjelm og kliner hue i røret?

Kraniebrudd. Hjelper ikke med denne 15mm polstringa heller da gitt.

Jeg gidder ikke å kjøre med hjelm i bilen min på gata, derfor holder jeg meg til halvbur. En annen ting er at BT faktisk har et poeng med dette med rømning. Det kan faktisk være ganske klønete å klatre ut av en bil med helbur og gjerne et kryss i døråpninga. Ved en evt brann og panikk, uten brannhemmende klær så ligger man dårlig ann. Tenk også litt på hvordan ambulanse/brann/politistyrker er opplært, de har vel _ingen_ erfaring eller opplæring i å redde folk ut av biler med helbur (som sagt så blir det veldig mye trangere med dissa røra).

Husk at BT somregel tenker på at bilene skal være sikre å kjøre, og ikke at de kun skal hindre oss i å ha det gøy.

Hilsen Frode
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Post by SL33PER »

jeg får prøve igjen :P

må du godkjenne halvbur til gatebil? der var jo prisen på 1800,- hos Pedersen Racing. det er jo ganske rimelig....
User avatar
Maja
Posts: 26
Joined: 18 Jun 2006, 22:00
Location: kr.sand
Contact:

Post by Maja »

min bil er en 72 mod. har jeg evt en mulighet eller anbefaler dere meg å få godkjent stol og belte før jeg sveiser bur?

noen som vet hva konsekvensene kan bli om jeg blir stoppet med bur uten at det er godkjent og bilen er reg med hvite skilter?

hvis jeg kontakter BT om godkjenning av bur, gir de meg da svar på hva som er reelt eller sier de bare det som passer dem best? vet det er STOR forskjell på BT i nord og sør. i nordnorge godkjenner de godt en 616 ombygd til en rx-2 men i kristiansand kan man bare glemme det :roll:
nissan skyline gts r33 (go`bilen)
72 mazda rx2 (prosjektet)
86 volvo 245 (vinterbilen)

http://www.shifttodrift.no
User avatar
Maja
Posts: 26
Joined: 18 Jun 2006, 22:00
Location: kr.sand
Contact:

Post by Maja »

RaSaR-FaNt wrote:jeg får prøve igjen :P

må du godkjenne halvbur til gatebil? der var jo prisen på 1800,- hos Pedersen Racing. det er jo ganske rimelig....
jeg tror du må godkjenne det ja men tror også det går greit så lenge du registrerer bilen til 2 seter. prisen hos pedersen racing er for ferdig bøyde hovedrør. du må kutte og tillpasse resten selv. og du må sveise selv. tror det er ganske strenge krav til sveising også
nissan skyline gts r33 (go`bilen)
72 mazda rx2 (prosjektet)
86 volvo 245 (vinterbilen)

http://www.shifttodrift.no
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Post by SL33PER »

hmm.. tror ik de er noe problem og sveise... jeg jobber på bilopprettings verksted.. så kansje det kan hjelpe på litt...
User avatar
Maja
Posts: 26
Joined: 18 Jun 2006, 22:00
Location: kr.sand
Contact:

Post by Maja »

RaSaR-FaNt wrote:hmm.. tror ik de er noe problem og sveise... jeg jobber på bilopprettings verksted.. så kansje det kan hjelpe på litt...
ja da bør jo sveisinga være mer enn grei nok. de som selger buret annbefalte meg å få sveist hos opprettere.
nissan skyline gts r33 (go`bilen)
72 mazda rx2 (prosjektet)
86 volvo 245 (vinterbilen)

http://www.shifttodrift.no
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Hei Frode..

Post by mazdafun »

frode wrote:Hei,

Jeg er selv enig i dette med helbur og gatebiler (snakker om en daglig bruksbil/weekend racer, en bil som blir brukt mye på gata og ikke en bil som går i extreme-klassen på Gatebil treff).

Det har seg slik at med bur i bilen er det mye rør i veien, du har et rør som går langs taket mellom a og b stolpen, dere som har bulka litt veit at kroppen flytter seg ganske mye ved en kollisjon. Ofte sitter man ikke med hodet så langt unna buret (ihvertfall oss som er forholdshvis høye). Hva skjer om man er får en real smell i sia, sitter der uten hjelm og kliner hue i røret?

Kraniebrudd. Hjelper ikke med denne 15mm polstringa heller da gitt.

Jeg gidder ikke å kjøre med hjelm i bilen min på gata, derfor holder jeg meg til halvbur. En annen ting er at BT faktisk har et poeng med dette med rømning. Det kan faktisk være ganske klønete å klatre ut av en bil med helbur og gjerne et kryss i døråpninga. Ved en evt brann og panikk, uten brannhemmende klær så ligger man dårlig ann. Tenk også litt på hvordan ambulanse/brann/politistyrker er opplært, de har vel _ingen_ erfaring eller opplæring i å redde folk ut av biler med helbur (som sagt så blir det veldig mye trangere med dissa røra).

Husk at BT somregel tenker på at bilene skal være sikre å kjøre, og ikke at de kun skal hindre oss i å ha det gøy.

Hilsen Frode
Heisann Frode.

Jeg er enig med deg på litt, men uenig på mye mer.. Er ikke noe poeng å "krangle" på nett, men mye av det du skriver reflekterer det mange synes, så jeg tillater meg å ta litt tak i det allikevel.

Jeg er enig i at hodet+rør er en dårlig ting. Men her synes jeg ett forbud mot bur er å angripe dette i feil ende. Kan man ikke heller si at biler med bur må ha stoler med "lapper" for hodet, 4 eller 6 pkt. seler, og evt fører og andre i bilen må bruke hjelm? Jeg forstår at du ikke gidder å kjøre med hjelm hver dag, men da kan du også drite i å sette inn bur i gatebilen din. Dette vil gi de som ønsker bur en skikkelig måte å få dette godkjent. Nå er det kun som rallybil dette går, og det er for dumt at jeg må regge bilen som rallybil, men aldri kjøre ett eneste rally.

Rømming ifra en bil som har bur. Her er jeg sterkt uenig. Man må se dette som en pakke med bur, stoler og belter. Sammen gjør de at sjangsen for å komme fra en smell med vesentlig mindre skader enn med ett org setup (3pkt belte, std stol, ikke bur, etc). Dette vil resultere i at du har bevisstheten, ikke har knekt kravebein, etc, og kan komme deg ut selv.

I tilegg vil buret gjøre bilens struktur MYE stivere, og dette vil igjen resultere i at kupeèn er inntakt og dører går og åpne i større gred (-noe som i std bil tilfelle er motsatt). Om bilen brenner med bur, eller ikke har ikke noe å si på skadene, men om man kommer ut fort har det. Greit at rømningsveien bakover er dårligere(rørene kan være i veien), men faktum er at kupeèn vil være mye mer inntakt i en burbil, og man vil ikke ha taket trykt ned etter en rundvelt f.eks.

Brannvesen som skal redde ut folk fra burbiler. Strukturen til burbiler er sterkere. Som beskrevet over, så vil dette være gunstig med tanke på dører, det er fremdeles plass til folk, etc.. Men i noen kollisjoner vil allikevel dører være umulig å åpne, taket må av for å redde ut folk, etc. Om brannvesenet som kommer til har utstyr til denne jobben, så er det snakk om sekunders forskjell på å klippe a-b og c tolpen. Disse gutta har utstyret i orden, og de som har sett det i aksjon forstår at hydraulsaks og motorsag-vinkelsliper er rått parti mot alt som heter bil, være seg bur eller ikke.

Avslutningen din undres jeg over (-mulig jeg er "tett").

Det handler ikke om at det er "Gøy" med bur. En bil blir ikke mer sikker å "kjøre" med bur (OK-den blir stivere - bedre kjøreegenskaper, men det er ikke det primære med bur.)

Det handler om at jeg som ønsker bur i min bil vil ha det om ulykken skulle være ute. Jeg vet at det gjør mine odds for å overleve, og komme fra det med minimalt med skader fra en ulykke som kan skje alle trafikanter på veien. Når det i tilegg ikke kan skade andre att jeg velger at jeg vil ha bur i min bil, så forstår jeg ikke hvorfor noen som sitter i SFOOR skal ta fra meg retten til å sette bur i min bil.

Bare for å sette det i perspektiv. Hva er det neste? :

MC førere får ikke lov til å kjøre med skinndress, for det er vanskeligere å klippe opp etter en ulykke enn en dongeribukse. Man kan få brannskader når man sklir bortover asfalten i skinndress, noe som man ungår med dongeri (-for da sliter du bare ned kjøttet).

Dette handler om MITT valg som trafikant. Jeg vil gjerne ta dette valget selv, for jeg med min innsikt i bilteknikk forstår at bilfabrikantene er pengegriske folk som lager bilene så billig som mulig, og den eneste grunnen til at de lagere sikrere biler er NCAP og at forbrukere presser det frem. Og jeg kjører rundt i 90-talls japser som ikke har hørt om sikkerhet ved f.eks sidekollisjon. Jeg vil ha bur i min bil. Er det så mye å forlange å kunne gjøre dette uten å måtte "snike" bilen igjennom BT som en Grp. N rallybil med hvite skilt?

Takk for at du leste hit. Og beklager for at det var deg denne gangen Frode. :lol:

God natt.
User avatar
SL33PER
Gear Head
Posts: 1743
Joined: 24 Apr 2006, 01:33
Location: Voss

Post by SL33PER »

supert innlegg mazdafun :)
User avatar
Maja
Posts: 26
Joined: 18 Jun 2006, 22:00
Location: kr.sand
Contact:

Post by Maja »

der fikk du sagt det ja :lol:
nissan skyline gts r33 (go`bilen)
72 mazda rx2 (prosjektet)
86 volvo 245 (vinterbilen)

http://www.shifttodrift.no
User avatar
JoaStarlet
Posts: 615
Joined: 02 Jan 2006, 00:53
Location: Fredrikstad

Post by JoaStarlet »

Takk Frank Ove!
Du fikk sagt akkuratt det jeg mente, men ikke klarte og få ned med bokstaver..

Og det med Ncap. Bilprodusentene bygger ikke biler for å redde folk, de bygger så dem skal score bra i ncap tester(dvs. redde dukken)..

JoAmemiya
04' Bmw M3
91' Nissan Skyline R32
93' Mazda Rx-7 R-1 JDM
-94' Mazda Rx-7 R-2 Wide-body US
-93' Mazda Rx-7 Touring US
-82' Toyota Starlet
Post Reply