Tips til nybegynner

Diskusjon om eksteriør og interiør modifikasjoner for alle biler.

Post Reply
User avatar
Spacer
Posts: 27
Joined: 04 Mar 2007, 16:14
Location: Lillestrøm
Contact:

Tips til nybegynner

Post by Spacer »

Hei =)
Jeg har en Mazda 626 -94 modell som jeg har tenkt til å style litt. Siden jeg driver å tar lappen, så kan jeg jo like gjerne jobbe litt med bilen som står der, men budsjettet er lavt (foreløpig), så det blir ikkeno særlig utvendig. Bare innvendig.

Det jeg har tenkt, er å lakkere diverse rammer (sånn som her), men det jeg lurer på, er åssen jeg gjør det. Har lite erfaring med lakkering, men er ganske teknisk anlagt av meg og lærer fort. Det er selve lakkeringen jeg stusser litt på. Burde jeg øve meg litt før jeg lakkerer eller er det rimelig lett? Og hvis jeg feiler, hva kan jeg gjøre for å få det vekk igjen? Pusse?
Vil bare lære meg litt om styling av interiør. Har også tenkt å skifte dioder og skiver på speedometeret osv. Så ett sted må man jo starte :)

Har også tenkt til å sette in et par neon lys med et lite kontrollpanel. Skal få det så ikke-jalla som mulig :roll:

Diverse linker til How-to's hadde vært fint. Har søkt, men finner lite.

Så håper dere bil-eksperter kan hjelpe meg litt :wink:
User avatar
kroz
Posts: 202
Joined: 22 Jul 2006, 09:21
Location: Halden

Post by kroz »

Ang lakking, puss ned og lakk opp. Jo grundigere forarbeid jo penere resultat. Er ikke noe spesielt man må tenke på så vidt jeg kommer på i farta... Lange fine strøk med boks blir pent hvis man har litt feeling i fingra, men sprøyte blir selvfølgelig bedre.

Vet ikke hvor mye du fikk ut av det innlegget her men :p

Mazda 626 1.8i LX '96
Show'n'shine
User avatar
kroz
Posts: 202
Joined: 22 Jul 2006, 09:21
Location: Halden

Post by kroz »

Og velkommen til forumet forresten!

Sjekk ut lakkerings-delen på bilforumet.net. Der ligger det noen fine tråder ang dette. Ligger kanskje noen her på forumet å? Har ikke sjekka.

Mazda 626 1.8i LX '96
Show'n'shine
User avatar
Spacer
Posts: 27
Joined: 04 Mar 2007, 16:14
Location: Lillestrøm
Contact:

Post by Spacer »

kroz wrote:Og velkommen til forumet forresten!

Sjekk ut lakkerings-delen på bilforumet.net. Der ligger det noen fine tråder ang dette. Ligger kanskje noen her på forumet å? Har ikke sjekka.
takk takk :wink:
Skal sjekke linken du ga meg. Skal ta en tur på Torshov etterpå å titte litt også. Noen andre små tips? Småting som kan gjøres for å shine opp bilen litt?

Og vil gjerne testlakkere litt før jeg går på bilinteriøret.. hvilket materiale er det best å testlakkere på?
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

siden det er plast du skal til å prøve deg på... så finn noe plast å prøv deg på... gå på en skraphandler og ta med deg noen intriørdeler og test deg på... da vil du få samme utfordringene som du vil få i din...

nemlig at sjangsen er stor for at en tidligere eiger (eller du selv) har shina den opp invendig med sånn silikon stuff... og det silikonet må bort før du begyner å lakke viss ikke går det tee heeelveeete :wink: hehe
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
User avatar
Spacer
Posts: 27
Joined: 04 Mar 2007, 16:14
Location: Lillestrøm
Contact:

Post by Spacer »

Bilen's forrige eier er min søster. Kan ikke huske noe shining med silikon :wink: Men Bilen hadde en eier før henne igjen da..
User avatar
Spacer
Posts: 27
Joined: 04 Mar 2007, 16:14
Location: Lillestrøm
Contact:

Post by Spacer »

Var en tur innom Torshov i sta.. Spurte om tips, å de sa at jeg først skulle pusse det matt med fint sandpapir (men hvor fint?)

Image Image
Så skulle jeg bruke silikonfjerner, så grunne med Plastig Primer.

Image Image
Så skulle jeg spraye på fargen så bruke Akryl Klarlakk etterpå der igjen.
Høres dette greit ut?

Image
Tror jeg går får fargen: 20-0841 / mørkeblå, men jeg finner ingen sider på nett som har et "fargespekter" med alle fargekodene på.. Noen som vet?

Også en ting til: Hva er billigste måten å få litt grommere lyd på bilen? Effektpotte? Pris?
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Post by WildThing »

Et greit tips er faktisk noe så enkelt som å prøve seg på modellbyggesett først. Bygger en del sånne selv (omtrent 300 sett så langt), og vil bedømme meg som ganske stødig på lakkboksen.
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
P1eR
Posts: 11
Joined: 07 Apr 2007, 18:51

Post by P1eR »

Hey!

henger meg på denne tråden.
Har en 323F BA 97 mod.


Har også tenkt og lakkere intteriørdetaljene. Det er jo mange små porer over det hele. (sjatteringe, lærimitasjon.. Kall det hva du vil)
Skal dette pusses ned, eller kan man bruke noe annet for å dekke til? Hva er best. Mange med erfaring på det området her inne har jeg skjønt!
Men jeg skal ha det rødt. 8)

Noen som kan gå litt i detalj på fremgansmåte?

Bilen er rød metallic. Har tenkt på noen røde neon-lys på fører og passasjersiden ved beina. Og rødt under setene, for de bak.
Har også lyst på neon i baasjeommet, og tenkte og bryte opp med grønt der.

Høres dette overdoo ut? Vil på ingen måte ha et tivoli. :)


Rødt understells sett er underveis. Bilen er litt redd for bakken, å det burde jeg også gjøre noe med. :)



P
Post Reply