dimensjoner på kabler.

Spørsmål, råd og tips om bilstereo.
User avatar
agurk03
Posts: 102
Joined: 30 Sep 2007, 12:41
Location: sortland

Re: dimensjoner på kabler.

Post by agurk03 »

bære før å hør du vill heller hadd kondensator atme forsterker en et batteri? eller ville du kjørt et batteri åså en kondensator så til forsterker. bare prøver å finne ut hvor dere vill me diskusjon? :lol:
91 323 gtx\r back :D
x90 626 fe3 sed solgt
x90 626 fe3 4x4 sed solgt
x90 626 fe3 sed solgt
83 626 fe3 delebil
x84 323 gt solgt
ca 10 80 tals 323'a 1.3-1.5 r.i.p.
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

agurk03 wrote:bære før å hør du vill heller hadd kondensator atme forsterker en et batteri? eller ville du kjørt et batteri åså en kondensator så til forsterker. bare prøver å finne ut hvor dere vill me diskusjon? :lol:
Det store og hele er jo lommeboka som styrer :wink:
Alt er avhengig av hva annet som anlegget består av, for å vite hva som er "best". Jeg kommer nok til å kjøre uten kondis selv på mitt anlegg, som består av 2 Soundstreamforsterkere når alt er på plass. Men om det kommer inn en kondensator, kommer den omtrent på samme plass koblingsmessig som et batteri som skal inn under baksetet. der er strømfordelingen, med en 21mm kabel til hver forsterker, både 12v og jord.

Diskusjonen er vel egentlig havnet på faglig uenighet :roll: hehe...
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Audiocore
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 18:48

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Audiocore »

Hva har rippelspenning med likespenning å gjøre? Hvor kom den AC-tingen fra? Jeg har IKKE AC i bilen min, annet en den jeg bruker om sommeren som lager kaldluft.

Ja, en kondensator skal kunne "glatte ut spenningen", men ikke annet en å gjøre den mer stabil/kunne gi litt mer 'power' når forsterkeren sluker mest. Men med en gang den begynner å lade seg ut så vil den trekke strøm fra neste spenningskilde. ERGO: den er en forbruker!

Elementær elektroteknikk, for de som faktisk skjønner det!
Mvh Tony Bardalen
[Installasjon av bilstereo, navigasjon og handsfree]
Morel - Sinfoni - JL Audio - Resonant Engineering - US Amps - Alpine - Kinetik
Audiocore
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 18:48

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Audiocore »

agurk03 wrote:bære før å hør du vill heller hadd kondensator atme forsterker en et batteri? eller ville du kjørt et batteri åså en kondensator så til forsterker. bare prøver å finne ut hvor dere vill me diskusjon? :lol:
Et batteri har mer å gi en en kondensator, og koster kanskje like mye, så valget MITT er klart.
Mvh Tony Bardalen
[Installasjon av bilstereo, navigasjon og handsfree]
Morel - Sinfoni - JL Audio - Resonant Engineering - US Amps - Alpine - Kinetik
Techpoint
Posts: 10
Joined: 13 May 2008, 19:12
Location: Arendal
Contact:

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Techpoint »

fne wrote: utdanninga er iorden? er det mulig å få litt mere spesifisert? greit å vite litt mere om den man er saklig uenig med :wink: til opplysning da, så er min utdanning service-elektronikk, med spesialisering i Lyd & Bilde, samt Radarteknikk.
Fordi utdanningen har lite å si i denne sammenhengen, det som teller er praksisen og erfaringen...
Men har da jobbet som elektriker i 11 år, og jobber også som bilstereomontør i en 30 år gammel bedrift.
Samt at jeg har drevet med bilstereo på egenhånd i over 10år, har de siste 4 årene vært sponset av de største leverandørene av bilstereo i norge osv osv..
Ikke så relevant egentlig, men siden du nevnte radarteknikk......
Regional Champion World Finals dB-dragracing Street Max 1-2 2007
Focus Acoustics
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

Audiocore wrote:Hva har rippelspenning med likespenning å gjøre? Hvor kom den AC-tingen fra? Jeg har IKKE AC i bilen min, annet en den jeg bruker om sommeren som lager kaldluft.

Ja, en kondensator skal kunne "glatte ut spenningen", men ikke annet en å gjøre den mer stabil/kunne gi litt mer 'power' når forsterkeren sluker mest. Men med en gang den begynner å lade seg ut så vil den trekke strøm fra neste spenningskilde. ERGO: den er en forbruker!

Elementær elektroteknikk, for de som faktisk skjønner det!
hvor jeg har AC fra? har ikke nevnt det i det hele tatt, men ettersom du tar det opp, du har en vekselstrømsgenerator i bilen din, og når den blir likeretta får du rippel. i tillegg blir det ofte rippel når du har belastningsvariasjoner som medfører spenningsvariasjoner. derav rippel.

og ang forbruker, så er det en enhet tilkobla som trekker strøm, og forbruker den. en kondensator tapper ikke en krets for energi, energien er der enda, bare lagret i kondensatoren, og er tilgjengelig for hele kretsen, dermed er den ikke forbrukt, og kondensatoren er ikke en forbruker.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Audiocore
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 18:48

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Audiocore »

Den er en forbruker når den lader seg opp, det skjønner vel du og?
Mvh Tony Bardalen
[Installasjon av bilstereo, navigasjon og handsfree]
Morel - Sinfoni - JL Audio - Resonant Engineering - US Amps - Alpine - Kinetik
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

den er ikke å definere som en forbruker fordi.. Ja, den bruker strøm når den lader seg opp, men den kan ikke defineres som en forbruker, som f.eks. en lyspære eller en cd-spiller. Egentlig blir det da snakk om en definisjonssak, hvor du definerer en enhet som ikke forbruker men lagrer strøm, som en forbruker. Jeg definerer en enhet som forbruker når den tapper energi ut av en krets, for å gjengi energi i en annen form. Som lyspære, og forsterkere osv...
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

For å spesifisere litt til; du ser på kretsen i deler av et tidsløp, for å definere forbruk, mens jeg velger å se over et større tidsløp, noe jeg mener gir et mere korrekt bilde.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Audiocore
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 18:48

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Audiocore »

I denne sammenheng blir det feil å generalisere. Vi snakker om i det momentet forsterkeren trenger kraft, la oss si gjennom et 'helt' basslag. Med en gang forsterkeren forsyner seg av kondensatoren blir den OGSÅ en forbruker, ergo må da batteriet (som er neste spenningskilde) levere enda mer strøm akkurat da.
Mvh Tony Bardalen
[Installasjon av bilstereo, navigasjon og handsfree]
Morel - Sinfoni - JL Audio - Resonant Engineering - US Amps - Alpine - Kinetik
User avatar
Martinsen
Posts: 436
Joined: 19 Aug 2007, 13:52
Location: Steinkjer

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Martinsen »

back to topic. noen som har en formening om koblene?:)
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
User avatar
Martinsen
Posts: 436
Joined: 19 Aug 2007, 13:52
Location: Steinkjer

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Martinsen »

agurk03 wrote:
Martinsen wrote:
agurk03 wrote:200a ? meste du klarer å hente ut av dynamoen er 170-180a hvem har sagt di klarer 200?
eller skal du bygge om fester kansje?
Team Excessive Amperage i usa bygger om dynamoer og har fått de til over 300Amp.

vet d har bestil der før men over 170-180 a må du få annen type å må dermed byge om fester å slikt
Jepp, du hadde rett der:) han kunne lage en til 180Amp uten å gjøre om noe på den og det koster 365 dollar
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
User avatar
Martinsen
Posts: 436
Joined: 19 Aug 2007, 13:52
Location: Steinkjer

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Martinsen »

også ser det litt mer fancier ut med kondenstatorer en bare med 2 subber og 2 forsterkere:P
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Zepticon »

Tilbake til Topic gutter!
Hvilket resultat 0 eller 100 kondensatorer har i et system har veldig lite å gjøre med hvilken dimm det må være på kablene. :wink:

Selv lurer jeg på akkurat det samme:
Dimm på batterikabel og sikkring fra bagasjerom frem til motor (batterier står i bagasjerommet)
Dimm på kabler mellom monoblokk og sub
Dimm på kabler fra 4-kanals til front og bakhøytalere.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Martinsen
Posts: 436
Joined: 19 Aug 2007, 13:52
Location: Steinkjer

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Martinsen »

Zepticon wrote:Tilbake til Topic gutter!
Hvilket resultat 0 eller 100 kondensatorer har i et system har veldig lite å gjøre med hvilken dimm det må være på kablene. :wink:

Selv lurer jeg på akkurat det samme:
Dimm på batterikabel og sikkring fra bagasjerom frem til motor (batterier står i bagasjerommet)
Dimm på kabler mellom monoblokk og sub
Dimm på kabler fra 4-kanals til front og bakhøytalere.
Enig!:;P
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
Post Reply