dimensjoner på kabler.
dimensjoner på kabler.
Skal kjøpe meg annlegg etterhvert, og da må jeg jo ha kabler!
Skal kjøpe av merket audiobhan, har allt funnet meg et annlegg.. kanskje litt i største laget, men men:D
2stk 4000W Max, High Current MonoBlock Amplifier
2stk 12" Immortal Series Subwoofer 4000W Max
6" x 9" ASV Series 3-way Speakers 400W
Står mellom dette og et sett som er hakket mindre..
Så hvilke dimensjoner på strømkablene og høytalerkablene trenger jeg?
Skal også ha 2stk kondensatorer på ca 4Farad
Må vel ha større dynamo også. noen som hvet hvor man får det som passer til fe3?:)
Skal kjøpe av merket audiobhan, har allt funnet meg et annlegg.. kanskje litt i største laget, men men:D
2stk 4000W Max, High Current MonoBlock Amplifier
2stk 12" Immortal Series Subwoofer 4000W Max
6" x 9" ASV Series 3-way Speakers 400W
Står mellom dette og et sett som er hakket mindre..
Så hvilke dimensjoner på strømkablene og høytalerkablene trenger jeg?
Skal også ha 2stk kondensatorer på ca 4Farad
Må vel ha større dynamo også. noen som hvet hvor man får det som passer til fe3?:)
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
x Mazda 626 GD 87
- MazdaLaVista
- Gear Head
- Posts: 1244
- Joined: 24 Aug 2005, 12:05
- Location: On The Roads in Bergen
Re: dimensjoner på kabler.
I og med at audiobahn oppgir greiene sine i lekewatt, så er det mindre interresant. Finn ut hvor stor sikring det er på de forskjellige forsterkerne. så kan vi hjelpe deg.Martinsen wrote:Skal kjøpe meg annlegg etterhvert, og da må jeg jo ha kabler!
Skal kjøpe av merket audiobhan, har allt funnet meg et annlegg.. kanskje litt i største laget, men men:D
2stk 4000W Max, High Current MonoBlock Amplifier
2stk 12" Immortal Series Subwoofer 4000W Max
6" x 9" ASV Series 3-way Speakers 400W
Står mellom dette og et sett som er hakket mindre..
Så hvilke dimensjoner på strømkablene og høytalerkablene trenger jeg?
Skal også ha 2stk kondensatorer på ca 4Farad
Må vel ha større dynamo også. noen som hvet hvor man får det som passer til fe3?:)
93mod Mazda RX7
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
Re: dimensjoner på kabler.
lekewatt?:oMazdaLaVista wrote:I og med at audiobahn oppgir greiene sine i lekewatt, så er det mindre interresant. Finn ut hvor stor sikring det er på de forskjellige forsterkerne. så kan vi hjelpe deg.Martinsen wrote:Skal kjøpe meg annlegg etterhvert, og da må jeg jo ha kabler!
Skal kjøpe av merket audiobhan, har allt funnet meg et annlegg.. kanskje litt i største laget, men men:D
2stk 4000W Max, High Current MonoBlock Amplifier
2stk 12" Immortal Series Subwoofer 4000W Max
6" x 9" ASV Series 3-way Speakers 400W
Står mellom dette og et sett som er hakket mindre..
Så hvilke dimensjoner på strømkablene og høytalerkablene trenger jeg?
Skal også ha 2stk kondensatorer på ca 4Farad
Må vel ha større dynamo også. noen som hvet hvor man får det som passer til fe3?:)
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
x Mazda 626 GD 87
Re: dimensjoner på kabler.
Her er spekifisjonene til forsterkeren.
* Amplifier Class N/A
* Number of Channels 1 - Mono
* RMS Power (4 ohms) 500 watts x 1 channel
* RMS Power (2 ohms) 1000 watts x 1 channel
* RMS Power (1 ohm) 2000 watts x 1 channel
* Bridged RMS Power N/A
* Peak Power Output 4000 watts x 1 channel
* Minimum Impedance Unbridged 1 ohm
* Minimum Impedance Bridged N/A
* THD at Rated RMS Power 0.05%
* Speaker Level Inputs No
* Preamp Outputs Yes - 1 pair
* Built-in Crossover Low-pass (LP), Full (AP)
* High-Pass Crossover Frequency N/A
* Low-Pass Crossover Frequency 40 - 120 Hz
* Subsonic Filter 20 - 50 Hz
* Signal-to-Noise Ratio 100 dB
* Channel Separation N/A
* Bass Boost 0 - 18 dB
* Bass/Gain Remote Yes
* Fan Cooled Yes
* Fuse Rating 40A x 3
* Amplifier Class N/A
* Number of Channels 1 - Mono
* RMS Power (4 ohms) 500 watts x 1 channel
* RMS Power (2 ohms) 1000 watts x 1 channel
* RMS Power (1 ohm) 2000 watts x 1 channel
* Bridged RMS Power N/A
* Peak Power Output 4000 watts x 1 channel
* Minimum Impedance Unbridged 1 ohm
* Minimum Impedance Bridged N/A
* THD at Rated RMS Power 0.05%
* Speaker Level Inputs No
* Preamp Outputs Yes - 1 pair
* Built-in Crossover Low-pass (LP), Full (AP)
* High-Pass Crossover Frequency N/A
* Low-Pass Crossover Frequency 40 - 120 Hz
* Subsonic Filter 20 - 50 Hz
* Signal-to-Noise Ratio 100 dB
* Channel Separation N/A
* Bass Boost 0 - 18 dB
* Bass/Gain Remote Yes
* Fan Cooled Yes
* Fuse Rating 40A x 3
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
x Mazda 626 GD 87
- MazdaLaVista
- Gear Head
- Posts: 1244
- Joined: 24 Aug 2005, 12:05
- Location: On The Roads in Bergen
Re: dimensjoner på kabler.
Martinsen wrote:Her er spekifisjonene til forsterkeren.
* Amplifier Class N/A
* Number of Channels 1 - Mono
* RMS Power (4 ohms) 500 watts x 1 channel
* RMS Power (2 ohms) 1000 watts x 1 channel
* RMS Power (1 ohm) 2000 watts x 1 channel
* Bridged RMS Power N/A
* Peak Power Output 4000 watts x 1 channel
* Minimum Impedance Unbridged 1 ohm
* Minimum Impedance Bridged N/A
* THD at Rated RMS Power 0.05%
* Speaker Level Inputs No
* Preamp Outputs Yes - 1 pair
* Built-in Crossover Low-pass (LP), Full (AP)
* High-Pass Crossover Frequency N/A
* Low-Pass Crossover Frequency 40 - 120 Hz
* Subsonic Filter 20 - 50 Hz
* Signal-to-Noise Ratio 100 dB
* Channel Separation N/A
* Bass Boost 0 - 18 dB
* Bass/Gain Remote Yes
* Fan Cooled Yes
* Fuse Rating 40A x 3
Ja lekewatt, hehe. ikke særlig sparsommelige på utrekning. Hehe. Ok så der er det 120A sikring, 2 slike forsterkere, og du skal ha en forsterker på 6x9 også? hvilken? hva er spec på subene? ohm feks?
93mod Mazda RX7
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
87mod Mazda 323 4wd Turbo
x 87mod Daihatsu Charade Turbo AKA THE BEAST
x 91mod Mazda 323 HeiHvorDetGårVersjon1
x 93mod Mazda 323 GTR (I miss you)
x 87mod Mazda 323 4wd Turbo ( R.I.P.)
x 87mod Peugeot GTi 1.6 (R.I.P)
Re: dimensjoner på kabler.
spec subbene:
# Subwoofer Size 12"
# Dual Voice Coil No, Quad Voice Coils (equivalent to 2 Dual Voice Coils)
# Impedance Quad 2 ohms
# RMS Power Handling 2000 watts
# Peak Power Handling 4000 watts
# Woofer Surround Foam
# Woofer Composition Kevlar Fiber
# Sealed Box Volume Not Recommended
# Ported Box Volume 1.45 - 3.4 cubic feet
# Sensitivity 95 dB
# Frequency Response 23 - 700 Hz
# Xmax (millimeters) N/A
# Top Mount Depth 8-5/8"
# Cutout Diameter 10-7/8"
Tenkte å kjøre 6x9 på dvd spilleren..
# Subwoofer Size 12"
# Dual Voice Coil No, Quad Voice Coils (equivalent to 2 Dual Voice Coils)
# Impedance Quad 2 ohms
# RMS Power Handling 2000 watts
# Peak Power Handling 4000 watts
# Woofer Surround Foam
# Woofer Composition Kevlar Fiber
# Sealed Box Volume Not Recommended
# Ported Box Volume 1.45 - 3.4 cubic feet
# Sensitivity 95 dB
# Frequency Response 23 - 700 Hz
# Xmax (millimeters) N/A
# Top Mount Depth 8-5/8"
# Cutout Diameter 10-7/8"
Tenkte å kjøre 6x9 på dvd spilleren..
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
x Mazda 626 GD 87
Re: dimensjoner på kabler.
hmm hvordan har du tenkt å mate dette med strøm? du klarer ALDRI å mate dette med originalt oppsett med dynamo..Martinsen wrote:spec subbene:
# Subwoofer Size 12"
# Dual Voice Coil No, Quad Voice Coils (equivalent to 2 Dual Voice Coils)
# Impedance Quad 2 ohms
# RMS Power Handling 2000 watts
# Peak Power Handling 4000 watts
# Woofer Surround Foam
# Woofer Composition Kevlar Fiber
# Sealed Box Volume Not Recommended
# Ported Box Volume 1.45 - 3.4 cubic feet
# Sensitivity 95 dB
# Frequency Response 23 - 700 Hz
# Xmax (millimeters) N/A
# Top Mount Depth 8-5/8"
# Cutout Diameter 10-7/8"
Tenkte å kjøre 6x9 på dvd spilleren..
93` Mazda 323 GT-R
85` Volvo 740 TIC - solgt
87` Volvo 740 GL - solgt
85` Volvo 740 TIC - solgt
87` Volvo 740 GL - solgt
Re: dimensjoner på kabler.
Skal se om jeg får tak i større dynamo og 2 ekstra baterier.. det må vel holde:P
ang. kabler, så kan jeg vel bare ta de største som er? 54mm2 ?:) både til strøm og jording.
ang. kabler, så kan jeg vel bare ta de største som er? 54mm2 ?:) både til strøm og jording.
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
x Mazda 626 GD 87
Re: dimensjoner på kabler.
Audiobahn ja, det er jo virkelig bra.. eh..
For det første - det er allerede nevnt, men igjen - du får ikke mata dette med strøm fra en original dynamo, og kondensatorene gjør det bare verre.
For det andre - Hvorfor skal du ha så overkill? Du klarer jo ikke mate det med strøm, langt mindre utnytte dette maks..
Gå heller for to Peerless 12" XXLS i lukka kasse med den største eller nest største Dynabel klasse-D-monoblokka.
Hva du vil ha av 6x9 og forsterker til denne er jo opp til deg, men jeg ville heller gått for kvalitet enn flest mulig watt.
Jeg ville faktisk heller gått for et 6.5" komponentsett montert i de originale plassene på 626en, typ Peerless eller et annet greit merke, med en ok 2kanaler, f.eks. Dynabel 2x170W'ern.
For det første - det er allerede nevnt, men igjen - du får ikke mata dette med strøm fra en original dynamo, og kondensatorene gjør det bare verre.
For det andre - Hvorfor skal du ha så overkill? Du klarer jo ikke mate det med strøm, langt mindre utnytte dette maks..
Gå heller for to Peerless 12" XXLS i lukka kasse med den største eller nest største Dynabel klasse-D-monoblokka.
Hva du vil ha av 6x9 og forsterker til denne er jo opp til deg, men jeg ville heller gått for kvalitet enn flest mulig watt.
Jeg ville faktisk heller gått for et 6.5" komponentsett montert i de originale plassene på 626en, typ Peerless eller et annet greit merke, med en ok 2kanaler, f.eks. Dynabel 2x170W'ern.
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition
Re: dimensjoner på kabler.
Har ikke hørt noe negativt om audiobhan. og det er ikke så dyrt å utsende er tøøft.Wibla wrote:Audiobahn ja, det er jo virkelig bra.. eh..
For det første - det er allerede nevnt, men igjen - du får ikke mata dette med strøm fra en original dynamo, og kondensatorene gjør det bare verre.
For det andre - Hvorfor skal du ha så overkill? Du klarer jo ikke mate det med strøm, langt mindre utnytte dette maks..
Gå heller for to Peerless 12" XXLS i lukka kasse med den største eller nest største Dynabel klasse-D-monoblokka.
Hva du vil ha av 6x9 og forsterker til denne er jo opp til deg, men jeg ville heller gått for kvalitet enn flest mulig watt.
Jeg ville faktisk heller gått for et 6.5" komponentsett montert i de originale plassene på 626en, typ Peerless eller et annet greit merke, med en ok 2kanaler, f.eks. Dynabel 2x170W'ern.
Er jo nødt til å ha større dynamo samt noen batterier ekstra.
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
x Mazda 626 GD 87
Re: dimensjoner på kabler.
På min GD hadde jeg anlegg med tilsammen 120A sikringer (Soundstream), og ekstralys som trakk tilsammen 30A. Original 70A generator, 35kvmm2 kabel og kun 1 batteri. Aldri noe problem med lading (samme batteriet har vært i bruk nå i over 10 år. dette er rød Optima.)
Så jeg vil si at det ikke er sikkert du trenger annen dynamo enn original, det kommer veldig mye an på hvordan du kommer til å bruke anlegget, og om det blir bare råning på lavt turtall (generatoren trenger litt høyere turtall enn tomgang for å levere maks).
Du kommer aldri til å dra maks belastning kontinuerlig, men kun i støt. Og såfremt du ikke har mye annet som trekker mye strøm, som bla ekstralys som jeg hadde, trenger det ikke bli en totalbelastning større enn hva generatoren klarer. Men det skader ikke med større generator fordi da
Wibla nevnte at kondensatorene gjør ting verre, det stemmer ikke. Såfremt du har strøm nok til å holde de oppladet mellom peakene vil de gjøre spenningen mere stabil, hvor mye det påvirkes er avhengig av hvor bra ditt andre batteri baki er. Om du ikke har ekstra batteri baki vil de jevne spenningen enda mere, men totalresultatet er dårligere uten batteri. Så om du legger opp 50kvmm kabel, og ekstra batteri baki (kapasitet, type og kvalitet er viktigere enn antall) vil jeg tro det blir tilstrekkelig.
Alternativt kan du legge flere kabler med mindre kvadrat. kan være enklere å legge.
Men som andre har nevnt, du bør vurdere Dynabel. De har jo kommet med nye monoblokker nå, den største på 7kW og dette er nok litt mere realistiske effekter enn de Audiobahn har. Gode alternativ på høyttalere og subber har de og!
Prisnivå mot Audiobahn vet jeg ikke, men kan ikke forstå det skulle bli værre.
Til slutt, husk at god lyd er individuelt, vi er jo alle ulike - dine ører som skal tilfredstilles, ikke våre. så om du kan, er det fornuftig å få høre på litt forskjellig før du bestemmer deg, om du ikke vil prøve og feile, som de fleste av oss andre har gjort
Lykke til! (og server oss gjerne bilder av bagasjerommet ditt da )
Så jeg vil si at det ikke er sikkert du trenger annen dynamo enn original, det kommer veldig mye an på hvordan du kommer til å bruke anlegget, og om det blir bare råning på lavt turtall (generatoren trenger litt høyere turtall enn tomgang for å levere maks).
Du kommer aldri til å dra maks belastning kontinuerlig, men kun i støt. Og såfremt du ikke har mye annet som trekker mye strøm, som bla ekstralys som jeg hadde, trenger det ikke bli en totalbelastning større enn hva generatoren klarer. Men det skader ikke med større generator fordi da
Wibla nevnte at kondensatorene gjør ting verre, det stemmer ikke. Såfremt du har strøm nok til å holde de oppladet mellom peakene vil de gjøre spenningen mere stabil, hvor mye det påvirkes er avhengig av hvor bra ditt andre batteri baki er. Om du ikke har ekstra batteri baki vil de jevne spenningen enda mere, men totalresultatet er dårligere uten batteri. Så om du legger opp 50kvmm kabel, og ekstra batteri baki (kapasitet, type og kvalitet er viktigere enn antall) vil jeg tro det blir tilstrekkelig.
Alternativt kan du legge flere kabler med mindre kvadrat. kan være enklere å legge.
Men som andre har nevnt, du bør vurdere Dynabel. De har jo kommet med nye monoblokker nå, den største på 7kW og dette er nok litt mere realistiske effekter enn de Audiobahn har. Gode alternativ på høyttalere og subber har de og!
Prisnivå mot Audiobahn vet jeg ikke, men kan ikke forstå det skulle bli værre.
Til slutt, husk at god lyd er individuelt, vi er jo alle ulike - dine ører som skal tilfredstilles, ikke våre. så om du kan, er det fornuftig å få høre på litt forskjellig før du bestemmer deg, om du ikke vil prøve og feile, som de fleste av oss andre har gjort
Lykke til! (og server oss gjerne bilder av bagasjerommet ditt da )
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Re: dimensjoner på kabler.
Det var et fint og langt svar:Dfne wrote:På min GD hadde jeg anlegg med tilsammen 120A sikringer (Soundstream), og ekstralys som trakk tilsammen 30A. Original 70A generator, 35kvmm2 kabel og kun 1 batteri. Aldri noe problem med lading (samme batteriet har vært i bruk nå i over 10 år. dette er rød Optima.)
Så jeg vil si at det ikke er sikkert du trenger annen dynamo enn original, det kommer veldig mye an på hvordan du kommer til å bruke anlegget, og om det blir bare råning på lavt turtall (generatoren trenger litt høyere turtall enn tomgang for å levere maks).
Du kommer aldri til å dra maks belastning kontinuerlig, men kun i støt. Og såfremt du ikke har mye annet som trekker mye strøm, som bla ekstralys som jeg hadde, trenger det ikke bli en totalbelastning større enn hva generatoren klarer. Men det skader ikke med større generator fordi da
Wibla nevnte at kondensatorene gjør ting verre, det stemmer ikke. Såfremt du har strøm nok til å holde de oppladet mellom peakene vil de gjøre spenningen mere stabil, hvor mye det påvirkes er avhengig av hvor bra ditt andre batteri baki er. Om du ikke har ekstra batteri baki vil de jevne spenningen enda mere, men totalresultatet er dårligere uten batteri. Så om du legger opp 50kvmm kabel, og ekstra batteri baki (kapasitet, type og kvalitet er viktigere enn antall) vil jeg tro det blir tilstrekkelig.
Alternativt kan du legge flere kabler med mindre kvadrat. kan være enklere å legge.
Men som andre har nevnt, du bør vurdere Dynabel. De har jo kommet med nye monoblokker nå, den største på 7kW og dette er nok litt mere realistiske effekter enn de Audiobahn har. Gode alternativ på høyttalere og subber har de og!
Prisnivå mot Audiobahn vet jeg ikke, men kan ikke forstå det skulle bli værre.
Til slutt, husk at god lyd er individuelt, vi er jo alle ulike - dine ører som skal tilfredstilles, ikke våre. så om du kan, er det fornuftig å få høre på litt forskjellig før du bestemmer deg, om du ikke vil prøve og feile, som de fleste av oss andre har gjort
Lykke til! (og server oss gjerne bilder av bagasjerommet ditt da )
har funnet noen folk som bygger om dynamoen så det blir vel 200Amp.
Blir også kjøpt inn rødt eller gult optima batteri.
ang. merket så trur jeg at jeg har bestemt meg for å gå for audiobhan! er litt sta av meg:P og pga av utsende på audobhan sine forsterkere^^,
er ikke værre en å kjøpe nytt anlegg vis det ikke funker som jeg vil at det skal
skal lage en egen liten worklog her inne på bilsterio når jeg begynner å bygge:)
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
x Mazda 626 GD 87
Re: dimensjoner på kabler.
200a ? meste du klarer å hente ut av dynamoen er 170-180a hvem har sagt di klarer 200?
eller skal du bygge om fester kansje?
eller skal du bygge om fester kansje?
91 323 gtx\r back
x90 626 fe3 sed solgt
x90 626 fe3 4x4 sed solgt
x90 626 fe3 sed solgt
83 626 fe3 delebil
x84 323 gt solgt
ca 10 80 tals 323'a 1.3-1.5 r.i.p.
x90 626 fe3 sed solgt
x90 626 fe3 4x4 sed solgt
x90 626 fe3 sed solgt
83 626 fe3 delebil
x84 323 gt solgt
ca 10 80 tals 323'a 1.3-1.5 r.i.p.
Re: dimensjoner på kabler.
Team Excessive Amperage i usa bygger om dynamoer og har fått de til over 300Amp.agurk03 wrote:200a ? meste du klarer å hente ut av dynamoen er 170-180a hvem har sagt di klarer 200?
eller skal du bygge om fester kansje?
x Mazda 626 GD FE3 91
x Mazda 626 GD 87
x Mazda 626 GD 87
Re: dimensjoner på kabler.
Om du allerede sliten med strømmen, så vil kondensatorer gjøre ting verre, om du allerede har et greit opplegg så har de noe for seg. Men det er alltid tap av energi, så... ja.
For ditt bruk har det neppe mye å si.
Regn med å måtte etterstramme endel ting om du har tenkt å spille monsterhøyt, om du drar på nok så løsner gjerne ting.
Jeg holder helt klart fast på min anbefaling ang. forsterker og element, men så er jeg meget anti-bling og vil ha best mulig lyd.
Har selv én god Planet Audio 12" i bilen, foret av en Fusion Jonah Lomu #11 klasse-D monoblokk på drøye 1.2kW @ 12v/ 1ohm (ærlige 1.6kW @ 1ohm målt ved 14.4V), dette trykker mer enn nok for meg...
For ditt bruk har det neppe mye å si.
Regn med å måtte etterstramme endel ting om du har tenkt å spille monsterhøyt, om du drar på nok så løsner gjerne ting.
Jeg holder helt klart fast på min anbefaling ang. forsterker og element, men så er jeg meget anti-bling og vil ha best mulig lyd.
Har selv én god Planet Audio 12" i bilen, foret av en Fusion Jonah Lomu #11 klasse-D monoblokk på drøye 1.2kW @ 12v/ 1ohm (ærlige 1.6kW @ 1ohm målt ved 14.4V), dette trykker mer enn nok for meg...
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition