Nytt anlegg i bila, hvordan gjør jeg det med subwoofer?

Spørsmål, råd og tips om bilstereo.
Post Reply
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Nytt anlegg i bila, hvordan gjør jeg det med subwoofer?

Post by OutCold »

Heisann!

Kjøpte meg for ett par dager siden bilstereo som inneholder:

1x Harman/Kardon Forsterker
1x JBL forsterker
1x Pioneer DEH-3000 Spiller
2x 5,25" Polk Mellomtoner med tweeter
2x 6,5" Polk Mellomtoner
2x Tweeters
1x 12" Polk Subwoofer

Åssen arrangerer man ett slikt oppsett? Jeg har plass til 5,25" i dørene å har vel mer eller mindre avgjort at de må stå der siden de har tweeters innebygd, jeg tenkte kanskje å sette bassen sammen med tweeters å 6,5" i hattehyllen bak men er det slikt at jeg må ha en basskasse bak hatthyllen til Subwoofern? Jeg er litt nysjerrig på hvordan jeg skal gjøre det med subwoofern siden jeg skulle gjerne hatt på strutbar på fjærtårnene bak så basskasswen skulle helst kanskje ha stått i vinkel rettet mot coupeèn?
Image
Camo
Posts: 13
Joined: 06 May 2008, 09:53

Re: Nytt anlegg i bila, hvordan gjør jeg det med subwoofer?

Post by Camo »

Regner med du har en FC?
Med strutbar blir det ikke mye plass til sub i høyden, da må du ha den bakenfor. Kan bli litt trangt hvis du tenker på å beholde hattehylla. En mulighet kan være å bygge ei lav kasse hvor subben spiller oppover. Dette kommer an på hvor mange vinkler du gidder å lage i kassa og hvor mye arbeid du vil legge i dette. Problemet er at det kan bli lite plass igjen til andre ting der bak. Bagasje er kanskje ikke så viktig men det er kjekt å sette batteriet der og å ha plass til forsterkeren og evt delefilter, kondis osv...
Jeg ville ikke hatt tweeterne bak i bilen. Så liten cupe at lydbildet ikke blir bra da. Jeg ville enten montert de løse høyt på dashbordet, evt inne i luftdysene på sidene.
6,5" ville jeg plassert i dempertårnene bak som mid-bassere. Kan fint montere de over strutbar-en.
Alt dette kommer an på hvilke muligheter den forsterkeren gir deg. Det krever lyd i 3 frekvensområder. Sub, midbass og alt over det. Hvis du ikke kan dette kan det løses med ekstra passive delefiltre.
Hvis du har den tidlige fc-utgaven kan du også sette 6,5" i dørene og evt heller plassere 5,25" bak (og evt la spilleren drive de for å spare forsterkeren litt) eller ikke bruke 5,25" i det hele tatt.
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Nytt anlegg i bila, hvordan gjør jeg det med subwoofer?

Post by OutCold »

Problemet er at jeg har ikke plass til 6.5" foran i dørene, kun 5.25" så det ville blitt litt rar lyd om jeg hadde 4 tweetere foran siden jeg har innebygde tweetere i 5.25", men som du sier så tror jeg også at det kanskje vil komme litt MYE lyd bakfra med så my høyttalere der, kan hende jeg også syns det vil bli ubehagelig å kjøre med så my lyd i ryggen
Image
Camo
Posts: 13
Joined: 06 May 2008, 09:53

Re: Nytt anlegg i bila, hvordan gjør jeg det med subwoofer?

Post by Camo »

Ok, da har du den seine utgaven av fc.
Det beste hadde vært å ha 5,25" komponentsett da.
Men med det utstyret du har ville jeg fremdeles tenke at du får løftet lydbildet litt med å montere tweeterne fremme, høyere. Alternativt kutte de ut. Synes personlig at lyd som kommer bakfra ikke blir bra. Bortsett fra hvis det er satt i system med surround.
Du kan jo montere resten først og så prøve. Blir det dårligere lyd hiver du dem ut? Er jo enkelt å strekke de frem og du har jo passive delefiltre som fulgte med 6,5"settet.
Hattehylla ryker uansett pga stutbar og sub-kassa. Så planen med å sette 6,5 midbasserne i dempertårnene er god.
Har tidligere hatt 8" midbassere der og kjørte med 5,25" komponent + 4" fulltone fremme. Blei ok lydbilde det. Hadde da 2stk 12" i kassa bak. Men merka ikke mye til de 4-tommerne....
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Nytt anlegg i bila, hvordan gjør jeg det med subwoofer?

Post by OutCold »

så selv om jeg har tweets i 5,25" burde jeg flytte de 2 single tweetsa foran i tillegg? Som du sier så kan det funke med 6.5" i dempertårnene bak men da ryker jo strut bar bak om jeg ikke klarer å lure den inn via ett "spor" i metallet under speakern,tingen er at om jeg bruker hatthylle KAN jeg ha strutbar men om jeg bruker de originale fjærtårnkassene kan jeg ikke.
Husker jeg tenkte på å bruke de gamle speakerplassene før men det var til bassen, noe som mest sannsynlig har blitt en fælt skranglete lyd pga det tynne metallet å antall liter som var inni der.

Du mener altså at jeg bør drite i hatthylle å ha en basskasse som skråner inn mot coupeèn og har 6.5" i orignale speaker towers og 5.25" mdi/tweet pluss 2 single tweets foran?

Slik så jeg for meg plasseringen til å begynne med for hvordan jeg skulle få best lyd utav det settet jeg hadde, har her bare plassert elementene og ikke bygd de inn mot coupeèn som jeg har snakket om. Regner med du skjønner hva som er hva.

Image
Image
Camo
Posts: 13
Joined: 06 May 2008, 09:53

Re: Nytt anlegg i bila, hvordan gjør jeg det med subwoofer?

Post by Camo »

Ja, og du klarer å kutte litt i de høyttalerdekslene på støtdempertårnene bak så du kan bruke de med strutbar. Det burde gå å lure de 6,5" over dette da festene til strutbaren ikke tar så mye plass inni der. Så er det å bruke tec-7 eller noe sånt for å få det "tight" og unngå skramling og seff fylle i med dempevatt. Mulig det blir litt mekking for å få dette bra og samtidig sørge for fremtidig mulighet for å åpne hvis du skal bytte dempere.
Litt avhengig av hvor store/kraftige de 6,5" er om de får plass. Har dessverre ikke bilen min hjemme enda ellers kunne jeg målt hvor mye plass det er der da jeg har montert strutbar. Håper å få den tilbake om ikke lenge, kan se da hvis du ikke er ferdig eller kjenner noen andre med denne montert.

Det med hvor man monterer diskantene er vel litt smak og behag, men jeg har ihvertfall den filosofien at mest mulig av lydbildet skal frem og opp i bilen.
Derfor foreslo jeg at du kan montere alt det andre og så teste med diskantene løse fremme og bak for å høre før du bestemmer deg.
Bassen kan være hvor som helst. Du trenger ikke skrå den for lyden sin del, men må kanskje det for å få nok volum på kassa? Jeg har tenkt å ha den båk strutbar`en og bruker mellomrommet til forsterker og kondis, evt også batteriet.
Er jo også et poeng å kunne løfte ut kassa ved banekjøring for å spare litt vekt :twisted:
Fordelen med hattehylla er bare å skjule verdiene for vandaler som har lyst til å stjele utstyret. Utover det er den uegnet for høyttalermontering da den er stor og krever mye oppstiving og vil uansett skramle når bassen trykker... Jeg har kun tenkt å bruke den til å kamuflere med.
OutCold
Posts: 593
Joined: 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Nytt anlegg i bila, hvordan gjør jeg det med subwoofer?

Post by OutCold »

Er det FC du bygger anlegg i selv også, jeg er litt nysjerrig på hvor store de orginale høytallerne som ligger litt nede å fram på dørene. Det ser ganske hult ut der bak uten av jeg har tatt av coveret på døren, kanskje jeg får plass til 6.5" der, men vil det da plutselig bli MYE lyd foran med kun bassen bak med eventuelt tweeters.
Image
Camo
Posts: 13
Joined: 06 May 2008, 09:53

Re: Nytt anlegg i bila, hvordan gjør jeg det med subwoofer?

Post by Camo »

Ja det er en FC. Jeg skal ha et anlegg bestående av 6,5" focal utopia framme. Hadde tenkt å kappe i de orginale høyttalerfestene for å få plass. Diskanten på dashbordet eller i luftekanalene på sidene.
Har mekka ei kasse som skal stå bak med 4 RF 10" i push-pull for å få ned størrelsen på kassa.
Til å drive det har jeg en stor RF 4-kanals forsterker.
Jeg går for kvalitet istedet for kvantitet denne gangen, og ei bass-kasse det er lett å ta ut.
Tror det blir ok lyd med dette oppsettet og tenker at det blir ikke behov for ekstra mid-bassere i dempertårnene. Jeg har kuttet i dekslene til høyttalerne i dempertårnene til swaybar´en. Med ei orginal hattehylle uten hull i over stasen håper jeg å få parkere i fred utenfor garasjen.
Har ikke tenkt å støydempe dørene pga vekten (viktigere med lav vekt enn lyd), mulig jeg må bruke glassfiber for å bygge ut i dørene til høyttalerne. Det er også an mulighet for at jeg ikke har tid til dette før vinteren og kjøper meg et 5,25" komponentsett og bruker frem til vinteren evt selger 6,5" settet.
Ang. mye lyd fremme er vel det en smakssak. Jeg liker det og mener det skal være sånn. I tillegg unngår en jo flere forsterkere i mange kanaler...
Post Reply