Tips for billig men greit anlegg til 626 (GD)

Spørsmål, råd og tips om bilstereo.
Post Reply
MazdaDriver
Posts: 48
Joined: 04 Mar 2010, 20:25

Tips for billig men greit anlegg til 626 (GD)

Post by MazdaDriver »

Hei!

Begynner å bli lei av å ikke kunne høre på musikk i 626-bruksbilen min. Har montert inn biltema høytalere 5,25" bak og 4" fremme og kjøpt en ny pioneer DEH-2600UI spiller. Men med bruk av orginalt ledningsnett og uten ekstra forsterker låter dette helt forferdelig! Null bass og høytalerne høres nesten sprengt ut..

Alt er riktig koblet med tanke på + og - osv, og vet jeg ikke skal ha høye forventninger til biltema høytalere. Men slik det er nå er det ikke brukendes..

Så det jeg lurte på er, om jeg kjøper en forsterker:
kenwood KAC6406 (fra meca) og installasjonssett 8 mm² (på biltema). Vil dette da spille greit på de høytalerne jeg har? Evt kan man koble til en aktiv sub under setet til et slikt "oppsett"?

Har null peiling på bilstereo og er ikke ute etter et anlegg til å "råne" med, men kun ha "grei" lyd i min vinters bruksbil :)

En annen ting, er der gode gjennomføringer for pluss og minus kabelen til forsterkeren på disse bilene eller må man borre nytt hull i torpedoveggen?
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Tips for billig men greit anlegg til 626 (GD)

Post by FIS-X »

Det beste er nok å høre med noen som kan bilstereo, tør ikke si noe om dett jeg iallefall :D
https://www.facebook.com/groups/603261893119223/" onclick="window.open(this.href);return false; er en fin gruppe å høre med.

Når det kommer til gjennomføring så er det nå kun + kabelen du trenger å føre igjennom, - henter du fra karoseriet (som for eks. dær hvor setebeltet er festet) jeg vet at noen biler har en gummipropp som man kan føre ledninger igjennom, ser du i motor rommet ser du som regel om du har det eller ikke ;)
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Tips for billig men greit anlegg til 626 (GD)

Post by janp87 »

Er nå ikke så mye bass å hente ut av 5.25, iallefall ikke fra 4".

Tror du får mer igjenn for penger/tid på å installere noen ok 6*9 høytalere, da blir det bass, og de kan mest sannsynlig drives av cd spiller uten noe problem.
Ledningsnette skal du ikke tenke så mye på, er veldig lite sannsynlig at det er kvadraten på ledningen som er problemet.

Evt er nok aktiv sub under setet en god og enkel løsning, da trenger du jo bare den og ledningspakke (innebygd forsterker på aktiv sub, hvis du ikke var klar over det).
MazdaDriver
Posts: 48
Joined: 04 Mar 2010, 20:25

Re: Tips for billig men greit anlegg til 626 (GD)

Post by MazdaDriver »

Takker for svar og tips! :)

Vet der er minimalt med bass å hente på de 4" forran, men dem vil vel fungere greit som "diskant" høytalere om jeg får noen bedre høytalere bak? Er vel ikke plass til så mye mere en 4" forran uten å begynd å lage adapter osv.. men 6x9 funger vel fint å lage til i hattehyllen bak vil jeg tro..:)

Dette med ledningsnettet glemte jeg å skrive i forrige innleg, at det var mest med tanke på et ledningsbrudd en plass for jeg får ikke lyd h.s bak. Gammel bil uansett med meget tynne kabler, så skader nok ikke med noe litt bedre uansett :)
Rallyhansen
Posts: 74
Joined: 13 Jul 2009, 19:56
Location: Modum

Re: Tips for billig men greit anlegg til 626 (GD)

Post by Rallyhansen »

få tak i noen JBL T595 eller lignende 6x9 høytalere og smett en liten forsterker på de,da blir det liv i røra skal jeg love deg :)
de spiller faktisk imponerende bra uten forsterker,men siden det koster knapper og glansbilder for noe som leverer 500w så
er det like greit og slenge på det.
en 4 kanals forsterker med 2 stk 6x9 og en 10" basser er også en billig og god oppskrift for mye lyd for lite penger stort sett :)
2015 Subaru Outback 2.0D
1995 323F BA V6 (2.5ZE med DTA S80)
1996 323F ba V6 (hugget)
2013 Cx-5 2.2D Sport Awd - Solgt
1993 323 GTR - solgt
1996 323F ba V6 - solgt
Post Reply