Page 1 of 1

Modelloversikt MX5

Posted: 25 Feb 2007, 13:37
by Coupe
NA-1990-97/98 (Europa fikk ikke 1989 modellen)
1.6-90hk-Komp.9.0
1.6-115hk-Komp.9.4
1.9-131hk

NB-1999-2005
1.6-110hk
1.9-139hk-Automat-Komp.10.0
1.9-140hk-Komp.9.5
1.9-146hk-Komp.10.0

NC-2006-
1.8-126hk
2.0-160hk

Posted: 25 Feb 2007, 14:05
by Turbohansen
1999 til 2005 heter NB ikke NM

Posted: 25 Feb 2007, 18:58
by Hauk
Satt og vurderte om det var verdt å nevne, men skitt au: 1996-97 NA med 1,8 har 131 hk ja. 1,8 kom først i 1994 - og før den fikk OBD-II i 96 hadde den visstnok bare 128 hk.

Noen foretrekker da også en NA 94-95 med 1,8 siden den "kun" har OBD-I og dermed litt lettere å ha med å gjøre sånt trimmingsmessig mtp. ECU etc.

Posted: 25 Feb 2007, 19:18
by Coupe
Hauk wrote:Satt og vurderte om det var verdt å nevne, men skitt au: 1996-97 NA med 1,8 har 131 hk ja. 1,8 kom først i 1994 - og før den fikk OBD-II i 96 hadde den visstnok bare 128 hk.

Noen foretrekker da også en NA 94-95 med 1,8 siden den "kun" har OBD-I og dermed litt lettere å ha med å gjøre sånt trimmingsmessig mtp. ECU etc.
Jeg kan ikke finne noe angående en 128hk NA. Er dette fakta fra et bestempt sted, eller er det noe av det samme som ta en høykomprimert FE3 har mer enn 148hk men at det ikke er offisielt?

Posted: 01 Mar 2007, 10:28
by Hauk
Coupe wrote:Jeg kan ikke finne noe angående en 128hk NA. Er dette fakta fra et bestempt sted, eller er det noe av det samme som ta en høykomprimert FE3 har mer enn 148hk men at det ikke er offisielt?
Har lett litt, og det nærmeste jeg kommer til er dette:

"(1994) The new 1.8-litre engine produced 98 kW (130 hp), which was then increased by 1 kW (3 hp) for the 1996 model year."

Dette er kanskje hester etter USA-standarden? Uansett, det var ett lite hopp fra 94 til 96.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MX-5

Litt ned på siden, under "First generation (NA)".

Posted: 01 Mar 2007, 17:43
by Coupe
Hauk wrote:
Coupe wrote:Jeg kan ikke finne noe angående en 128hk NA. Er dette fakta fra et bestempt sted, eller er det noe av det samme som ta en høykomprimert FE3 har mer enn 148hk men at det ikke er offisielt?
Har lett litt, og det nærmeste jeg kommer til er dette:

"(1994) The new 1.8-litre engine produced 98 kW (130 hp), which was then increased by 1 kW (3 hp) for the 1996 model year."

Dette er kanskje hester etter USA-standarden? Uansett, det var ett lite hopp fra 94 til 96.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MX-5


Litt ned på siden, under "First generation (NA)".
Veldig mye av det en finner på nettet er USA. Her har de som regel aldri den samme effekten som i europa.(Takket være California, hvor europa/Japan heller lager en modell for hele USA istedenfor en spesialmodell til denne staten).De har gjerne helt andre motorer også. Nissan S14 har ikke turbo i USA, og Mazda 6 kan en få med sekser Alle tabellene jeg har listet opp er eurotall.

Posted: 03 Mar 2007, 10:07
by cartman
Coupe wrote:
Hauk wrote:
Coupe wrote:Jeg kan ikke finne noe angående en 128hk NA. Er dette fakta fra et bestempt sted, eller er det noe av det samme som ta en høykomprimert FE3 har mer enn 148hk men at det ikke er offisielt?
Har lett litt, og det nærmeste jeg kommer til er dette:

"(1994) The new 1.8-litre engine produced 98 kW (130 hp), which was then increased by 1 kW (3 hp) for the 1996 model year."

Dette er kanskje hester etter USA-standarden? Uansett, det var ett lite hopp fra 94 til 96.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MX-5


Litt ned på siden, under "First generation (NA)".
Veldig mye av det en finner på nettet er USA. Her har de som regel aldri den samme effekten som i europa.(Takket være California, hvor europa/Japan heller lager en modell for hele USA istedenfor en spesialmodell til denne staten).De har gjerne helt andre motorer også. Nissan S14 har ikke turbo i USA, og Mazda 6 kan en få med sekser Alle tabellene jeg har listet opp er eurotall.
Det er forskjell på US federal og California modellene. Forskjellen ligger i avgasskontrollen, og flere og flere stater går nå over til California spec på nye biler.

Forskjellen ligger i målemetodene som brukes, SAE og DIN

Posted: 22 Aug 2007, 16:02
by torehoien
Hvordan vet en forskjelen om det er 1.6ltr med 90hk enn den med 115hk ?

Posted: 22 Aug 2007, 17:25
by Hauk
torehoien wrote:Hvordan vet en forskjelen om det er 1.6ltr med 90hk enn den med 115hk ?
Alle 89-93 1,6 er 115 hk. Deretter, i 1994, kom 1,8 (131 hk) som gjorde at 1,6 ble skalert ned til 90 hk. 1,6 90 hk er en europeisk variant.

Posted: 25 Aug 2007, 02:09
by DrHolm
får ikke oppdatert lista litt? viste ikke at jeg har 1.9l... :P

ikke for å leke kjekkas, men HER er det jo et godt utgangspunkt?!

Posted: 25 Aug 2007, 12:37
by Hauk
1,9 er noe tyske greier. De runder ganske breialt oppover. Tror nesten det er sånn at hvis en motor er på 1801 ccm, så regnes det for en 1,9 liter der nede.

Re:

Posted: 06 Jul 2009, 02:11
by Sharkbite91
Hauk wrote:
torehoien wrote:Hvordan vet en forskjelen om det er 1.6ltr med 90hk enn den med 115hk ?
Alle 89-93 1,6 er 115 hk. Deretter, i 1994, kom 1,8 (131 hk) som gjorde at 1,6 ble skalert ned til 90 hk. 1,6 90 hk er en europeisk variant.
er det så at alle Miata modellene( laget i mk1 verjon 1.6) har en effekt på 115 hk?

Re: Modelloversikt MX5

Posted: 06 Jul 2009, 07:03
by Elanzer
stemmer det

Re: Modelloversikt MX5

Posted: 06 Jul 2009, 17:30
by Sharkbite91
Elanzer wrote:stemmer det
ok :)