Bar på 323

Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Post Reply
User avatar
Cato
Gear Head
Posts: 1340
Joined: 02 Feb 2006, 23:23
Location: Tiller tr.heim

Bar på 323

Post by Cato »

Hva er det beste trykket å kjøre i dekkene på en GTR?
På 15" og 17"??
Er vel rundt 2 bar som er vanlig?
-Cato-

97 BMW 523I AC Schnitzer Solgt
90 GTR Sedan Kræsjet, snart fikset igjen.
90 323 sedan Delebil/selges?
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

Imho er 2 bar aka 30 psi litt i minste laget. Eg kjører med rundt 34-35 psi på 205-40/17. Akkurat kva det blir i bar aner eg ikkje, og ikkje gidder eg regne om heller.

Men det varier jo fra dekk til dekk osv. R888 liker seg f.eks best på lavt trykk.
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
User avatar
Aikio
Posts: 3139
Joined: 21 Aug 2005, 17:06
Location: Shanghai, Kina
Contact:

Post by Aikio »

Kommer vel ann på dekkene, men jeg kjører med ca 2,9 bar i mine. 18" toyo proxes. var det jeg fikk annbefalt av de dekkgutta på gatebil..
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
http://crap.aikios.name/

- 1992 Mazda Rx-7 FD3S J-spec
- 2006 Alfa Romeo 159 SW
x 1974 Mazda 818 DeLuxe
x 1990 Mazda 323 GTX
User avatar
WireD
Moderator
Posts: 9274
Joined: 05 Aug 2005, 20:49
Location: Vestre del av landet

Post by WireD »

Lavprofildekk liker gjerne litt innabords trykkhjelp for å stive opp veggene ekstra for å hindre veggsliting/dekkantsliting eller?

på Fens 215/40-17 kjørte jeg 2,9 forran, 2,7 bak, og på 7ern kjører jeg 2,8 rund baut :)
----------------------

Image

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?
"I don't wanna look up from an engine and see a nipple...I quit, man..."
User avatar
Cato
Gear Head
Posts: 1340
Joined: 02 Feb 2006, 23:23
Location: Tiller tr.heim

Post by Cato »

Hmm.. spørs om jeg blir å kjøre på 2.5-3bar da. 15" Er Toyo gateslicks. 17" er noe vanlige lavprofil dekk av merket jeg ikke husker nå.

Takker for svar
-Cato-

97 BMW 523I AC Schnitzer Solgt
90 GTR Sedan Kræsjet, snart fikset igjen.
90 323 sedan Delebil/selges?
User avatar
Hauk
Posts: 387
Joined: 23 Mar 2006, 14:38
Location: Ås

Post by Hauk »

...og skal du kjøre på bane bør du slippe ut litt luft. Banekjøring gir ganske varme dekk, som igjen øker dekktrykket.

Mindre luft gir også bedre sideveis grep... til en viss grad.
/Jon.

'94 MX-5 1.8 Laguna Blue
'04 Mazda3 2.0 Sport
'07 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi Abyss Blue
User avatar
Ole-M
Gear Head
Posts: 2060
Joined: 05 Aug 2005, 09:38
Location: Vinterbro, Ås
Contact:

Post by Ole-M »

Som Hauk sier. På gateslicksene må du ned på trykket hvis du skal på banen. Egentlig gjelder det alle dekk siden temperaturen blir høyere, men på gateslicks er det veldig viktig.
Med for høyt trykk sliter du ut dekka alt for fort.

Bør nok under 2bar på varme dekk på banen. MX-5 gutta kjøre med ca 20Psi mener jeg å huske. Det du kan gjøre er å senke trykket til 2bar kald, kjører noen få runder og inn i depo for å sjekke hvor mye trykket har steget, så justere ned.
-'91 323 GTX aka Banehora aka Støvsamler'n
User avatar
Cato
Gear Head
Posts: 1340
Joined: 02 Feb 2006, 23:23
Location: Tiller tr.heim

Post by Cato »

Oki! Høres bra ut:) Blir vel å prøve ut dette! :)
-Cato-

97 BMW 523I AC Schnitzer Solgt
90 GTR Sedan Kræsjet, snart fikset igjen.
90 323 sedan Delebil/selges?
User avatar
ochagenes
Gear Head wanabe
Posts: 829
Joined: 07 Aug 2005, 12:45
Location: Sola

Post by ochagenes »

Vær også obs på at R888 er laget for 3-6(!) grader camber.

Her er ei flott side med litt tips og triks angående R888

http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm
GT-R, apexi, whiteline, compbrake, D2, walbro
Post Reply