Passer 5x112 på 5x114,3?

Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: Fri 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by svaen » Thu 07 May 2009, 18:07

Hei, husk å få med slingremuttere da - ikke slingrebolter. :mrgreen:
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R

User avatar
PF-Racing
Posts: 312
Joined: Wed 09 Jul 2008, 14:46
Location: Ski
Contact:

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by PF-Racing » Fri 08 May 2009, 11:38

blackmazda wrote:Hehe, 3,5-4kg per felg x 4 er vel 14-16kg? + at 19" dekk er tyngre enn 18" dekk ;)

Tunge halvlitere på østlandet forstår jeg :lol:
Det var en kortslutning hos meg :lol: 28-32 halvlitere var mer korrekt. Her snakker vi om mange øl forskjell.
Men, angående 5x112 på 5x114,3, noen sier det går fint, mens andre sier det vil ødelegge. Er det noen her som har kjørt med dette oppsettet og fått noe ødelagt eller er det sånn at de som sier det går er de som har kjørt, mens de som sier det motsatte ikke har kjørt?
2002 VW Beetle Turbo
1974 VW Boble 1303S
x 2004 Mazda RX-8 High Power (solgt)
x 2001 Audi TTsq 225 (solgt)
x 2000 Audi TT 180 (solgt)
x 2000 Audi A3 1.8T (solgt)
http://www.pf-racing.no

User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: Mon 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by biXen » Fri 08 May 2009, 12:06

Skal igjen plage deg med min mening ;) Det en grunn til at f.eks. Tirerack ikke leverer felger som ikke passer til bilen vår, dvs. man velger bilmodellen først og så felg. Hvis de synes tilpassing er jalla så er det stor sjangse for at det er jalla. Det er en ting å tilpasse noe på en Opel Ascona/Mazda 626, men dette er en RX-8, no offense til Ascona folk ;)

Kan noen kanskje forklare hvordan den "tilpassingen" fungerer?
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio

User avatar
PF-Racing
Posts: 312
Joined: Wed 09 Jul 2008, 14:46
Location: Ski
Contact:

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by PF-Racing » Fri 08 May 2009, 12:27

Jeg postet denne posten her nettopp for å høre alle folks meninger, så kjempefint at du plager meg he he :D
Skjønner hva du mener med at det anbefales med riktig boltsirkel. En annen ting, Tirerack = USA = her kan man bli saksøkt for alt mulig. Tipper de aldri i verden hadde turt å selge noe annet enn det som var 100 % anbefalt.

Slik jeg har forstått det, så er det veldig viktig å bruke senterring når boltsirkelen på bilen ikke er helt identisk med den på felgen. Senterring er noe man skal bruke uansett, men er spesielt viktig i et slikt tilfelle. Jeg har tidligere alltid brukt senterring. Hvis jeg ikke husker helt feil så har OZ-felger en senterring støpt inn i felgen, så her slipper du det. Senterringen er der for å "spare" boltene, hvis ikke henger felgen på bare boltene. Det er i alle fall slik jeg har forstått det. Sikkert noen her med litt mer teknisk erfaring som kan forklare dette på en bedre måte.
2002 VW Beetle Turbo
1974 VW Boble 1303S
x 2004 Mazda RX-8 High Power (solgt)
x 2001 Audi TTsq 225 (solgt)
x 2000 Audi TT 180 (solgt)
x 2000 Audi A3 1.8T (solgt)
http://www.pf-racing.no

User avatar
svaen
Moderator
Posts: 1578
Joined: Fri 05 Aug 2005, 16:14
Location: Averøy
Contact:

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by svaen » Fri 08 May 2009, 12:58

Hei, senterring bør/må du bruke uansett, når du monterer "ettermarkedsfelger". OZ-felger har ikke "innstøpte" senterringer, de leveres stort sett med senterstr. XL, L, M
og S, mens noen få OZ-felgmodeller leveres ferdigborrede til enkelte biler. Det er verdt å merke seg at man ikke kan bruke slingrebolter/-muttere på alt av felger. OZ leverer en del felger som er godkjente til å bruke slingrebolter/-muttere på, men mest i boltsirkelen 4x100 til 4x98, og 5x100 til 5x98. De leverer også slingrebolter/-muttere i kit'ene sine, så de går tydeligvis god for dette.

Slingrebolt/-mutter er en hjulbolt/-mutter med løst kon. Konen er en løs skålformet skive som fungerer slik at den flytter seg litt til siden når hullene i felgen ikke stemmer 100% med gjengehullene i navet eller hjulboltene i navet. Dette kan da føre til et kraftig spenn, så jeg vet ikke hvor godt det eventuelt egner seg til f.eks banekjøring.
Personlig har jeg ingen erfaring fra å kjøre med slingrebolter/-muttere, men fra Big Wheels-tiden solgte vi mye av disse til kunder, og fikk ikke noen negative tilbakemeldinger på dette. Man bør kanskje være oppmerksom på å etterstramme slike bolter og muttere litt oftere. :)
- '11 BMW X5 40D M-sport
x 3x GT-R

User avatar
PF-Racing
Posts: 312
Joined: Wed 09 Jul 2008, 14:46
Location: Ski
Contact:

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by PF-Racing » Fri 08 May 2009, 14:23

Takk for en informativ post. Nå ble jeg litt klokere her :) Pleier å etterstramme/ettersjekke felgene ofte uansett, men det er jo greit å vite at man nå bør være mer oppmerksom på akkurat dette. Jeg har ingen planer om banekjøring, kun cruising, så da vil det ikke gå så hardt utover det :)
2002 VW Beetle Turbo
1974 VW Boble 1303S
x 2004 Mazda RX-8 High Power (solgt)
x 2001 Audi TTsq 225 (solgt)
x 2000 Audi TT 180 (solgt)
x 2000 Audi A3 1.8T (solgt)
http://www.pf-racing.no

User avatar
GSM
Gear Head
Posts: 2170
Joined: Thu 10 Nov 2005, 15:17
Location: Bergen

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by GSM » Wed 13 May 2009, 14:41

OutCold wrote:
5x 112 passer IKKE på 5x 114.3, tar livet av understellet ditt :( Eneste du kan gjøre for å gjøre skadene minst mulig er som sagt over her slingringsbolter, men de kjøper deg bare ett par uker
Hvorfor tar dette livet av understellet? Kan forstå det om man kjører uten sentrerings ring og felgene er offcenter... Men ellers kan det vel ikke være noe problem?
Mazdaløs

User avatar
Mazda_Gt-r
Posts: 620
Joined: Thu 27 Apr 2006, 14:03
Location: Askøy,Bergen

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by Mazda_Gt-r » Wed 13 May 2009, 16:08

GSM wrote:
OutCold wrote:
5x 112 passer IKKE på 5x 114.3, tar livet av understellet ditt :( Eneste du kan gjøre for å gjøre skadene minst mulig er som sagt over her slingringsbolter, men de kjøper deg bare ett par uker
Hvorfor tar dette livet av understellet? Kan forstå det om man kjører uten sentrerings ring og felgene er offcenter... Men ellers kan det vel ikke være noe problem?
Uten sentreringsringer kunne man vel ikke kjørt i det hele tatt, med slingre muttre!! Men nei forstår ikke hvorfor det skulle ta liv av understellet jeg heller...
90 Mazda 323 gt-r sedan
94 Mazda 323 gt-r- SOLGT
93 Mazda RX 7 "Spirit R" Replica,,, krasjet:(
94 Mazda 323 gt-r- SOLGT
93 Mazda 323 gt-r SOLGT
91 Mazda 323 lx - SOLGT

User avatar
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: Tue 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by ke25toyoglide » Sat 10 Oct 2009, 23:07

En annen ting er lovligheten.
blir du stoppet med uoriginale felger, blir du bedt om å vise bilen. får de aldri godkjent. då må du spa frem andre felger for å vise+++, og viss noe gale skjer og de ser slingrebolter så kapper de hodet av deg.
det som dreper understellet er eventuelt vibrasjon pga du ikkje får sentrert de, eller at felgene bygger for langt ut, eller inn.
Brede dekk sliter og mer på understell.
Kjøp felger som passer bilen, kjipt å få pakken hjem og finne ut at de tar borti fjører eller hjulbue.
5 x 112 passer ikkje bilen, kan lure det til, men er ikkje lovlig.
Det med vekten på felgene er ikkje på grunn av ekstra vekt i bilen, men ekstra vekt på drivlinjen.
Viss hjula veger 20 kg mer så er ikkje det det samme som at bilen veger 20 kg mer.
Det vil merkes på aks bl.a. kanskje flere 10deler på 0-100. det vil og slite mer på hjullager og andre opphengsdeler.
F.eks. : ta på deg et belte som veger 1 kg, det merkes ikkje, hold neven rett ut og hold 1kg i neven, det merkes.
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989

User avatar
JC
Posts: 189
Joined: Sat 31 Mar 2007, 00:46

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by JC » Mon 12 Oct 2009, 13:21

5x112 går ann å bruke hvis du finner felger med 66,5 senter hull da går de rett på 67,1 navet hos mazda hvis du pusser bort lakken i midten. så vanlige mercedes 124 karosseri hjul fungerer perfekt, fordi da får du ikke slingring i det hele tatt, felgen sitter til og med strammere i midten enn orginalfelgene.

en ting til. hvis du ikke pusser de litt i midten så er dem ganske tyverisikre, umulig å få dem av :wink:
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr

User avatar
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2371
Joined: Mon 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by GTX-Lars » Mon 12 Oct 2009, 13:39

Altid kjekt å bruke slegge for å få av 19" felger...
90 Mazda 323 GTX
91 MX5 BRG 1.8 VVT

User avatar
miatapowers
Gear Head wanabe
Posts: 918
Joined: Wed 23 Apr 2008, 11:58
Location: Odda

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by miatapowers » Thu 15 Oct 2009, 19:52

Funker nok greit med 112 på 114.3 det blir en forskjell på 1.15mm per bolt, man kjøper løse koner så er beregnet til dette, og gode sentreringsringer,, men eg hadde aldri kjøpt nye felger for å gjøre dette, men brukte funker ok... Eg har selv brukt 112 på mazda før, ikke noen sportsbil da vel å merke, men en 626 fe3, den kjørte eg uten slingringsmutrer, og ikke noe problem med hverken ubalanse eller noe annet.. Den brukte eg i min tid eg kjørte idiot og hensynsløst, og merket aldri noen problem,,
2008 BMW E88
2012 VW Caddy Maxi
1992 Mazda Mx-3 med GTX/GTR Motor og Haltech datasprut..

supratt
Posts: 21
Joined: Fri 06 Feb 2009, 16:18

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by supratt » Tue 15 Dec 2009, 16:06

PF-Racing wrote:Så det betyr at bilen blir ca 8 stk halvlitere tyngre da hehe. Tror ikke jeg er superfølsom på akkurat det punktet, så det burde nok gå greit.

Tror jeg går for disse slingreboltene. Lest om folk som har kjørt sånn i 6-7 år uten problemer. Men er sikkert greit å være oppmerksom. Bytte/sjekke senterringen regelmessig. Nå er jo RX-8 generelt en bil man må følge opp ganske godt, så da føyer dette seg bare inn i rekken av ting å følge med på.
Om en felg f.eks er 5 kg tyngre enn en annen betyr det at det er totalt 20 kg hele veien rundt. Den vekten skal du gange med 10, ja du leste riktig, 20 kg tyngre felg betyr i praksis 200kg....Det påvirker akselrasjon betraktelig og ikke minst kjøreegenskaper...Har forsket mye på dette da jeg selv har hatt RX8, men ikke minst NSX, og NSX,en er konstruert med ekstremt stort fokus på understell og lavest mulig uavfjæret vekt.

Merket det meget godt av bare 2 kg pr.felg på RX8,en og merket det betraktelig på NSX,en der hver felg var 4 kg tyngre enn originalt.....Nsx er ikke akkurat undermotorisert med sin 3,2 liter på 290hk, men det merktes på den og....

Så vedkommende som nevner lav vekt på felger i denne tråden har absolutt ett poeng.
-04 RX8
-83 WhiteSupra
-69 Crown RS
-95 NSX-Targa X
-04 RX8 X
-98 Boxster S RUF edition X
-99 GS300 X

OutCold
Posts: 593
Joined: Wed 21 May 2008, 12:18
Location: Trondheim

Re: Passer 5x112 på 5x114,3?

Post by OutCold » Tue 05 Jul 2011, 15:09

svaen wrote:Hei, husk å få med slingremuttere da - ikke slingrebolter. :mrgreen:
What he said ... :)
Image

Post Reply