Vekt på felger til rx7

Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
RIPRX7
Gear Head wanabe
Posts: 841
Joined: 06 Jan 2007, 15:57

Vekt på felger til rx7

Post by RIPRX7 »

Hei..

Hvor mye har vekt å si fra 17,5 lbs til ca 25lbs på felger til en rx7? Er det merkbart i det heletatt,det sier jo at en lett felg både bremser,akslerere og har bedre handling etter som vekten kan bli lav?

Sitter å myser litt på felger fra tirerack på 17" da det er meget billigt på deres nettsider.
Ser at de anbefaller 265mm dekk på 9" felg... blir ikke dette noe stort? Er det ok med 40profil bak eller vill dette krenge endel mer en eks 35 profils dekk.
Tenkte meg 45 profil fremme,burde det også settes ned til 40 eller 35 profil får å få et tight grip eller er dette mer uvesentlig.

Skal kjøre med disse størrelsene på dekkene til litt banebruk og til vanlig kjøring fra a-b..

kan ikke si at det vingler så voldsomt med 45 og 40 profil som jeg har idag,men nå har jeg aldri prøvd dette ut på bane heller.

De touge løpene de har i japan med rx7 er det jo mange som har både 255/40 profil og det ser ut til at de klare dette fint ved agresiv kjøring,men nå kan jo disse gutta kjøre bil og iforhold til meg;)hehe
RIPRX7
Gear Head wanabe
Posts: 841
Joined: 06 Jan 2007, 15:57

Re: Vekt på felger til rx7

Post by RIPRX7 »

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor alle kjøre mindre fram dekk enn bak?
Bilen kommer jo med samme dimensjoner fremme og bak,
'Leste netopp i et bilblad fra england og der anbefallte de 255 dekke fremme og bak for overall kjøring som er det jeg skal bruke min bil til
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Vekt på felger til rx7

Post by RX-7FD3S »

RIPRX7 wrote:Er det noen som har en god forklaring på hvorfor alle kjøre mindre fram dekk enn bak?
Bilen kommer jo med samme dimensjoner fremme og bak,
'Leste netopp i et bilblad fra england og der anbefallte de 255 dekke fremme og bak for overall kjøring som er det jeg skal bruke min bil til
bare de gamle som har det, på99+ modellene(muligens tidligere og)(fra den får 17" stock) så har den 255 bak og 225/235 fram
hvorfor sier seg jo selv, den er RWD.
med mye power, så den trenger det grepet den kan få.
at du ikke hiver på sånne dekk fram sier og seg selv, det bil spore noe helt jævlig,ikke er det like stor plass der heller,
min har 285/35/18 bak og den sliter med grepet,selv om jeg kjører kostbar gummi.
har bare prøvd stock felg med stock dekkdim et oar ganger på min, latterlig dårlig grep
ikke noe annet enn hjulspinn
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
RIPRX7
Gear Head wanabe
Posts: 841
Joined: 06 Jan 2007, 15:57

Re: Vekt på felger til rx7

Post by RIPRX7 »

hehe okok..

Har sett noen prosjekter på film der de har 255 fremdekk..
Samme gjøre japsene i circuit løp-..;) d var det jeg stussa på
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Vekt på felger til rx7

Post by biXen »

Hvis du skal bruke bilen daglig så er det jo begrensa hvor mye du bør se på baneløsninger, er vel derav folk sier street og race mods. De fleste "forbedringer" av bilen med tanke på ytelse går jo på kompromiss med kjørbarhet både når det gjelder stivhet, vekt osv. Heftige dekkløsninger er sikkert greiere på bane når man må pinnholde på rattet uansett i forhold til en utslitt norsk vei :)
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
RIPRX7
Gear Head wanabe
Posts: 841
Joined: 06 Jan 2007, 15:57

Re: Vekt på felger til rx7

Post by RIPRX7 »

Helt rett både meg og mange andre legger seg oppi småting... men slik er det bare til tider;)HEHE
Blir nok 235 og 255 eller 265 dekk på meg uansett
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Vekt på felger til rx7

Post by RX-7FD3S »

RIPRX7 wrote:Helt rett både meg og mange andre legger seg oppi småting... men slik er det bare til tider;)HEHE
Blir nok 235 og 255 eller 265 dekk på meg uansett
285 bak, thats HOT :lol:
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: Vekt på felger til rx7

Post by Stig »

å kjøre større dekk bak har en veldig enkel forklaring i belastning på dekkene, bakdekkene får juling under akselerasjon, brems og i sving. framdekkene får endel avkjøling under aks, og slipper unna all effekten. derfor lønner det seg med breiere dekk bak som har større flate til å tåle varmen. greit å slippe så breie dekk fremme og da, med tanke på styring og sporing. om man kjører for breie dekk fremme så blir mann å slite med å få varme i di på bane, og mulig miste litt feste grunnet lite marktrykk.

kjørte 245 r-dekk ifjor, bak blei di for smale, smeltet greit, men fremme var di perfekt.
RIPRX7
Gear Head wanabe
Posts: 841
Joined: 06 Jan 2007, 15:57

Re: Vekt på felger til rx7

Post by RIPRX7 »

Så ville jeg spore tilbake til dette med vekt på felg.
Enten så kjøper jeg noen ok ultralite eller enkei felger til 7-8 tusen kr. vist ikke så kjøre jeg på med det dobbelte..
Og vist det skal skje vil jeg gjerne vite hva som er grunnen til at eks: volk felger koster flesk?
Ser de har mono smidde felger som er sykt lette dvs. 6,5kg på en 9,5" brei felg.
Er det noe å hente på en felg med denne vekta vs. en felg på 12 kg?
Og med litt banekjøring med billige felger betyr det at de blir skjeve fort eller knekker osv??
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Vekt på felger til rx7

Post by RX-7FD3S »

RIPRX7 wrote:Så ville jeg spore tilbake til dette med vekt på felg.
Enten så kjøper jeg noen ok ultralite eller enkei felger til 7-8 tusen kr. vist ikke så kjøre jeg på med det dobbelte..
Og vist det skal skje vil jeg gjerne vite hva som er grunnen til at eks: volk felger koster flesk?
Ser de har mono smidde felger som er sykt lette dvs. 6,5kg på en 9,5" brei felg.
Er det noe å hente på en felg med denne vekta vs. en felg på 12 kg?
Og med litt banekjøring med billige felger betyr det at de blir skjeve fort eller knekker osv??
volk er dyre av en enkel grunn, det er skikkelig kvalitet, rett gjennom,
de er satans sterke(tåler en støyt) pene. og lette
kjøp et par fine volks du. du har da hatt det før så du vet det er good stuff (kan muligens unngå 19" da, med tanke på aks og komfort)
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Vekt på felger til rx7

Post by biXen »

Kvalitet eller ei, prisnivået er mye pga. eksklusiviteten og markedsføringen. Enkei brukes jo i alt fra Miata spec til GT serier så jeg tviler på prisforskjellen er verd det så lenge du velger lette Enkei felger. Men nå er jo felger mye smak også da.

I våre biler merker man nok 12kg kontra 6,5kg veldig lett på rattet, det er ihvertfall min erfaring fra RX-8 og MX-5.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
RIPRX7
Gear Head wanabe
Posts: 841
Joined: 06 Jan 2007, 15:57

Re: Vekt på felger til rx7

Post by RIPRX7 »

Må spørre om det er noe grunn til at nesten alle rx7er som jeg ser har større profil på dekkene fremme en bak?
User avatar
Stig
Gear Head
Posts: 1628
Joined: 23 Sep 2005, 16:36
Location: Sola

Re: Vekt på felger til rx7

Post by Stig »

RIPRX7 wrote:Må spørre om det er noe grunn til at nesten alle rx7er som jeg ser har større profil på dekkene fremme en bak?
det er fordi di fleste har breiere dekk bak enn foran..

profilen er jo bare ett mål iforhold til bredden.
RIPRX7
Gear Head wanabe
Posts: 841
Joined: 06 Jan 2007, 15:57

Re: Vekt på felger til rx7

Post by RIPRX7 »

er ikke profil iforhold til diameter da?
User avatar
frode
Gear Head
Posts: 1880
Joined: 26 Aug 2005, 12:22
Location: Hokksund City (!)

Re: Vekt på felger til rx7

Post by frode »

RIPRX7 wrote:er ikke profil iforhold til diameter da?
profill er prosent i forhold til bredden på dekket.
brap-brap-brap

818 vogn - 12at
Post Reply