929Hc 3liter

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 929
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: 929Hc 3liter

Post by ke25toyoglide »

Se det ja, en ganske så fin 3liter.
Kan finne det ut imorgen.
Den hører hjemme i sør trøndelag. Og nei han ville ikkje selge han heller :lol:
En entusiast som eg tipset om klubben her.
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: 929Hc 3liter

Post by WildThing »

Hehe, holdt på å kjøpe den bilen i 2005, tror jeg. Hadde avtalt med fyren som hadde den før nåværende eier om at den dagen skulle jeg komme og hente bilen. Han ringte meg på kvelden og sa at han angret seg, og ville beholde. Ringte ham igjen et par år senere for å høre om han var villig til å selge da. Joda, det var han - men da ble jeg hastesendt til Afghanistan og fikk ikke kommet tilbake til ham - i mellomtiden hadde han annonsert bilen og solgt. Så han som har den nå kan egentlig takke meg! ^^
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: 929Hc 3liter

Post by ke25toyoglide »

trist for meg og det, for då kjøpte du den gråblå som eg kikket på, derfor måtte eg kjøpe den hvite min.
Og eg som HATER kvit. (kunne gjort et unntak for din kvite) :D
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: 929Hc 3liter

Post by ke25toyoglide »

ke25toyoglide wrote:Det vett eg ikkje for eg har ennå til gode å kjøre en fwd Mazda. :shock:
Men en kamerat av meg har en tysk Mazda6 som er mye bedre seter i enn de Norske Mazda6.
Topputgaven i Norge var visst exclusive, eller noe sånn, hans heter visst exellente eller noe sånn.
Sikkert noen andreher som vett mer om de forskjellene.
Hmm her har eg virkelig ikkje tenkt meg om :oops:
Har tross alt hatt 3-4 mazda 323 tidlig 80tall. Den første sedanen med viskermotor i bakruta. (ingen suksess)
Så har vel kjørt 7-8 323er som er fwd, sikkert 50.000km.
Eneste unskyldningen må være at eg har hatt så mange biler så husker ikkje alle. :lol: :roll:
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: 929Hc 3liter

Post by WildThing »

hehe, ingen fare, har hatt et par fwd jeg og. 626 var en meget grei affære, bortsett fra at setene var ALT for korte i sitteputen. ut over det savner jeg faktisk den bilen litt, var jo aldri noe feil.
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: 929Hc 3liter

Post by WildThing »

*GLISER STORT*
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: 929Hc 3liter

Post by RX-7FD3S »

WildThing wrote:*GLISER STORT*
hva gliser du stort for?
forresten? har du en stroke 929v6motor? hvilken veiv har du brukt der?
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: 929Hc 3liter

Post by WildThing »

RX-7FD3S wrote:
WildThing wrote:*GLISER STORT*
hva gliser du stort for?
forresten? har du en stroke 929v6motor? hvilken veiv har du brukt der?
Den er stroket, ja. Veiven og stempelarmer er laget spesifikt til min bil, sammen med cams og litt annet tjafs. Stemplene er faktisk originalt, de er krute gode slik de er, de.

Hvorfor jeg gliser? Neeei, den som venter på våren... :)
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: 929Hc 3liter

Post by RX-7FD3S »

WildThing wrote:
RX-7FD3S wrote:
WildThing wrote:*GLISER STORT*
hva gliser du stort for?
forresten? har du en stroke 929v6motor? hvilken veiv har du brukt der?
Den er stroket, ja. Veiven og stempelarmer er laget spesifikt til min bil, sammen med cams og litt annet tjafs. Stemplene er faktisk originalt, de er krute gode slik de er, de.

Hvorfor jeg gliser? Neeei, den som venter på våren... :)
nice. hvor mye gamp forventer du å hente ut da? og hvor mye komp kjører du?
du må kansje til med datasprut nå?
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: 929Hc 3liter

Post by WildThing »

RX-7FD3S wrote: nice. hvor mye gamp forventer du å hente ut da? og hvor mye komp kjører du?
du må kansje til med datasprut nå?
Akkurat det med hester/Nm skal vi komme tilbake til. Godkjenningen er i alle fall på en markant økning.
Jeg har lenge brukt Haltech, og har liksom stålsatt meg for at det er veien og lyset - men jeg skal faktisk prøve en anbefaling jeg fikk fra en venn av meg som bygger GMC Syclone.
Jeg holder fremdeles kort tett til brystet, men antar allikevel at det er underforstått at det blir kjipt å kjøre Cosworth/USA-bil/AudiS på dragbanen fremover. ...(sa jeg i en heller cocky tone ^^)
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: 929Hc 3liter

Post by ke25toyoglide »

Etter å ha "voldtatt" bilen med 18 stk :!: 50X20X20 støpeblokker, så fant eg ut at eg måtte kose litt med bilen etterpå.
Hjulbuen bak lag jevnt med 17" felgkanten :shock:
Skvettlappen var 2.5cm fra bakken :shock:
tok nedi nesten hele innkjørsellen. :oops:
Men ingenting ødelagt 8)
Nå har eg rubba bilen, polert den, smurt inn alle pakninger, lister, støtfangere og gummier, smørt alle dører og fjernet "alle" rustflekkene, sinka de og kvit hammerslaglakk.
Det eg ikkje har gjort er smurt de elektriske rutene som er treige, og så lurer eg på å male kanalene kvite, i stedet for svarte som de er idag., Viss ikkje må eg male de svart. Noen meninger :?:
Bilder kommer i kveld. :D
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: 929Hc 3liter

Post by ke25toyoglide »

Image
kan vel kalle dette skamsenk :?:

Image
2.5cm klaring
Image
"LITT" feil vinkel
Image
like før h-feste og eksos og "klokka" tar nedi
Image
Slik ser den ut nå :D
Image
Image
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
ke25toyoglide
Gear Head
Posts: 1136
Joined: 06 Feb 2007, 09:39
Location: Karmøy Rogaland

Re: 929Hc 3liter

Post by ke25toyoglide »

Var en kar og såg på den idag, sa at eg skal vurdere å selge til 25.000.- eller bud over.
En kamerat har bydd meg 20.000.- og då har eg forkjøpsrett tilbake igjen viss han skal selge.
Tenker då å kjøpe en Mercedes 560SEC eller BMW 750/745/740.
Eller noe anna veldig gøy.
Men lurer helst på om eg selger for billig.
Muligheten for å finne en like lite kjørt/strøken V6 igjen er liten.
Hva synes dere :?:
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Re: 929Hc 3liter

Post by Coupe »

Hadde uten å tenkt meg om gått for en 560SEC. Synes dette er den fineste modellen Mercedes har produsert. Ville gått for en 1988 eller eldre, siden de katalysatorfrie utgavene har 299hk. Men obs, noen kunder valgte å kjøpe med kat., som var en option før 1989, og da raser motoren en god del hk.
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: 929Hc 3liter

Post by WildThing »

Jeg hadde beholdt Mazdaen. Deleprisene på både BMW og Merc i den kategorien du nevner her er helt syk. Det er greit nok at det ikke er billig til 929 heller, men slitedeler til feks BMW 7 serie er svimmelt. Dessuten ser man de litt oftere enn man ser en 929. Kulere med noe ikke "alle andre" har.
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
Post Reply