929Hc 3liter
Re: 929Hc 3liter
Synd de gikk bortifra de gode setene (og den gode kvaliteten) etter 1988, setene i f.eks. 323 BG GLX er helt horrible, i tillegg til at de blir veldig fort slitt.
Hvordan synes dere setene i feks 626 GD coupe er i forhold til HC ?
Hvordan synes dere setene i feks 626 GD coupe er i forhold til HC ?
- 2015 Mazda3 2.2D Optimum
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition
- 1999 Mazda MX-5 10th Anniversary Edition
-
- Gear Head
- Posts: 1136
- Joined: 06 Feb 2007, 09:39
- Location: Karmøy Rogaland
Re: 929Hc 3liter
Det vett eg ikkje for eg har ennå til gode å kjøre en fwd Mazda.
Men en kamerat av meg har en tysk Mazda6 som er mye bedre seter i enn de Norske Mazda6.
Topputgaven i Norge var visst exclusive, eller noe sånn, hans heter visst exellente eller noe sånn.
Sikkert noen andreher som vett mer om de forskjellene.
Men en kamerat av meg har en tysk Mazda6 som er mye bedre seter i enn de Norske Mazda6.
Topputgaven i Norge var visst exclusive, eller noe sånn, hans heter visst exellente eller noe sånn.
Sikkert noen andreher som vett mer om de forskjellene.
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Re: 929Hc 3liter
så volvo 960 3,0 var det nermeste du kom 929 3,0? hvordan er volvomotorn i forhold til mazdamotorn? noe revelusjonerende med volvoen bortsett fra gode seter?WildThing wrote:Jeg savner sårt å kjøre HC selv, siste anskaffelsen er under utbedring på rust, turbodronningen er pakket ned for vinteren. Og 2.2'en trenger ny topp. Dette blir en laaang vinter, trøster meg med 960 imens.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
Re: 929Hc 3liter
Vel, det var egentlig ikke for å finne noe motsvarende. Det var mest fordi jeg ville ha en Volvo, og 960 er i mine øyne den perfekte Volvo - bakhjulstrekk og motor uten turbo.JC wrote:så volvo 960 3,0 var det nermeste du kom 929 3,0? hvordan er volvomotorn i forhold til mazdamotorn? noe revelusjonerende med volvoen bortsett fra gode seter?WildThing wrote:Jeg savner sårt å kjøre HC selv, siste anskaffelsen er under utbedring på rust, turbodronningen er pakket ned for vinteren. Og 2.2'en trenger ny topp. Dette blir en laaang vinter, trøster meg med 960 imens.
I 1991 gikk jeg på ungdomskolen, og mens alle andre gutta drømte om Ferrarier, Lamborghinier, Porsche og andre slike naturlige poster-biler så var jed dønn forelsket i den nettopp introduserte 900serien til Volvo. Og min drømmebil skulle være rubyrød metallic, med orion lettmetallfelg og grått plysjinteriør. I fjor høst var jeg i Tønsberg og så en akkurat slik en til salgs, til veldig ok pris. Null poeng å lure så mye, bare å betale og kjøre hjem da.
Jeg VAR skeptisk over at det er automatgir på den, de første årene hadde kun automat som valg - men tro meg, det gjør absolutt ingenting. Dette trollet rocker om ikke like godt som 929en, så i alle fall mer enn godt nok for hverdagsbruk. Jeg har en stygg mistanke om at de 204 hestene Volvo oppga er på akselen og ikke clutch. Bilen er stødig, svarer med en gang når jeg vil ha svar fra gasspedal og setene i Volvo er som kjent utrolig behagelige. Var en tur nordover Bergen-Narvik-Bergen nå i desember, og jeg blir rett og slett ikke sliten av å kjøre bilen. Komforten er den største forskjellen mellom Volvo 900 kontra Mazda 929, setene i 929 er ikke så mye å skryte av. Desverre.
Så, kort oppsummert. God motor, helt ok girkasse med vinter- og sportsprogram, god plass, god komfort og bilen er pen å se på. Helt ok økonomisk å eie også, deleprisene er sånt man kan leve med. Får i tillegg tak i deler og, og bilen er lett å skru på. Forsikringen var gunstig også, fullkasko koster ikke så mye for min del.
Men erstatte HCene? Naaaaaaaah. De fleste kjenner til 960 og vet stort sett hva det går i. HC sjokkerer og er langt mer anonym, jeg liker nettopp det at "folk flest" ikke har peiling på hva det faktisk er for noe som bor under panseret.
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
Re: 929Hc 3liter
her hatt volvo selv, men det var 164E lett og sprek bil, gode skinnseter, motoren var rå.vass lyd, men den tålte ikke høyt turtall, og fikk rådebank 2ganger siste gangen(tredje motoren) ble jeg lei og solgte hele driten. deretter bare 3,0 mazda og alldrig noe slike problemer, etter 164 b30E så har jo ikke volvo hatt noe skikkelig 6er motor før i 1991 da den nye 3,0 litern kom, men skal du ha en volvo med like mye utstyr som mazdaen så koster den minst dobbelt så mye. skulle hatt en s90 i så fall, kansje med t6 motoren da?
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
- Glenn-Andre
- Posts: 207
- Joined: 01 Feb 2010, 22:13
- Location: Drammen
Re: 929Hc 3liter
Wildthing: har du noen bilder ev herligheten da ? Har hatt 7-8 volvoer selv men kun en med sekser og da var den en VW diesel turbo.
Mazda 323 BF 4WD Turbo
"I really want to see things from your point of view, but I cant stick my head that far up my ASS!"
"I really want to see things from your point of view, but I cant stick my head that far up my ASS!"
Re: 929Hc 3liter
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
-
- Gear Head
- Posts: 1136
- Joined: 06 Feb 2007, 09:39
- Location: Karmøy Rogaland
Re: 929Hc 3liter
Flott bil det ja. Mange fellestrekk med 929.
Manuell kasse, og at den var anonym (at ikkje så mange visste at det finnes mange spreke volvoer) så kunne eg vurdert en sånn. kunne til og med vurdert automat. Men med den fantastiske kassen og clutchen som er i 929 så vil eg ikkje ha automat i den.
Manuell kasse, og at den var anonym (at ikkje så mange visste at det finnes mange spreke volvoer) så kunne eg vurdert en sånn. kunne til og med vurdert automat. Men med den fantastiske kassen og clutchen som er i 929 så vil eg ikkje ha automat i den.
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Re: 929Hc 3liter
med orginal clutch-lamell med silikon demping i stedet for fjerer, tar den omtrent igang som en automat.
hilsen silikon jon
hilsen silikon jon
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
-
- Gear Head
- Posts: 1136
- Joined: 06 Feb 2007, 09:39
- Location: Karmøy Rogaland
Re: 929Hc 3liter
så det er det som er grunnen.... Har alltid lurt på hvorfor den er så "myk" og fin.
Men den hydraulske clutchen er og kjempebra.
Og det at du i f.eks 60 kan velge fritt om di vil ligge i 2.-3.-4. eller 5. giret. Og den fine lyden viss du velger å ligge på 2. gir. Og så silkemykt og presist du girer i tillegg. Til og med på min gamle som var kjørt over 400.000km.
Nei 929 er nok fremdeles favorittbilen selv om eg er utro innimellom.
Det eneste ekstrautstyret som helst skal fjernes er innmaten i eksosen. Då blir lyden ennå finere uten at den bråker.
På min gamle gjorde eg det ufrivillig når eg var så dum å gire ned til 3. i 200km/t. Max hastighet på 3. er ca 180km/t.
Men på den nye nå så vurderer eg å gjøre det frivillig.
Men den hydraulske clutchen er og kjempebra.
Og det at du i f.eks 60 kan velge fritt om di vil ligge i 2.-3.-4. eller 5. giret. Og den fine lyden viss du velger å ligge på 2. gir. Og så silkemykt og presist du girer i tillegg. Til og med på min gamle som var kjørt over 400.000km.
Nei 929 er nok fremdeles favorittbilen selv om eg er utro innimellom.
Det eneste ekstrautstyret som helst skal fjernes er innmaten i eksosen. Då blir lyden ennå finere uten at den bråker.
På min gamle gjorde eg det ufrivillig når eg var så dum å gire ned til 3. i 200km/t. Max hastighet på 3. er ca 180km/t.
Men på den nye nå så vurderer eg å gjøre det frivillig.
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Re: 929Hc 3liter
Faen, ke, ikke si sånt! Blir helt 929-syk her, hehe. Nei, ser frem til litt mer vår-tendenser så jeg kan få gjort ferdig Katie (den siste 929-anskaffelsen) og komme meg ut og gli litt. Nekter ikke for at jeg er litt mer enn helsemessig sunt interessert i sånne store drog fra USA med 8 sylindere og bladfjører, men 929en har virkelig satt sitt preg på meg.
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
Re: 929Hc 3liter
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
-
- Gear Head
- Posts: 1136
- Joined: 06 Feb 2007, 09:39
- Location: Karmøy Rogaland
Re: 929Hc 3liter
På vegne av dine naboer som har sett seg lei av all den gamle dritten du har stående hos deg, så bes du kvitte deg med det meste.
Kan anbefale en annonse på forumet her uten minstepris, førstemann over vrakpant får tilslaget.
Mine naboer er mye mer forståelsesfulle med tanke på gammel dritt
Kan anbefale en annonse på forumet her uten minstepris, førstemann over vrakpant får tilslaget.
Mine naboer er mye mer forståelsesfulle med tanke på gammel dritt
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Re: 929Hc 3liter
Haha, det utgår ^^
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
Re: 929Hc 3liter
http://cadillacjack.smugmug.com/Cars/Ma ... uWu2-O.jpg noen som kjenner til den bilen, evt vet hen i landet den holder til idag?
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960
First step towards failure, is trying.