3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 929
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Da har girkassen komme på plass! Brukte orginale festet fra 4 trinns kassen, bøyde og sveiste ei plate på festet og skrudde den på v6 kassen. Var nødt til å sette hylser mellom girkassefestet og golvet, men fekk brukt dei skruehola som var i golvet! :D Bilen blir sett litt på vent no da eg har andre ting som må prioriterast.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Ser at sjølv med v6 og girkassen i så er bilen altfor høg foran, har veldig lyst å gjere noke med dette. Bakkeklaringen er vel ca 10cm høgare enn 626en min. Har ikkje lyst å kappe fjærene, er vel ikkje så mange som har kjennskap til disse bilane og kan gi meg noken tips her? Såg på eit australsk forum at ein hadde bygd om dei orginale støtdemperane på sin rx4 stasjonsvogn til coilovers! Dei var orginale fra midten og ned, men oppe var det komme på fulljusterbart coilovers! Skjønnar ikkje korleis han har fått det til. Ellers ligger det ein sedanutgave av typen som eg har med luftfjæring foran og bak på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=xRH7S8iJVLw" onclick="window.open(this.href);return false;
Men sjølvsagt står det ingenting om kor ein får tak i dette og kor mykje som er ombygget.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

Holder vel å redusere lengden på fjæra. Mellom en halv og en hel runde av bunnen.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Har fått masse gode tips no. Eg må få tak i universal coilover med rett diameter slik at dei passar ned i dei orginale støtdemperane og sveise dei fast, om eg ikkje finner noken som passar på gjengene. Så brukar eg dei orginale fjærbeinslagrene.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

er nok veldig greit at du har muigheten til å justere høyden foran med coiovers. kan jo tenke på at om du for eksempel seinere, skulle bytte fjærer bak. kan det jo hende den blir for høy bak. så har du å muligheten til å finne hvor som er best med tanke på at den er noe tyngre foran med 6ern. mulig den da burde være litt lavere foran for å bedre kjøreegenskapene. eventuellt seinere montering av kompressor eller turbo. motoren er jo kapabel.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

https://www.youtube.com/watch?v=Cp_50awoo1Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Da starter den! Mangler berre mellomaksel og litt småting så er den køyrbar 8)
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by FIS-X »

Råtøff :D
Trodde hele prosjektet var lagt på is jeg siden det ikke har vært noen oppdateringen på flere måneder :p
Godt å se at jeg tok feil ;)
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Har gått veldig smått i det siste, driver og pusser opp huset og så blir det litt bilskruing innimellom. Har ihvertfall ikkje gitt opp enda, men tanken har slått meg at eg kunne valgt ein bil som er lettere å få tak i deler til, men da vil jo ikkje det bli så spesielt :wink: Ta ein tur på gatebil, kor mange bmw e30 og mercedes w123 ser du der? Mange! Kor mange gamle 929? Ingen! Om noken år vil det ihvertfall stå ein der, mest sannsynlig legger veldig få merke til den, noken vil sei: herregud fiksa opp igjen ein gammal mazda! (Har allerede høyrt den setningen mange ganger) Men noken vil ihvertfall legge merke til den og sjå arbeidet som ligger bak. Når eg først skulle ha eit prosjekt så ville eg ha eit som ingen eller veldig få har gjort før, og eg liker disse bilane. Mange klarer ikkje å respektere det og slenger med kjeften og fått meg til å tvile fleire ganger, men eg er fast bestemt på å fullføre prosjektet. Det kjem til å ta mange år, men det skal fullføres så eg kan gni det inn til alle pessimistar der ute!
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
WildThing
Posts: 485
Joined: 20 Sep 2006, 16:21

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by WildThing »

Haha, du har faen meg gjort det andre ikke har fått til! Kan ikke annet enn like det! Gleder meg til å se denne i farta. Åssen løser du forresten mellomaksel-situasjonen, lager selv?

Gleder meg til fortsettelsen! :)
1987 3.0 929 HC
1986 2.0i 929 HB coupe Limited
2013 2.5 Mazda6 Optimum
2001 6.0 Suburban 2500
1992 3.0 Volvo 960

First step towards failure, is trying.
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Mellomakselen sender eg til powertrain i Bergen, da skifter dei fremre del av akselen slik at den passer i girkassen og kapper av noken cm. Akslingen blir orginal fra opphengslageret og bak.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by FIS-X »

Er helt enig der, å se en gammel E30 er ikke noe jeg anser som tøft eller spesielt, du ser jo tusener av de hele tiden, jeg er fåretrekker heller en bil ingen/få andre har jort noe med for å gjøre den spesiell, og 929 er jo bare perfekt til det :D
Men har du tenkt på å prøve å få skilt på bilen eller vil det bare bli prøveskilt? ser for meg at det kan være vanskelig å få dokumentert nok for å få det godkjent "/
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Har alt orginalt liggende inkludert komplett forstilling med travers og orginal motor fastskrudd. Bilen kommer til å bli eu-godkjent med alt orginalt og få skilt. Så skifter eg forstilling til den som har v6eren påmontert. Blir eit system der ein kan gjere den orginal/uorginal på 2-3timer. 8)
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

Dette er den stasjonsvogna som mazda skulle kommet med fra begynnelsen av. fint å se at du har fått starta den. og fått det orginale el-nettet til å virke.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
Post Reply