3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 929
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

du har vel god bakaksel, den jeg har på bilen min er det veldig mye slakk i,men den funker. jeg vurderer om det går an å bytte til sperre, hvis det er noe som passer da. jeg har og en stasjonsvogn med automat, og den har byttet bakaksel. stillestående burnout på tørr asfalt er nok ikke å anbefale. ser at det går ann å få kjøpt nye revolution felger med 4 på120 boltsirkel med opptil 15" og 9 i bredde. og borbet a uborrede.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Ja bakakslingen er veldig bra på min. Var inne på tanken om å skifte til hiace bakhjulstrekk aksling.
Trur dei skal passe på uten for mykje ombygging. Den akslingen har bolt dim 5x114,3. Dei har og ein diff.brems som fungerer ganske bra.
Har sett at gasolin kan skaffe felger med den bolt dim. Som ein ønsker, men dei seie ikkje noke om prisen...
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

8) Ser bra ut dette.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

For håpe den blir litt lavare når girkassen kjem i bilen :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

Stilig. sikkert første 3.0 hv stasjonsvogn i hele verden. Pen bil. Skal du sette motoren nærmere torpedoveggen? Hvordan er det med bunpanna i forhold til forstillinga?
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

Tips for drastisk effekt økning på motoren er å sveise ditt eget eksos anlegg. Aller helst med grenrør. Siden det er så bra med plass i stasjonsvogna.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Skulle sjølvsagt fått motoren nermare torpedoveggen pga vektfordelingen, men det fører til drastisk meir arbeid med ombygging av f.eks bunnpanne og oljesil. Slik det er no går traversen fint mellom bunnpanna og feste til girkassen.

Problemet eg har her er at styrestaget beveger seg frammover og bakover, da treffer styrestaget girkassefesta. Her har eg 2 alternativ, skru vekk festa fra motorblokka og mangle 4 skruer til girkassen, eller kappe dei rett over styrestaget slik at eg manglar berre dei 2 nederste skruane.

Eg må og flytte oljefilteret for det ligger i traversen :?

Er morro å jobbe med eit prosjekt som ingen andre har gjort før, men det har også sine negative sider, som å få tak i deler. Har fått tak i ein goddel på spesialbestilling, men det har sin pris...

Når det gjelder eksosanlegget JC, så blir det custom (hjemmesveisa) :wink: fra eksosmanifoldar, eg begynner nok ikkje å lage grenrøyr med det første. Eg tenker eit røyr på kvar side med 2,5-3" utblås.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

ser ut som at motoren må lengre opp, styringa bør gå klar da. her er en link til tilsvarende prosjekt.siden coupeen her samme platform so stasjonsvogna. http://eastsidecoupe.oyla8.de/cgi-bin/h ... tsidecoupe hvis det ikke skulle gå på grunn av panseret, så har jeg en forstilling/travers til motoren.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
SondreSkj
Posts: 611
Joined: 17 Feb 2007, 21:37
Location: Molde
Contact:

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by SondreSkj »

JC wrote:ser ut som at motoren må lengre opp, styringa bør gå klar da. her er en link til tilsvarende prosjekt.siden coupeen her samme platform so stasjonsvogna. http://eastsidecoupe.oyla8.de/cgi-bin/h ... tsidecoupe hvis det ikke skulle gå på grunn av panseret, så har jeg en forstilling/travers til motoren.
D*ven han hakksmette!! Det var noe til Coupe ôg!!! Noe av det lekreste jeg har sett på lang tid.
HBCosmo.com
https://www.facebook.com/groups/39360486903/ The Mazda Cosmo, 929 HB and Luce Community on Facebook

http://500px.com/skjolsvik
'00 MB E220 CDI
Solgt!...VW Golf MkV
Mazda 929 HB 2.0i
Mazda 929 HB 2.0i Delebil
Solgt!...Mazda 626 2.0-16v GD 1988
Solgt!...Mazda 626 2.0lx / GC 1987
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Det var saker til bil ja :D

Eg skal prøve å få motoren lengre opp når eg skal lage motorfesta, men har vel ikkje meir en ca 3cm å gå på. Eg har vurdert HC travers, men meina at ikkje bærebrua passa på den.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

Må flytte over allt skal man bruke hc traversen. En annen ting, om man bruker hc travers ,er at om forhjulene skal være i hjulbua ,kommer motoren inn i torpedo veggen. Hadde begge bilene ved siden av hverandre og sammenliknet.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

Er nok det beste å få motoren opp og eventuellt skru av de ekstra girkassefestene om det trengs.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Har skjedd lite i det siste, har problem med at styrestaget tar borti starteren, så motoren må mykje lenger opp. For å få det til må mykje av girkassetunellen sveisast om. Her skal det kappes! 8)
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
User avatar
JC
Posts: 189
Joined: 31 Mar 2007, 00:46

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by JC »

Nå har vel vel 78-79 fronten et panser som er høyere i midten. Om du ikke får plass. Hvis det er å få tak i da.
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
User avatar
urabus
Posts: 62
Joined: 21 Apr 2011, 22:30
Location: Sogn og Fjordane

Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?

Post by urabus »

Har fått motoren på plass der den skal stå. Har 0,5-1cm klaring til panseret og ca 2cm til torpedoveggen. Einaste eg trengte å gjere med girkassetunnellen var å utvide hullet til girspaken. Går også greitt med styringen no, må justere svingstopparane heilt ut, da går det.

Måtte skifta motorfesta for dei var heilt utslitte, men fekk ikkje tak i nye til den motoren. Fekk tak i heilt nye motorfeste til 94mod 929 på ebay. Er no ferdig å sveise eit feste i traversen og det andre er under produksjon. Etter det så står girkassefestet for tur.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
Post Reply