3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Har tatt ut motoren, og alt inne i bilen. Fann da ut at den er kollisjonskada i fronten, ei bakdør har blitt bytta med ei nyare dør, så lista blir feil. ellers var det veldig mykje rust inne i bilen Har ikkje mista motet heilt, men er på jakt etter eit bedre objekt. Har også planer om ombygging til weber forgasser på V6en så slepp eg alt ledningnettet.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Tøft!
Artig med forgasser også da, men det er jo ikke mange ledningene som går til dysene da. Så du vil ikke bli kvitt så veldig mange ledninger ved å gjøre dette
Artig med forgasser også da, men det er jo ikke mange ledningene som går til dysene da. Så du vil ikke bli kvitt så veldig mange ledninger ved å gjøre dette
HBCosmo.com
https://www.facebook.com/groups/39360486903/ The Mazda Cosmo, 929 HB and Luce Community on Facebook
http://500px.com/skjolsvik
'00 MB E220 CDI
Solgt!...VW Golf MkV
Mazda 929 HB 2.0i
Mazda 929 HB 2.0i Delebil
Solgt!...Mazda 626 2.0-16v GD 1988
Solgt!...Mazda 626 2.0lx / GC 1987
https://www.facebook.com/groups/39360486903/ The Mazda Cosmo, 929 HB and Luce Community on Facebook
http://500px.com/skjolsvik
'00 MB E220 CDI
Solgt!...VW Golf MkV
Mazda 929 HB 2.0i
Mazda 929 HB 2.0i Delebil
Solgt!...Mazda 626 2.0-16v GD 1988
Solgt!...Mazda 626 2.0lx / GC 1987
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Ja, men husk alle følarane, har ledningsnettet liggande, er vel ca 3meter langt og ein haug med ledningar. Hadde hastverk med å få ut ledningnettet so dette er ikkje merka . Drømmer om 3 stk weber gassere og kansje 220hk og 300+nm
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Skjønner hva du mener... Har hatt trøbbel med originalt ledningsnett selv så jeg ser den. Forgasser er tøft det )
HBCosmo.com
https://www.facebook.com/groups/39360486903/ The Mazda Cosmo, 929 HB and Luce Community on Facebook
http://500px.com/skjolsvik
'00 MB E220 CDI
Solgt!...VW Golf MkV
Mazda 929 HB 2.0i
Mazda 929 HB 2.0i Delebil
Solgt!...Mazda 626 2.0-16v GD 1988
Solgt!...Mazda 626 2.0lx / GC 1987
https://www.facebook.com/groups/39360486903/ The Mazda Cosmo, 929 HB and Luce Community on Facebook
http://500px.com/skjolsvik
'00 MB E220 CDI
Solgt!...VW Golf MkV
Mazda 929 HB 2.0i
Mazda 929 HB 2.0i Delebil
Solgt!...Mazda 626 2.0-16v GD 1988
Solgt!...Mazda 626 2.0lx / GC 1987
-
- Gear Head
- Posts: 1136
- Joined: 06 Feb 2007, 09:39
- Location: Karmøy Rogaland
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Å få mer enn 190 hk med forgassere høres ut som et vannvittig mye dyrere og vanskeligere prosjekt, enn å montere innsprutet, og turbo eller kompressor på.
tåpelig/urealistisk er vel det første eg tenker........
Lar seg sikkert gjøre, men ingen god løsning mener eg.......
tåpelig/urealistisk er vel det første eg tenker........
Lar seg sikkert gjøre, men ingen god løsning mener eg.......
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
må vel ha ledningsnettet skal fordeleren virke, så tror jeg de fleste kontaktene kun passer der dem skal sitte, hvis du har hele ledningsklysa fram til hjernen er det ikke noe problem,du ser på lengdene hvor det passer å. bare at det går kontakt til brems og clutch en som du må finne ut av hvordan du skal koble sammen. og tenning selvfølgelig, en annen ting om du har tenkt å sette på forgasser, du mister effekten av VRIS systemet,
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Har sett at det er ein kontakt på clutchpedalen, kva er denne til og kva er VRIS? Blir nok ikkje 220hk nei, men det viktigaste er at det funker, om det ikkje blir meir enn 170hk so gjer det ingenting, bilen skal ikkje delta i nåke race uansett, berre cruising på varme sommardaga, med brøl av V6 Men viss dette også blir vanskelig så er det kansje like greitt med datasprut? Vil at det også skal sjå "orginalt" ut.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Har no kjøpt meg ein 929 til, da den første hadde ein gammal kollisjonskade og var full av rust. Den nye ser ut til å vere i mykje bedre stand.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
vris står for variabele interia control system. det variable innsugningsystemet drar fordel av den kombinerte effekten av dynamisk overladning og resonans. innsugningskanalene er laget for å maksimere den dynamiske overladningseffekten i midt og høyhastighetsområdet. mens utformingen av resonanskammeret maksimerer resonansoverladningen for å gi høyere dreiemoment i midtområdet. rett fra boka . det er jo vacumstyrt med et spjell i resonanskammeret som åpner seg ved 3100 o/min. poenget er jo at, har du forgassern der gassspjeldet er nå, blir bensinen doven før den blir forbrent. men da har du vris systemet i behold. ellers må du fjerne resonanskammeret og montere en eller annen v6 forgasser der. (edderkopp) hvis clutchen er ute og bremsen trås inn kutter hjernen drivstoffet. gratulerer med ny wagon
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Takk takk , så det er såpass avansert ja, er det dette VRIS systemet som sitter i forkant av innsuget bak det svarte dekselet? Eg har greid å få tak i eit komplett ledningsnett, har prøvd å merke dette så godt eg kan, men skulle gjerne hatt eit koblingsskjema Har også tatt med alt til vacuum. Men kor mykje kan eg fjerne av ledningsnettet? Har tenkt å fjerne servo, abs, og alt anna til viskara, blinklys, dashbord osv. Viktigaste er vel tenning, ECUen, innsprøyting, bensinpumpe, brytarane til clutch og brems og sikringsboks.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Planen med å montere forgasser er/var å fjerne heile innsuget og lage eit nytt med plass til tre dobble weber gassere slik at det blir 2syl. per forgasser og ein port per sylinder.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
-
- Gear Head
- Posts: 1136
- Joined: 06 Feb 2007, 09:39
- Location: Karmøy Rogaland
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Eg ser det ikkje heilt før meg, men......
Viss du skal gjøre det, så må du vel ha 2 forgassere. en på hver side av motoren....
ellers må vel forgasseren stå over motoren.... kor høgt panser skaql du ha då
Uansett tror eg det er MYYYYE enklere/kjapper/billigere å bruke innsprutet, enn å begynne og tukle med forgassere...
Og eg tror nok du fort vil doble forbruket OG tape HK/NM.
Men kunne vore kjekkt å sett en slik motor med forgasser.
Viss du skal gjøre det, så må du vel ha 2 forgassere. en på hver side av motoren....
ellers må vel forgasseren stå over motoren.... kor høgt panser skaql du ha då
Uansett tror eg det er MYYYYE enklere/kjapper/billigere å bruke innsprutet, enn å begynne og tukle med forgassere...
Og eg tror nok du fort vil doble forbruket OG tape HK/NM.
Men kunne vore kjekkt å sett en slik motor med forgasser.
også eiger av :
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Mazda 929 3.0l V6, 190hk 1987 og 3.0l V6, 170hk latomat 1988 delebil
Toyota Prius 1.5, 143hk 2006
Toyota Camry 2.0l latomat 1989
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
men med resonans overladning får man mer luft pga at luften har høy fart i innsuget. og det kommer noe mer enn 3,0 liter luft ved høyere turtall, det er noe av "hemmeligheten" med motoren drar andre trelitere. men en fordel med gasser er jo at du blir kvitt fuel cutten ved 6500. beste muligheten slik jeg ser det er å fjerne kammeret og beholde de lange innsugene,og montere gassere der i stedet for kammeret. eller montere eget innsprut med mer økonomisk og bedre ytelse. eventuellt noe slikthttp://www.ebay.com/itm/ZENITH-40-TIN-T ... 24&vxp=mtr
87 929hc 3.0i
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
87 929hv 2.0
92 626gv 2.0 fe3
96 jaguar xjr
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Er jo ganske høgt det orginale innsuget så hadde ein bygd innsuget så lavt så mulig mellom v-formen så hadde det vel blitt ca den samme høgden. Men blir vel å bruke det orginale ledningsnettet. Men dette er jo ekstremt stort, er jo så og sei umulig og sjå kva ein treng og ikkje. Er så mykje så går via kvarandre. Er det noken som har koblingsskjema og har muligheit/lyst til å kopiere evnt. veit om ein plass/nettside dette kan skaffast?
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
Re: 3,0 V6 i 929 HV stasjonsvogn?
Tar ein oppdatering her.
Har bestemt for å holde v6eren orginal, blir ikkje ombygging til gasser. Har også fått tak i ein haug med nye deler. Har fått tak i alt av foringer i understellet av typen røde nolathane foringer, kosta ca 5500,-. Har også fått tak i støtdempere bak med røde nolathane foringer. Bærekuler foran, hjullager foran og bak. Bremseskiver, klosser og slanger foran, bremseslange bak, bremse sko og hjulsylindere, og meir kommer hihi. Støtdempere foran er desverre umulig å få tak i, nermeste mazda verksted har ikkje solgt støtdempere til 929 hv siden 2005 finner heller ikkje på nettet. Det er bra dei eg har er forsatt iorden, men det er mulig det går ann å skifte berre ein tetningsring om dei lekker, siden dette er innsatsdempere?
Eg har også kjøpt stempelsett med stempelringer og oljeringer til v6eren. Komplett pakningsett til topp og blokk, ny clutch og slavesylinder.
Har tenkt å sende mellomakselen til Bergen for ombygging, når eg veit måla.
Har bestemt for å holde v6eren orginal, blir ikkje ombygging til gasser. Har også fått tak i ein haug med nye deler. Har fått tak i alt av foringer i understellet av typen røde nolathane foringer, kosta ca 5500,-. Har også fått tak i støtdempere bak med røde nolathane foringer. Bærekuler foran, hjullager foran og bak. Bremseskiver, klosser og slanger foran, bremseslange bak, bremse sko og hjulsylindere, og meir kommer hihi. Støtdempere foran er desverre umulig å få tak i, nermeste mazda verksted har ikkje solgt støtdempere til 929 hv siden 2005 finner heller ikkje på nettet. Det er bra dei eg har er forsatt iorden, men det er mulig det går ann å skifte berre ein tetningsring om dei lekker, siden dette er innsatsdempere?
Eg har også kjøpt stempelsett med stempelringer og oljeringer til v6eren. Komplett pakningsett til topp og blokk, ny clutch og slavesylinder.
Har tenkt å sende mellomakselen til Bergen for ombygging, når eg veit måla.
1983 Mazda 929L 3.0 Stv. Langtidsprosjekt
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD
1987 Mazda 929 2.0 stv
1989 Subaru l-serie 1,8 GL
1994 Toyota Land Cruiser 80 4,2TD
2010 Toyota Hiace 4wd 2,5 TRD