Gatebil på Våler 21 mai

For planlegging og diskusjon rundt treff og sosiale aktiviteter.
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by biXen »

Zepticon wrote: Slik det er nå så kan jeg montere på 16" bremboskiver med 6stemplete kalippere, stort nok til å stoppe et vogntog, men likevell får jeg "fingeren" hos kontrolløren på Biltilsynet om jeg ikke har TUV papirer.
Det er mer som brukes av bilen når man bremser enn skiver og kalippere. Det er vel noe av problemet når folk "oppgraderer bremser". Biltilsynet har sikkert hatt mange 240er med "oppgraderte bremser" før i tiden som stoppet baklengs på nedbremsing, og dermed behandler de alle som idioter etterpå. Noe av problemet i min mening, at man ikke nødvendigvis er så serviceretta hvis man står med hele vettet som man ofte gjør i et tilsyn. Det må gå begge veier som andre har nevnt.

Som lassi stiller jeg meg litt uforstående til 1:15 paragrafen. Jeg tror den håndheves som et rasshøl (alt skal være HELT originalt) bare fordi den ble innført noe motvillig etter press. Hvis ikke forstår jeg ikke hvorfor det ikke er et originalitetsgrunnlag på biltype og merke. Man kan jo ta inn en Lada fra USA på denne paragrafen, så lenge man holder den original er alt ok. Skjønner ikke problemet med at man gjør noen småting i original stil, snakker ikke turbo en gang, mer eksos og felger osv.. Ganske mye jeg kan gjøre med min bil uten at noen kunne påpekt at det ikke er originalt uten å stå og studere bilder i en evighet.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by Zepticon »

biXen wrote:
Zepticon wrote: Slik det er nå så kan jeg montere på 16" bremboskiver med 6stemplete kalippere, stort nok til å stoppe et vogntog, men likevell får jeg "fingeren" hos kontrolløren på Biltilsynet om jeg ikke har TUV papirer.
Det er mer som brukes av bilen når man bremser enn skiver og kalippere. Det er vel noe av problemet når folk "oppgraderer bremser". Biltilsynet har sikkert hatt mange 240er med "oppgraderte bremser" før i tiden som stoppet baklengs på nedbremsing, og dermed behandler de alle som idioter etterpå. Noe av problemet i min mening, at man ikke nødvendigvis er så serviceretta hvis man står med hele vettet som man ofte gjør i et tilsyn. Det må gå begge veier som andre har nevnt.
Jeg fikk beskjed av kontrolløren om å plukke vekk mine stålomspunnede bremseslanger til 1500kr og bytte dem ut med noen i gummi som kostet 300kr. Selv om begge to var DOT godkjennt.
Nå er det jo slik at bilen må degraderes for å komme igjennom EU, fordi det ikke finnes skjønn, eller noe selskap som vil finne på å TUV godkjenne en bremseslange for 800 forskjellige bilmodeller og varianter. Her burde biltilsynet kunne vise skjønn. Det er ikke slik at jeg kommer trillende med slanger til 1500kr per aksling om jeg gir beng i å vedlikeholde bilen.

Men igjen så forstår jeg BT da jeg ikke ser bort i fra et det er en del folk som kommer innom som overhode ikke har noe peiling, fornuft eller innsikt i hva dem holder på med. Men det er synd at slike skal ødelegge for andre. Jeg har ikke noe problem med søknader, avgifter og kontroller, så lenge det faktisk er en mulighet for å få godkjennt andre ting en sølvgrå Passater.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by biXen »

Grunnen til at stålomspunnede slanger er fy-fy er vel fordi at det er vanskeligere å se om det faktisk er noe galt med dem under "stålet". Så jeg tror nok det er en grunn til alt, men hadde vært en fordel om folk visste det før de kjøpte dette.
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by lassi »

biXen wrote:Grunnen til at stålomspunnede slanger er fy-fy er vel fordi at det er vanskeligere å se om det faktisk er noe galt med dem under "stålet". Så jeg tror nok det er en grunn til alt, men hadde vært en fordel om folk visste det før de kjøpte dette.
Samme jeg har blitt fortalt, men mine Goodridge var ikke noe problem under godkjenning av senkesett i Bergen. Ikke det at jeg opplyste om dem, men hjulene var av og de var flett nye og selvlysende. Et annet problem med stålomspunnede slanger er at de er veldig vridnings stive og lett kan feilmonteres ved at man legger en vridning inn i slangen når man monterer. (Dårlig forklart, men de som har byttet forstår tenker eg)

1:15 regelen ble her i Bergen heldigvis tatt noe lett på etter at kontrollørene fikk teste den aktuelle bilen som var kalt inn til kontroll... (Hvis jeg husker historien noenlunde rett, den kommer kanskje frem ved søk på forumet)

Nok OT;
Men det virker nå ihvertfall som at vi her inne som er blitt "voksne" (ikke nødvendigvis aldersbestemt) ønsker å være lovlydige, men har ikke kunnskaper nok om regelverk eller hvordan man kan finne dette. Og det er nok noen av oss ikke helt klarer å forstå logikken i regelverket og dermed ikke bryr seg med det.
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
Post Reply