Det er mer som brukes av bilen når man bremser enn skiver og kalippere. Det er vel noe av problemet når folk "oppgraderer bremser". Biltilsynet har sikkert hatt mange 240er med "oppgraderte bremser" før i tiden som stoppet baklengs på nedbremsing, og dermed behandler de alle som idioter etterpå. Noe av problemet i min mening, at man ikke nødvendigvis er så serviceretta hvis man står med hele vettet som man ofte gjør i et tilsyn. Det må gå begge veier som andre har nevnt.Zepticon wrote: Slik det er nå så kan jeg montere på 16" bremboskiver med 6stemplete kalippere, stort nok til å stoppe et vogntog, men likevell får jeg "fingeren" hos kontrolløren på Biltilsynet om jeg ikke har TUV papirer.
Som lassi stiller jeg meg litt uforstående til 1:15 paragrafen. Jeg tror den håndheves som et rasshøl (alt skal være HELT originalt) bare fordi den ble innført noe motvillig etter press. Hvis ikke forstår jeg ikke hvorfor det ikke er et originalitetsgrunnlag på biltype og merke. Man kan jo ta inn en Lada fra USA på denne paragrafen, så lenge man holder den original er alt ok. Skjønner ikke problemet med at man gjør noen småting i original stil, snakker ikke turbo en gang, mer eksos og felger osv.. Ganske mye jeg kan gjøre med min bil uten at noen kunne påpekt at det ikke er originalt uten å stå og studere bilder i en evighet.