Gatebil på Våler 21 mai

For planlegging og diskusjon rundt treff og sosiale aktiviteter.
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Gatebil på Våler 21 mai

Post by mazdafun »

mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by mazdafun »

Hei.

Er det noen her inne som var på Gatebil?

La ned noen "kameler" på dette prosjektet, og spennende å høre hvordan miljøet ser på det. =)

86 som har kikket på det, men ingen har svart? Mulig vi bare skal drive med utenkontroll, og droppe dette "dialog-tullet", hehe. =)

Imøteser DINE 2 cents.
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by RX-7FD3S »

litt stive? og 4kantede?
tidenes underdrivelse. at nesten alle driter i å godkjenne bilene sine kan de jo takke seg selv, folk blir lysskye av å ha blitt drevet heksejakt på i alle år:P
hjelper ikke å stå på stand å prate løst om å starte en dialog når samtlige biltilsyn er befolket av smålige støvballer som gjør ALT de kan for å hindre deg i å få skilter/godkjent noe.
har selv kranglet mye med de "koselige" menneskene på BT og det er ikke moro. de hører ikke på fornuft og de godtar ikke bevis. måtte inn 5 ganger da jeg skulle førstegangsgodkjenne rexen min. den var på det tidspunktet original (så og si)
men den gjøken av en kontrolør drev og forlangte papirer på originaldeler (hvem i helvette greier å skaffe det på en bil som aldri ble tatt inn til landet) måtte å krangle om motorstørrelse (det va jo komplett umulig med 255hk fra 1.3 liter:P )
nei før de kan forvente seg at vi "bilfolk" begynner å samarbeide så må de ta en kraftig opprensking av sine egene systemer.
få inn faste fornuftige regler, så ikke enhver tulling kan vise skjønn og tolke alt som han selv vil under kontroll.
lik rett for alle. Er det rart vi blir sure når alt av amerikansk skrot kan godkjennes med 10000000hk på original kaross og bremser, mens du selv blir skutt for å øke 30hk på en skikkelig sportsbil:P
Dette viser jo at det er ikke sikkerhet som står i høysetet
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by mazdafun »

RX-7FD3S wrote:litt stive? og 4kantede?
tidenes underdrivelse. at nesten alle driter i å godkjenne bilene sine kan de jo takke seg selv, folk blir lysskye av å ha blitt drevet heksejakt på i alle år:P
hjelper ikke å stå på stand å prate løst om å starte en dialog når samtlige biltilsyn er befolket av smålige støvballer som gjør ALT de kan for å hindre deg i å få skilter/godkjent noe.
har selv kranglet mye med de "koselige" menneskene på BT og det er ikke moro. de hører ikke på fornuft og de godtar ikke bevis. måtte inn 5 ganger da jeg skulle førstegangsgodkjenne rexen min. den var på det tidspunktet original (så og si)
men den gjøken av en kontrolør drev og forlangte papirer på originaldeler (hvem i helvette greier å skaffe det på en bil som aldri ble tatt inn til landet) måtte å krangle om motorstørrelse (det va jo komplett umulig med 255hk fra 1.3 liter:P )
nei før de kan forvente seg at vi "bilfolk" begynner å samarbeide så må de ta en kraftig opprensking av sine egene systemer.
få inn faste fornuftige regler, så ikke enhver tulling kan vise skjønn og tolke alt som han selv vil under kontroll.
lik rett for alle. Er det rart vi blir sure når alt av amerikansk skrot kan godkjennes med 10000000hk på original kaross og bremser, mens du selv blir skutt for å øke 30hk på en skikkelig sportsbil:P
Dette viser jo at det er ikke sikkerhet som står i høysetet
Hei.

Der kom et "reflektert" innlegg, men noe annet var vel ikke å vente fra den kanten... (bartelandet) =)

Noen andre som har noen synspunkter?
User avatar
biXen
Gear Head
Posts: 1870
Joined: 27 Aug 2007, 16:58
Location: Stavanger

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by biXen »

En grunn til at jeg misliker statlige tjenester er jo at de ikke har noen konsekvenser når de gjør en dårlig jobb og yter dårlig service. Det viser tydelig igjen i min bekjente sine erfaringer med tilsynet. Men jeg har ikke noe erfaring med de selv så jeg skal ikke syte over det.

Jeg synes dialog er en bra greie dog. Det er jo veldig god grunn til at mye ikke blir godkjent, og da er det en ide å opplyse om disse tingene på en mer folkelig måte slik at folk faktisk forstår hvorfor FØR de gjør det og prøver å få det godkjent etterpå. Som en som jobber med brukervennlighet på web så kan jeg opplyse om at å finne ut om godkjenninger osv. ihvertfall er alt annet enn brukervennlig. Advokatspråk :)

Vanlige ting jeg hører om er jo blant annet den evinnelige "oppgraderte bremser" som er et eller annet kit med svære slissa og borra skiver i et bremsesystem som er dimensjonert for noe helt annet. Det er ganske tydelig med bekjente som kommer derfra at det ikke opplyses særlig utover et eller annet diffust papir man må ha. Men det er nok en god grunn til at det ikke godkjennes på måfå.

Mitt personlige ønske er jo at man senker litt på de strenge kravene rundt "original biler" fra USA.

Er det noe plan for å la denne dialogen spres mellom landsdelene eller er dette kun noe på Østlandet?
Formerly known as blackmazda ;)
RX-8 2004 1,3L HP Winning Blue
x MX-5 2000 1,6L Brilliant Black

Ofte stilte RX-8 spørsmål - Webdesign Portfolio
GTX-Lars
Gear Head
Posts: 2380
Joined: 05 Jun 2006, 15:50
Location: Sandnes

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by GTX-Lars »

Bra tiltak! :)
90 Mazda 323 GTX
82 Porsche 928S
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by mazdafun »

biXen wrote:En grunn til at jeg misliker statlige tjenester er jo at de ikke har noen konsekvenser når de gjør en dårlig jobb og yter dårlig service. Det viser tydelig igjen i min bekjente sine erfaringer med tilsynet. Men jeg har ikke noe erfaring med de selv så jeg skal ikke syte over det.

Jeg synes dialog er en bra greie dog. Det er jo veldig god grunn til at mye ikke blir godkjent, og da er det en ide å opplyse om disse tingene på en mer folkelig måte slik at folk faktisk forstår hvorfor FØR de gjør det og prøver å få det godkjent etterpå. Som en som jobber med brukervennlighet på web så kan jeg opplyse om at å finne ut om godkjenninger osv. ihvertfall er alt annet enn brukervennlig. Advokatspråk :)

Vanlige ting jeg hører om er jo blant annet den evinnelige "oppgraderte bremser" som er et eller annet kit med svære slissa og borra skiver i et bremsesystem som er dimensjonert for noe helt annet. Det er ganske tydelig med bekjente som kommer derfra at det ikke opplyses særlig utover et eller annet diffust papir man må ha. Men det er nok en god grunn til at det ikke godkjennes på måfå.

Mitt personlige ønske er jo at man senker litt på de strenge kravene rundt "original biler" fra USA.

Er det noe plan for å la denne dialogen spres mellom landsdelene eller er dette kun noe på Østlandet?


Hei.

Jeg kan ikke si så mye om videre gang i Gatebilprosjektet enda, men vil informere om det så snart det er klart.

Dette er et initiativ i Region Øst, dvs. Østlandet. Om det kommer tilsvarende prosjekter i resten av landet er for tidlig å si noe om. Men jeg skal holde dere informert.

Hvis det er 1:15 regelen sitt krav til orginalitet du sikter til så tror jeg den er ganske solid. Det jo litt rart å få unntak for alt mulig for å registrere i Norge for så å bygge om igjen. =)

Poenget ditt med å få informasjon før man setter igang og bygge er en av målene til dette prosjektet. Derfor har vi utarbeidet en brosjyre for om- og oppbygging som vi delte ut på Gatebil.

=)
mazdafun
Gear Head
Posts: 1723
Joined: 22 Nov 2005, 11:05
Location: Du finner meg i garasjen

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by mazdafun »

GTX-Lars wrote:Bra tiltak! :)

Takk =)
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by RX-7FD3S »

mazdafun wrote:
RX-7FD3S wrote:litt stive? og 4kantede?
tidenes underdrivelse. at nesten alle driter i å godkjenne bilene sine kan de jo takke seg selv, folk blir lysskye av å ha blitt drevet heksejakt på i alle år:P
hjelper ikke å stå på stand å prate løst om å starte en dialog når samtlige biltilsyn er befolket av smålige støvballer som gjør ALT de kan for å hindre deg i å få skilter/godkjent noe.
har selv kranglet mye med de "koselige" menneskene på BT og det er ikke moro. de hører ikke på fornuft og de godtar ikke bevis. måtte inn 5 ganger da jeg skulle førstegangsgodkjenne rexen min. den var på det tidspunktet original (så og si)
men den gjøken av en kontrolør drev og forlangte papirer på originaldeler (hvem i helvette greier å skaffe det på en bil som aldri ble tatt inn til landet) måtte å krangle om motorstørrelse (det va jo komplett umulig med 255hk fra 1.3 liter:P )
nei før de kan forvente seg at vi "bilfolk" begynner å samarbeide så må de ta en kraftig opprensking av sine egene systemer.
få inn faste fornuftige regler, så ikke enhver tulling kan vise skjønn og tolke alt som han selv vil under kontroll.
lik rett for alle. Er det rart vi blir sure når alt av amerikansk skrot kan godkjennes med 10000000hk på original kaross og bremser, mens du selv blir skutt for å øke 30hk på en skikkelig sportsbil:P
Dette viser jo at det er ikke sikkerhet som står i høysetet
Hei.

Der kom et "reflektert" innlegg, men noe annet var vel ikke å vente fra den kanten... (bartelandet) =)

Noen andre som har noen synspunkter?

var det noe som var usaklig? det er jo sånn de behandler folk.
sier seg selv at noe er galt når jeg prøver å få en ting godkjent men får klart nei, sender min gråhårede far uka etter til samme person og det blir godkjent uten så mye som et papir.
skulle ønske de hadde ansatt bilintereserte folk i slike jobber, og ikke dem som skyr det som pesten :(
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by Zepticon »

mazdafun wrote:Hei.

Hva tror dere om dette?
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5606423.ece
Bra tiltak! Men det er viktig at dette ikke blir enveis kommunikasjon.
Om BT skal komme å belære folk om hvordan de skal trimme bilene sine så kommer det til å gi baksmell.
De må høre på hva vi har og si og være imøtekommende, og instillt på sammarbeid.

Slik det er nå så kan jeg montere på 16" bremboskiver med 6stemplete kalippere, stort nok til å stoppe et vogntog, men likevell får jeg "fingeren" hos kontrolløren på Biltilsynet om jeg ikke har TUV papirer.
Eller at det kreves avgasspapirer som er umulige å skaffe. Dette er et problem spesielt hos toyotafolkene da MR2 Turbo bare ble levert i USA,og ombygginger ofte blir stoppet av "avgasspapir". Det holder ikke å vise til AB12345 som allerede er registrert med samme motor og karosseri.

Det blir spennede å se hvordan det blir når regelverket for amatørbygg endelig er på plass. Forhåpentligvis blir det letterå for oss vanlig dødelige å gjøre ting selv, samt et solid og tydelig regelverk runt hva er lov og hva er ikke lov, hvilken dokumentajson som kreves og hvem som kan skaffe det.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by Zepticon »

Bra illustrasjonsbilde forresten:D
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by lassi »

Jeg har stort sett bare gode erfaringer med de kontrollørene jeg har hatt med å gjøre når jeg er på min lokale stasjon, utekontroller derimot har jeg møtt flere regelrette idioter. Beste var han som brukte mitt sammenrullete vognkort til å måle avstand mellom fjæbein og innside hjul for så å hevde at den var mindre enn 10mm og dermed måtte jeg ta meg fri for jobb slik at han kan få funnet frem meterstokken på stasjonen og se at alles er in ordnung... Hvordan kan forsvare målemetoden fog bilkyndig fagmann er umulig å forstå. (Lurer enda på hvem jeg kan fakturere for tapt arbeidstid,km,osv..) Men det er mange idioter på veien og biler som egentlig ikke er kjøredyktige og det er jo en fare for alle som ferdes der. Med disse nye kamerabilene på veiene så vil jo oss med forsikringspapir\veiavgift\eu-kontroll i orden få være mer i fred, og flere av de som absolutt ikke bør være på veien luket bort.

Tiltaket er bra etter min mening. Ingen tvil om at det aldri vil bli bedre om det er vi som driver med bil som hobby som må ta steget. Regelverket er altfor komplisert og utilgjengelig for en menigmann å sette seg inn i og da forblir det som nå der mange (meg selv inkludert) driver ulovlig. Det vil uansett være en lang vei for alle å gå og vil aldri bli noe suksess om ikke regelverk angående sertifisering endres. Hvis folk ikke får lov å gjøre det de vil, blir det gjort ulovlig og vi er da på status quo. At dere kan fange opp ungdommer som lager livsfarlig styling av trefinèr er en ting, men folk som har nærmere 100K NOK i trimdeler bryr seg ikke før det faktisk BLIR aktuellt å få godkjent endringene på bilen uten at man skal ha tüv på alt.

Jeg har og store problemer med å forstå hvorfor papirer fra et tysk prøveinstitutt er det som gjelder her i landet? Hvorfor kan ikke dere som jobber på stasjonene, evt noen med bilteknisk utdanning og et snev av fornuft enkeltgodkjenne endringer på biler nyere enn 1920.

1:15 regelen er en tulleregel på alle måter, men uten den hadde man måttet betale dobbel pris på alle biler fra USA + masse biler aldri ville vært å se på norske veier. Og unntak fra så mye får man heller egentlig ikke, den taes inn på de eldre vekt\effekt\volum reglene, lys må bygges om, må fortsatt klare samme CO\NOx krav ved eu-kontroll, men samtidig så er ikke avgassene testet etter euro-regler og dermed er man nesten låst på detaljnivå ned til at man nesten må ha samme cd-plate i spilleren som ved registrering. Er usikker på om jeg får stille klokken til norsk tid av og til... :roll: Forstår ikke logikken her, men jeg er kanskje litt treig.

Jeg mener ikke å være frekk, men det kan ikke være vanskelig å forstå at man lett blir oppgitt når man har bil som hobby i dette landet. Du har vel ikke alltid jobbet på "andre siden" heller?

Ble litt rotete innlegg etterhvert, men regner med du som en forumveteran og som en person med genuin bilinteresse klarer å lese litt mellom linjene at det ihvertfall er en person her som skulle ønske bilen sin var 100% lovlig, men som ikke klarer å ta alle motsetningene i regelverket alvorlig og til syvende og sist er så egoistisk at jeg gir f.. og bygger om likevel. Hobby er hobby og er det ikke gøy så blir det ikke gjort. 8)


http://www.flyinmiata.com/V8/gatmobile/index.php?UID=44
Den dagen jeg får en slik godkjent på norske skilter så skal jeg bli prest og vigsle all grunn som tilhøret tilsynet...
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by lassi »

Siden Zepticon kom meg i forkjøpet mens jeg drev å kludret så vil jeg bare si at hans innlegg er mye bedre enn mitt og det var det jeg egentlig mente å skrive... :lol:
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by RX-7FD3S »

det som forundrer meg så mye er at ting her oppe i flåklypa er så mye skumlere enn i andre land.
hva er det som gjør at noe som er godkjent i UK.japan eller usa ikke er godt nok her?
og heter ikke du mannsaker til etternavn frank ove?
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Gatebil på Våler 21 mai

Post by Zepticon »

mazdafun wrote:Hei.
Er det noen her inne som var på Gatebil?
La ned noen "kameler" på dette prosjektet, og spennende å høre hvordan miljøet ser på det. =)
86 som har kikket på det, men ingen har svart? Mulig vi bare skal drive med utenkontroll, og droppe dette "dialog-tullet", hehe. =)
Imøteser DINE 2 cents.
Jobber du i Statens Vegvesen?
mazdafun wrote: Poenget ditt med å få informasjon før man setter igang og bygge er en av målene til dette prosjektet. Derfor har vi utarbeidet en brosjyre for om- og oppbygging som vi delte ut på Gatebil.
Kan denne finne veien inn i inboksen min eller har du mulighet til å legge den ut slik at man ikke trenger å dra på Gatebil for å få tak i den?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Post Reply