2,5L V6

Teknisk diskusjon uavhengig av modell.
User avatar
Mazda_88
Posts: 182
Joined: 27 Mar 2007, 21:33
Location: Osterøy, Bergen

2,5L V6

Post by Mazda_88 »

Eg har sett på en 626 2,5 V6 i dag, er vel den de kaller KL-DE eller hva det er...
Bilen var fin den, litt kosmetisk var der men det går ann å leve med/utbedre..

Det som bekymrer meg var en lyd i motoren, var en slags tikkelyd (ikkje ventilene) som fulgte turtallet, og lyden kom fra venstre side på motoren når du står forran bilen (se bildet)

Image

Fyren som selger den sier motoren har kjede istedenfor reim, kan det være den som er klar for utskifting, og i så fall er noe slikt dyrt?

Setter pris på alle tips, kan lite/ingenting om motoren....
- 1993 Mazda 323 1,6i LX
X- 1996 Mazda 626 2,0i GLX
User avatar
djviper
Gear Head
Posts: 1087
Joined: 25 Oct 2005, 17:20
Location: Voss

Re: 2,5L V6

Post by djviper »

Kjede skal være unødvenig å skifte....Det er nok kjeden som lager "tikkelyden". Ganske normal vil eg tru:)
Low and Slow
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Joachim »

Reim på V6'ne :)

Tikking, hmm, høres det ut som en farlig tikking? Vanskeligt å si, ,men sjekk oljenivået på den. Har en lei tildens å tikke godt når det er lite olje.. vel og merke ventiltikking....

PS, hvilken v6 er det, og hva skal han ha for den?? :)
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
User avatar
Mazda_88
Posts: 182
Joined: 27 Mar 2007, 21:33
Location: Osterøy, Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Mazda_88 »

Eg og trodde det var reim på disse, men var ikkje sikker.. men da er det reim altså, greit å vite.. =)

I så fall, hva er skiftintervallet på reimen?

om ikkje farlig tikking så skummel/urovekkende... Hadde faen min med, han sier det høres ut som tannhjul som går i hverandre uten olje i forbinnelse med kamakselen... sier ikkje meg mye, og han kan ikkje så mye om V6...

Hehe, han skal ha rundt 30 lapper for den, men eg har førsterett her :P ;) hehe :D
- 1993 Mazda 323 1,6i LX
X- 1996 Mazda 626 2,0i GLX
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Joachim »

Er reim ja... Intervalen er vel 90.000km i Norge og 120-130.000km i USA leste jeg ett sted. Er pga klimaforskjellene...

Skamdyrt å skifte reim på verksted, husk det ;) Prut i vei!

Litt vanskelig å si hva lyden er, aldri bra med ulyder, men ha i bakhode at motorene er skuddsikre :)
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
User avatar
Mazda_88
Posts: 182
Joined: 27 Mar 2007, 21:33
Location: Osterøy, Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Mazda_88 »

Okey.. bilen er gått 204 000, og skiftet reim på en gang.. da er det nok den som synger på siste verset..

Ja, var det eg fryktet.. og siden eg ikkje er mekanikker eller kjenner noen som har snøring på disse her så.. strekker budsjettet langt bare om eg kjøper den så noe reperasjoner blir det vanskelig med... :( hehe, han hadde bud inne på 20 lapper, det var uaktuelt! så blir fort dyrt nok :P
- 1993 Mazda 323 1,6i LX
X- 1996 Mazda 626 2,0i GLX
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Joachim »

Bare kjøre til den ryker? Går vist fint det :)

Har sett den i byn den du mest sannsynlig har sett på, svart med litt lei seg front? Er no kjempe biler å kjøre, og utrolig driftsikker.. Angrer ikke ett sekund på at jeg handlet min...
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
User avatar
Mazda_88
Posts: 182
Joined: 27 Mar 2007, 21:33
Location: Osterøy, Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Mazda_88 »

Svart bil, hvitt panser og grå frontfanger... Rullet litt til/fra askøy da han bodde der før, selger siden han har flyttet til by'n..

Ja, er veldig fristende.. men når den ryker så er det 10 lapper eg ikkje har til å fikse :P MEN SATAN så lyst eg har... Tømte 2. giret i fløyfjellstunellen på prøvetur, ble forelsket umiddelbart! :D
- 1993 Mazda 323 1,6i LX
X- 1996 Mazda 626 2,0i GLX
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Joachim »

Tar jeg ikke helt feil var det en som kalte seg Java på forumet som hadde den bilen før... den var utrolig strøken for 3-4 år siden.

Løp og kjøp, ta problemer som kommer siden :) Min har rullet 188k nå, så har regreim byttet imøte selv og lite cash, men ordner seg alltid. Kjekt å vite at motoren ikke tar skade ved evt reim ryk ..
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
User avatar
Mazda_88
Posts: 182
Joined: 27 Mar 2007, 21:33
Location: Osterøy, Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Mazda_88 »

Den har desverre tapt seg stakkars, men mye grom-deler :D elektisk takluke, sete, grøftelys osv osv osv... så er ikkje spart på mye ;)

Gjør de ikkje?? :O
Det forandret ting litt her :P
- 1993 Mazda 323 1,6i LX
X- 1996 Mazda 626 2,0i GLX
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Joachim »

Ville søkt litt på nett for sikkerhetsskyld, men etter det jeg har fått med meg stemmer det.

Alle v6ne har det som utstyr, kanon! Cruise kontrollen er gull verdt
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
User avatar
Mazda_88
Posts: 182
Joined: 27 Mar 2007, 21:33
Location: Osterøy, Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Mazda_88 »

steike så fristende.. eg får gå i banken i morra å høre om de har 10 lapper ekstra til meg om det skulle gå galt :D
- 1993 Mazda 323 1,6i LX
X- 1996 Mazda 626 2,0i GLX
User avatar
Mazda_88
Posts: 182
Joined: 27 Mar 2007, 21:33
Location: Osterøy, Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Mazda_88 »

Men kan jo ta det spørsmålet..

Noen som vet om motoren tar kvelden om reima ryker?
- 1993 Mazda 323 1,6i LX
X- 1996 Mazda 626 2,0i GLX
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Joachim »

Is i magen er aldri feil.
Så lenge den er eu godkjent og funket greit er den verdt 25-30k. Men at fronten er i feil farge og regreim bytte er nærmt trekker mye ned :)

Er ikke for mange svarte v6 med manuell gir ;)
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
User avatar
Mazda_88
Posts: 182
Joined: 27 Mar 2007, 21:33
Location: Osterøy, Bergen

Re: 2,5L V6

Post by Mazda_88 »

Han har lovet å ikkje selge den uten å ringe meg ut uken, så har litt tid =)

Er det, litt mye småflikkeng som må til for å få den strøken, og i tillegg reg.reim og fronten som du sier..

Bilen er for god til å ikkje bli behandlet av en som bryr seg.. bare det at det var en 18-åring som anntakelig kjøper den om ikkje eg gjør det er argument nok til å handle :P han sa at alt han brydde seg om var hvor fort den gikk :S
- 1993 Mazda 323 1,6i LX
X- 1996 Mazda 626 2,0i GLX
Post Reply