2,5L V6

Teknisk diskusjon uavhengig av modell.
Olav
Posts: 317
Joined: 25 Nov 2008, 10:10
Location: Telemark

Re: 2,5L V6

Post by Olav »

Hvis tikkelyden er veldig moderat, er det nok bare injektorene du hører, det kan høres ut som svak ventiltikking men er helt normalt. Du sier at det ikke er ventiltikking? Det kan være vanskelig å fastslå sikkert hvis det er svak ventiltikking. Men som regel blir den borte innimellom når motoren er varm. De hydrauliske løfterne er veldig kresne på oljen, dårlig olje og/eller for lange skiftintervaller fører til at de gror fulle av drit og blokkeres. Hvis det høres ut som litt "tyngre" tikking eller mer mot banking, kan det være strammeren på registerreima som er slitt. I så fall bør du ikke kjøre for lenge med det, for reima kan hoppe over noen hakk og motoren stoppe. Det er ikke farlig, bare upraktisk. Alle Mazda bensinmotorer med reim er non interference dvs ventiler og stempler kolliderer ikke ved reimbrudd. Hvinelyder som følger turtallet er som regel strammehjul enten på registerreim eller drivreimer. Jeg måtte bytte strammehjul på dynamoreima etter 90k pga overstramming ved service hos merkeverksted. Leverte bilen i strøken stand og fikk den tilbake med ulyd... Har et anstrengt forhold til merkeverksteder kan du si.

Hvis han som selger bilen sier at motoren har kjede, har han tydeligvis null peiling og har sikkert ikke tukla for mye med den. Alltids en fordel. Et tips: ta av oljepåfyllingslokket og lys inni med lykt. Ser du mye avleiringer tyder det på dårlig olje eller slurv med intervallene. Close the hood and walk away.

I forhold til registerreimbytte: sist jeg fikk pris kostet det ca 11 lapper inkludert strammer og løpehjul. Men det er noen år siden. God grunn til å prute men ingen grunn til å bytte hvis den har vært byttet en gang før. Kjør til noe skjer. Enten vannpumpe (vannlekkasje), løpehjul (se over) eller strammer (se over) eller reimbrudd (veldig sjelden på disse motorene). De går som regel minst 200k på originalreima. Hvis strammer og løpehjul men ikke vannpumpe ble byttet på 90k på denne bilen, er det mest sannsynlig at vannpumpa ryker først. Enten i morra eller om noen år. Spør etter kvitteringer fra servicene og se hvilke deler som ble byttet.

Det du skal bytte fort som faen hvis du kjøper den er termostaten. Verdens billigste og mest effektive forebyggende vedlikehold.

En siste ting: det kan også være ulyd fra kamdreva. På tidlige utgaver av KL var det en svakhet. Plagsomt og dyrt å fikse men helt ufarlig feil. Det ene drevet er splittet i to deler som er forspent med fjærtrykk for å hindre tannhjulstøy. Denne fjæra svikter på noen eldre motorer. Da oppstår det slakk og ulyd. Som sagt kun kosmetisk men plagsomt nok å høre på. Skal forsvinne over ca 2500 rpm hvis jeg husker riktig.
X 04 Mazda 6 1,8 Downtime Edition
02 BMW 530iT
00 Mazda Xedos 9 2,5 AT
98 Mazda Xedos 9 2,5 MT
User avatar
GSM
Gear Head
Posts: 2170
Joined: 10 Nov 2005, 15:17
Location: Bergen

Re: 2,5L V6

Post by GSM »

Om det er kraftig tikking/banking kan det også være begynnende rådebank. Spesielt om den blir kraftigere ved turtall. Men ventiltikking kan bråke endel på kald motor også, min tikker og står i :P
Mazdaløs
lotus72
Posts: 122
Joined: 07 Aug 2005, 17:44
Location: Oslo

Re: 2,5L V6

Post by lotus72 »

Dette er ikke rådebank eller ventiltikking. Det er derimot strammeskiven til bakre kam på utsuget som mister strammingen sin og fører til at det klaprer mye mer derifra. Ikke farlig men den høres ut som diesel. Å fikse dette koster masse , men da kan man ta ventilløfterne i samme slengen. Rens av de er bra for mindre ventiltikking. Tikkingen fra ventilene er mye mykere i lyden så den er ikke like fremtredende.

Her er info på probetalk. På engelsk friction gir spring/ nut problem:


http://forums.probetalk.com/showthread.php?t=1701308196" onclick="window.open(this.href);return false;

hilsen en som har kjørt denne bilen i ca 200000 kilometer :-)

for øvrig var dette er problem frem til 1997 på disse bilene, de løste det til slutt men de fleste bilene i Norge har dette problemet.
2014 Mazda Cx-5 Sport 2,2 175 AWD, Automat, soltak, Navi, Aluminium Silver Metallic
2007 Mazda 6 2,0 D 121 hk, Sumo, BOSE, Skinnseter, Pacific Blue Mica, custom støyisolert solgt
1992 Mazda 626 V6 solgt
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: 2,5L V6

Post by FIS-X »

lotus72 wrote:Dette er ikke rådebank eller ventiltikking. Det er derimot strammeskiven til bakre kam på utsuget som mister strammingen sin og fører til at det klaprer mye mer derifra. Ikke farlig men den høres ut som diesel. Å fikse dette koster masse , men da kan man ta ventilløfterne i samme slengen. Rens av de er bra for mindre ventiltikking. Tikkingen fra ventilene er mye mykere i lyden så den er ikke like fremtredende.

Her er info på probetalk. På engelsk friction gir spring/ nut problem:


http://forums.probetalk.com/showthread.php?t=1701308196" onclick="window.open(this.href);return false;

hilsen en som har kjørt denne bilen i ca 200000 kilometer :-)

for øvrig var dette er problem frem til 1997 på disse bilene, de løste det til slutt men de fleste bilene i Norge har dette problemet.
Fin bump på en fem år gammel tråd dette da :p
Men er ikke nødvendigvis fjærene på kammene som er dårlig, det kan være det men tikkingen vil som regel bli svakere/borte ved høyere turtall, jeg ville satset mer på strammeren til registerreima ;)
Og fjærene ble faktisk utbedret sent 95, så de fleste 96-97 modellene har nytypen =)
Tror jeg betalte 900,- elns for fjærer og muttre, byttet selv, er nok som du sier dyrt om et verksted skal gjøre det!
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Post Reply